به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان در آثار اندیشمندان / شهيد مرتضی مطهری ( انسان کامل ) » جلسه يازدهم ( قسمت اول ) 110689
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 474 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

انسان كامل
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
( قسمت اول )

جلسه يازدهم : بررسی مكتب قدرت ( 2 ) - مكتب محبت

فهرست مطالب :

اشكال اول مكتب قدرت

اشكال دوم

قدرت روحی

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين ، باری الخلائق اجمعين ، والصلوش والسلام علی‏

عبدالله ورسو له ، و حبيبه و صفيه ، و حافظ سره و مبلغ رسالاته ، سيدنا و

نبينا و مولانا أبی القاسم محمد و اله الطيبين الطاهرين المعصومين .

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

" « ان الله يأمر بالعدل و الاحسان و ايتاء ذی القربی و ينهی عن‏

الفحشاء و المنكر و البغی يعظكم لعلكم تذكرون »" (سوره نحل ، آيه . 90  ) .

بحث جلسه گذشته ما در موضوع انسان كامل ، در اطراف نظريه مكتب قدرت‏

بود . عرض كرديم كه در اين مكتب ، كمال منحصرا مساوی با توانائی ، و

نقص منحصرا مساوی با عجز و ناتوانی است و حتی نيكی و بد هم با همين‏

مقياس و معيار سنجيده می‏شود : نيك يعنی توانا ، و نيكی و نيكوئی يعنی‏

توانائی ، و بد يعنی ناتوان ، و بدی يعنی ناتوانی .

فلاسفه معمولا بحثها را براساس " كمال و نقص " و متكلمين براساس "

حسن و قبح " توجيه می‏كنند . در اين مكتب ، هر دو

اينها [ يعنی " كمال و نقص " و " حسن و قبح " ] را با معيار توانائی‏

و ناتوانی سنجيده‏اند . فلاسفه می‏گويند كمال و نقص ، اينها می‏گويند كمال‏

يعنی توانايی ، نقص يعنی ناتوانی . متكلمين می‏گويند حسن و قبح ، نيكی و

بدی ، اينها می‏گويند نيكی يعنی توانائی و بدی يعنی ناتوانی . در اين‏

مكتب " حق و باطل " و " عدل و ظلم " هم قهرا با همين مقياس سنجيده‏

می‏شود ، يعنی حق چيزی نيست كه از توانائی جدا باشد و باطل چيزی نيست كه‏

از ناتوانی جدا باشد . عدل و ظلم هم همينطور است : عدل توانائی ، و ظلم‏

ناتوانی است . بنابراين اگر دو نفر با يكديگر درگير شوند و يكی از ديگری‏

تواناتر باشد ، آن فرد تواناتر از نظر اين مكتب ، هم كاملتر است ، هم‏

نيكتر است ، هم حق است و هم عدل است و آن كه مغلوب است و شكست‏

خورده است به همين دليل كه مغلوب است ، ناقص و بد و باطل و ظلم است‏

، مغلوب بودن و ناتوان بودن يعنی نقص ، بدی ، باطل بودن و ظلم .

اشكال اول مكتب قدرت

در اين مكتب دو اشتباه وجود دارد : يكی اينكه تمام ارزشهای انسانی جز

يك ارزش كه همان قدرت است در اين مكتب ناديده گرفته شده است . در

اين كه قدرت ، خود يك ارزش انسانی و در اصطلاح امروزيها يك valeur  

[ اين لغت ، فرانسوی است ]   است و به اصطلاح فلاسفه خودمان

 يك كمال است ، ترديدی نيست . قدرت‏ بدون شك مساوی

با كمال است اما نه اينكه كمال مساوی با قدرت است ، و لهذا حكما و

فلاسفه ما ، بعد از آن كه در مورد ذات واجب الوجود ثابت می‏كنند كه او

وجود محض است و وجود محض مساوی با كمال است ، هر چيزی را كه مساوی با

كمال باشد ، برای ذات خدا با برهان اثبات می‏كنند ، می‏گويند يكی از آن‏

كمالها قدرت است . قدرت ، فی حد ذاته كمال است ، بماهو هو كمال است،

همچنانكه علم و اراده و اختيار كمال است و همچنانكه حيات ، كمال است .

بنابراين ، در اينكه " قدرت " خود يك كمال برای بشر است نبايد

ترديد كرد . مكتبهای ضعف‏گرا كه از ضعف تبليغ كرده‏اند قطعا اشتباه‏

می‏كنند . ولی مسأله اين است كه قدرت ، تنها كمال نيست ، همچنانكه در

ذات حق تعالی هم قدرت تنها صفت كماليه نيست . ذات حق صفات كماليه و

اسماء حسنای زيادی دارد . يكی از آن صفات كماليه ، قدرت و يكی از آن‏

اسماء حسنی " قادر " است نه اينكه صفات كماليه حق تعالی منحصر در

قدرت باشد .

اشكال دوم

اشتباه دوم اين مكتب كه از اشتباه اول اگر بزرگتر نباشد ، كوچكتر

نيست ، اشتباه در خود " قدرت " است . نه تنها كمالها و ارزشهای ديگر

در اين مكتب ناديده گرفته شده است ، بلكه اين مكتب عليرغم ادعائی كه‏

می‏كند كه طرفدار قدرت است ، خود قدرت را هم خوب نشناخته است . اين‏

مكتب ، قدرت را در يك درجه دانسته است و يك درجه از درجات قدرت را

شناخته است كه همان

قدرت حيوانی می‏باشد . قدرت حيوانی عبارت است از همان زوری كه در

عضلات حيوان است . همه قدرتهای حيوان [ منحصر در ] قدرت عضلانی است ،

قدرتهائی كه در عضلات حيوان وجود دارد ، و همه خواسته‏های حيوان خواسته‏های‏

نفسانی است . اهميت بشر در اين است كه در انسان مبدأ قدرتی غير از

قدرت عضلانی وجود دارد ، يعنی فرضا اگر مكتب ما مكتب قدرت باشد نتيجه‏

، آن نيست كه آقای نيچه نتيجه گرفته است كه : " انسان بايد تابع قدرت‏

باشد " ، " كوشش كنيد قدرت بدست بياوريد " ، " حال كه قدرت بدست‏

آورديد بر سر هر كسی كه ضعيف است بزنيد " ، " نفس را بپروريد و

مخالفت با نفس نكنيد و هرچه می‏توانيد از تمتعات مادی دنيا بهره‏مند

شويد " ، نه ، نتيجه خود قدرت هم اينها نيست .

قدرت روحی

اينجا من با معيارهای اسلامی مطلبی را برايتان عرض می‏كنم و از يك‏

داستان از حضرت رسول اكرم ( ص ) شروع می‏كنم .

در كتب حديث آمده است كه رسول اكرم ( ص ) هنگامی كه در مدينه از

مكانی عبور می‏كردند ، جمعی از جوانان مسلمان را ديدند در حالی كه آنها

سنگی را به علامت وزنه‏برداری و آزمايش زور برمی‏داشتند و با اين قلوه‏

سنگ بزرگ ، زورآزمائی می‏كردند ( مثل اينهائی كه امروز وزنه برمی‏دارند )

. يكی ، يك مقدار از زمين بلند می‏كرد و ديگری اندكی بيشتر و . . . هر

كس [ تلاش می‏كرد ] كه سنگ را بالاتر ببرد . پيغمبر اكرم آنجا ايستادند و

فرمودند : دلتان می‏خواهد

كه من داور اين مسابقه باشم ؟ همه خوشحال شدند و گفتند چه از اين بهتر ،

يا رسول الله ! شما داور مسابقه باشيد و حكم كنيد كه كداميك از ما قويتر

و زورمندتريم . فرمود : بسيار خوب ، من داور می‏شوم . احتياج ندارد كه‏

سنگ را برداريد ! هنوز سنگ را برنداشته‏ايد ، من معياری به دست شما

می‏دهم كه كداميك از شما قويتر هستيد . پرسيدند : كداميك قويتر هستيم ؟

فرمود : آن كسی كه نفسش او را به سوی معصيتی ترغيب كند و در او ميل يك‏

معصيت باشد و در مقابل اين ميل ، ايستادگی كند ، اينكه انسان از چيزی‏

خوشش بيايد و [ انجام آن فعل ] گناه و معصيت باشد ولی در مقابل نفس‏

خود ، ايستادگی كند .

پيغمبر در اينجا قدرت اراده را در مقابل ميل نفسانی مطرح كردند . زور

فقط اين نيست كه انسان سنگی را از زمين بردارد و قدرت ، فقط اين نيست‏

كه وزنه بسيار سنگينی را به دوش كشد . اين يك نوع قدرت است كه قدرت‏

عضلانی است ، قدرتی است كه در عضلات حيوانها هم وجود دارد و وجه مشترك‏

انسان و حيوان است . نه اينكه بخواهم بگويم كه اين نوع قدرت كمال نيست‏

، آن هم يك كمال است ، زور هم برای انسان يك كمالی است ولی بالاتر از

قدرت عضلانی كه در بازو و عضلات انسان هست قدرت اراده است . قدرت‏

اراده اين است كه انسان بتواند در مقابل مشتهيات نفسانی خود ايستادگی و

مقاومت كند .

روی همين منطق است كه در اخلاق اسلامی و از جمله در ادبيات عرفانی ما

هميشه اين مسئله به عنوان يك قدرت ناميده شده

است . باز پيغمبر فرمود : اشجع الناس من غلب هواه (بحار ، ج ، 70 ، ص . 76  ) از همه مردم‏

شجاعتر و دلاورتر و دليرتر آن كسی است كه بر هوای نفس خود پيروز شود .

باز اينجا مسئله ، مسئله شجاعت است ، مسئله قدرت است ، مسئله غلبه‏

است .

سعدی می‏گويد :

گرت از دست برآيد دهنی شيرين كن

 مردی آن نيست كه مشتی بزنی بر دهنی

مردانگی (سعدی هم به دنبال " ابرمرد " می‏گردد .  )

 ( يعنی قوت و قدرت ) اين نيست كه انسان ، مشت گره‏

كرده را به دهان ديگری بزند ، قدرت اين است كه انسان عليرغم ميل نفسانی‏

خود ، به جای كام خودش كام ديگری را شيرين كند .

مولوی می‏گويد :

وقت خشم و وقت شهوت مرد كو ؟

طالب مردی چنينم كو به كو

مولوی مردانگی را در اينجا می‏سنجد و می‏گويد : " وقت خشم و شهوت ،

مرد كو ؟ " مرد آن كسی است كه وقتی خشمش برانگيخته می‏شود و تبديل به‏

كانونی از آتش می‏گردد ، دارای يك اراده قوی باشد و در مقابل اين آتش‏

كه اسمش خشم است ايستادگی كند ، و همچنين در وقتی كه شهوت به هيجان‏

می‏آيد و می‏خواهد انسان را بی‏اختيار كند ، در مقابل شهوت خود قيام كند .

اينها را " قوت " و " قدرت " می‏گويند . تمام آن محاسن اخلاقی‏ای كه‏

اخلاقيون گفته‏اند و آقای نيچه به عنوان اينكه ضعف است ، آنها را نفی و

رد می‏كند را اگر درست بسنجيم همه آنها قدرت است . بله ، من قبول دارم‏

كه گاهی در بعضی از موارد يك چيزهائی كه در واقع قدرت

نيست و ضعف است ، با قدرت اشتباه می‏شود و لهذا هميشه علمای اخلاق‏

می‏گويند كه عاطفه بايد توأم با عقل و ايمان باشد ، يعنی صرف اينكه‏

عواطف انسان در يك جا برانگيخته شد كافی نيست ، بايد با مقياس عقل‏

سنجيد كه آيا اين عاطفه ، بجا و منطقی است و يا منطقی نيست .

( پایان قسمت اول )

( ادامه دارد )

منبع : http://www.aviny.com/library/motahari/Books








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir