|
|
امروز
|
|
|
|
|
|
آدمیت-
دین و علم
1. «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی اللّهِ وَ
رَسولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أجْرُهُ عَلَی اللّهِ» .
جلسه ی محترمی است به یادبود جوان مسلمانی كه طالب علم و
دانش بوده و در حین انجام وظیفه ی دانشجویی دور از وطن و پدر و مادر در اثر یك
حادثه ی پیش بینی نشده درگذشته است، پدر و مادر و خویشان و دوستان خود را داغدار
نموده است. ما برای آن مرحوم از خداوندمتعال.... |
|
|
|
مكتب انسانیت
موضوع
بحث مكتب انسانیت است. انسانی كه خود یگانه موجود كاوشگر و محقق
جهانی است كه ما می شناسیم، همیشه خودش یكی از موضوعات بحث و تحقیق خودش بوده است؛
یعنی پیوسته یكی از مسائل مورد بحث انسان، خود او بوده است.
مفهوم
كلمه ی «انسانیت» همواره با نوعی قدس و تعالی همراه بوده است، چنانكه شئون
خاص مافوق حیوان انسان نظیر دانش، عدالت، آزادی و وجدان اخلاقی به عنوان
مقدسات شناخته می شوند. پس انسان و انسانیت اجمالاً به عنوان یك امر
مقدس شناخته شده و می شود؛ یعنی با آنكه درباره ی بسیاری از مقدسات بشر تردید شده
و حتی برخی از آنها مورد انكار قرار گرفته اند، ظاهراً هنوز مكتبی ... |
|
|
|
معیار انسانیت چیست ؟
گرچه
وقت من خیلی گرفته است و بیش از اندازه ی ظرفیت و توانایی ام برای خودم كارهایی
درست كرده ام یا شرایط بر من تحمیل كرده است، در عین حال وقتی دوستان از من تقاضای
بحثی در اینجا كردند چاره ای جز این ندیدم كه موافقت كنم، برای اینكه نشستن و صحبت
كردن و مسائل اسلامی را با شما دانشجویان عزیز در میان گذاشتن برای من از مهمترین
مسائل است.
ترجیح می دهم كه مسئله ای را طرح كنم كه ذهن شما را
برانگیزد تا درباره ی آن فكر كنید و با یكدیگر به مذاكره بپردازیم. لذا بحث من
بیشتر جنبه ی طرح و سؤال دارد. موضوع بحث «معیار انسانیت» است، یعنی می
خواهیم بدانیم معیار و میزان انسانیت چیست... |
|
|
|
«انسان فطری» و «انسان
مكتسب»
یك
مسأله ی دیگر هم هست كه این را هم طرح می كنم و اگر لازم بود در جلسه ی بعد هر دوی
اینها را بیشتر توضیح می دهم. می گویند: عمل (یعنی كار) نه تنها معیار شناخت است،
نه تنها كلید شناخت است و نه تنها عمل باید عمل اجتماعی باشد، بلكه اساساً «كار»
آفریننده است، خلاّق است؛ كار است كه انسان را می سازد و ساخته است، و كار
است كه تاریخ را ساخته و به وجود آورده است. مقصود اینها از «كار» كار عملی و كار
اجتماعی عینی است. چه چیز انسان را انسان كرده است؟ می گویند: «كار»
. انسان با كار خودش انسان شد نه با چیز دیگر. تاریخ را چه چیز به
وجود آورده است؟ كار. ابزار تولید را [چه چیز به وجود آورده است؟ ] ابزار تولید
همان كار است كه تجسّم یافته است. |
|
|
|
داستان آدم
استاد شهید مرتضی مطهری :
اگر مىخواهى شناخت داشته باشى، شرط شناخت صحیح داشتن ، آدم بودن است... «قد افلح من زكّیها و قد خاب من دسّیها»
زیان آورترین تحریف تاریخ در تورات، تحریفی واقع شده است كه من خیال نمی كنم در جهان تحریفی به اندازه ی این تحریف به بشریّت زیان وارد كرده باشد. می دانیم كه هم در قرآن و هم در تورات، داستان آدم و بهشت به این صورت مطرح است كه آدم و همسرش در بهشت حق دارند از نعمتها و ثمرات آن استفاده كنند و یك درخت هست ... |
|
|
|
ارتباط انسان با جهان از جنبه ی انسانیت
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسیر سوره ی الحاقّه (بخش یک(
این بزرگان گفته اند كه تمام عالم حكم یك اندام را دارد. میرفندرسكی در زمان صفویه بوده و معاصر میرداماد است. مرد حكیم فیلسوفی است و بعلاوه مرد وارسته ای بوده كه اغلب در زیّ علما و متشخّصین در نمی آمده و خیلی آزادمنش زندگی می كرده است. با یك لباس ساده ای هر جا می خواست می رفت. ولی در عین حال مرد بسیار فاضلی است. هندوستان هم رفته بود، با فلسفه ی هند هم آشنا بوده و گویا كتابهایی هم در فلسفه ی هند ترجمه ... |
|
|
|
ارتباط انسان با جهان از جنبه ی انسانیت
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسیر سوره ی الحاقّه (بخش یک(
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اَلْحَاقَّةُ. `مَا اَلْحَاقَّةُ. `وَ ما أَدْراكَ مَا اَلْحَاقَّةُ. `كَذَّبَتْ ثَمُودُ وَ عادٌ بِالْقارِعَةِ. `فَأَمّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطّاغِیَةِ. `وَ أَمّا عادٌ فَأُهْلِكُوا بِرِیحٍ صَرْصَرٍ عاتِیَةٍ. `سَخَّرَها عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیالٍ وَ ثَمانِیَةَ أَیّامٍ حُسُوماً فَتَرَی اَلْقَوْمَ فِیها صَرْعی كَأَنَّهُمْ أَعْجازُ نَخْلٍ خاوِیَةٍ. `فَهَلْ تَری لَهُمْ مِنْ باقِیَةٍ. `وَ جاءَ فِرْعَوْنُ وَ مَنْ قَبْلَهُ وَ اَلْمُؤْتَفِكاتُ بِالْخاطِئَةِ .( الحاقه / 1- 9 ) |
|
|
|
قيامت ، نتيجه ملكات انسان
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره قلم ( بخش چهارم )
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم « أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ کَالُْمجْرِمِينَ «35» ما لَکُمْ کَيْفَ تَحْکُمُونَ «36» أَمْ لَکُمْ کِتابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ «37» إِنَّ لَکُمْ فِيهِ لَما تَخَيَّرُونَ «38» أَمْ لَکُمْ أَيْمانٌ عَلَيْنا بالِغَةٌ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ إِنَّ لَکُمْ لَما تَحْکُمُونَ «39» سَلْهُمْ أَيُّهُمْ بِذلِکَ زَعِيمٌ «40» أَمْ لَهُمْ شُرَکاءُ فَلْيَأْتُوا بِشُرَکائِهِمْ إِنْ کانُوا صادِقِينَ «41» يَوْمَ يُکْشَفُ عَنْ ساقٍ... |
|
|
|
امام حسين (ع) و انسانيت
كمال عالى انسانيت
پيغمبر يعنى انسان كامل ، على يعنى انسان كامل ، حسين يعنى انسان كامل ، زهرا يعنى انسان كامل ، يعنى مشخصات بشريت را دارند با كمال عالى مافوق ملكى ، يعنى مانند يك بشر گرسنه مى شوند، غذا مى خورند، تشنه مى شوند، آب مى خورند، احتياج به خواب پيدا مى كنند، بچه هاى خودشان را دوست دارند، غريزه جنسى دارند،؛ لهذا مى توانند مقتدا باشند، اگر اين جور نبودند امام و پيشوا ... |
|
|
|
انسان از نظر خلق ، بالقوه به دنيا میآيد
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره قلم ( بخش اول )( قسمت دوم )
اجر و پاداش بینهايت
اين خودش بهطوركلی يك حسابی است كه چطور میشود اجر و پاداشی بینهايت باشد و يا اجر و پاداشی محدود باشد . انسان گاهی يك عمل فردی انجام میدهد ، فقط خودش است و برای خودش . اين عمل به همان جا كارش تمام میشود . بسياری از مردم وقتی كه بميرند دفتر عملشان هم با خودشان بسته میشود : " اذا مات ابن ادم انقطع عنه عمله "فرزند آدم ... |
|
|
|
انسان از نظر خلق ، بالقوه به دنيا میآيد
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره قلم ( بخش اول )( قسمت اول )
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ * ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ «1» ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ «2» وَ إِنَّ لَکَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ «3» وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ «4» فَسَتُبْصِرُ وَ يُبْصِرُونَ «5» بِأَييِّکُمُ الْمَفْتُونُ «6» إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ «7» فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِينَ «8» وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ «9»( قلم / 1 -9 ( |
|
|
|
انسانهای مسخشده
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره ملک( بخش چهارم )( قسمت دوم )
ملك دنيا در اوليای حق اثر ندارد
حال ، انسان چرا در وقتی كه دچار چنين عقوبتها نشده است و به تعبيرقرآن دچار انكار خدا او را ، نشده است ، همين حقيقت را نبيند ؟ اوليایحق كسانی هستند كه اگر تمام ملك دنيا را هم به آنها بدهند كه داده همشده است ، وقتی كه همين ملك ظاهر را هم دراختيار آنها قراربدهند ... |
|
|
|
انسانهای مسخشده
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره ملک( بخش چهارم )( قسمت اول )
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِوَ لَقَدْ کَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَکَيْفَ کانَ نَکِيرِ «18» أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صافَّاتٍ وَ يَقْبِضْنَ ما يُمْسِکُهُنَّ إِلاَّ الرَّحْمنُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ «19» أَمَّنْ هذَا الَّذِي هُوَ جُنْدٌ لَکُمْ يَنْصُرُکُمْ مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ إِنِ الْکافِرُونَ إِلاَّ فِي غُرُورٍ «20» أَمَّنْ هذَا الَّذِي يَرْزُقُکُمْ ... |
|
|
|
تاثير نسب و سبب در سعادت يا شقاوت انسان
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره تحريم( بخش سوم )( قسمت دوم )
اعوذبالله منالشيطان الرجيم * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ« يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ «9» ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ کانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ «10» وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ ... |
|
|
|
تاثير نسب و سبب در سعادت يا شقاوت انسان
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره تحريم( بخش سوم )
اعوذبالله من الشيطان الرجيم * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ« يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ «9» ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ کانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ «10» وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ...
|
|
|
|
دشمنان انسان
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره تغابن( بخش چهارم )
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَ أَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ* إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ * فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِکُمْ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ * إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعِفْهُ لَکُمْ وَ يَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ شَکُورٌ حَلِيمٌ * عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْعَزِيزُ ... |
|
|
|
نيكو كردن صورت انسان
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره تغابن( بخش اول )
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ «1» هُوَ الَّذِي خَلَقَکُمْ فَمِنْکُمْ کافِرٌ وَ مِنْکُمْ مُؤْمِنٌ ... |
|
|
|
رابطه انسان و مرگ
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره جمعه ( بخش دوم )
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ * قُلْ يا أَيُّهَا الَّذِينَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِياءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِينَ «6» وَ لا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ «7» قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ ... |
|
|
|
انسان سازی
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
تفسير سوره جمعه ( بخش اول )
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ *اعوذ بالله من الشيطان الرجيم « هو الذی بعث فی الا ميين رسولا منهم ... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright ©
2009-2010 By
www.nSun.us
, All rights
reserved -
Hosted & Design
By
Hami Web Network
Powered By
DataLifeEngine
- SMS Box=
3000258800
-
SMS Plugin
Service By
www.SmsWay.ir
|
|