] حرفی نيست ] ، ولی آيا اين تزكيه نفس ، راهی به سوی معرفت حق است يا راه معرفت فقط دليل و برهان و استدلال ، يعنی همان راه حكما و فلاسفه است ؟ تا اين اندازه هم بدون شك مورد تأييد اسلام است . رسول اكرم ( ص ) جملهای دارد كه آن جمله را ، هم شيعه و هم اهل تسنن روايت كردهاند و از مسلمات است . میفرمايد : « من اخلص لله اربعين صباحا جرت ينابيع الحكمة من قلبه علی لسانه » (سفينةالبحار ، مادش خلص )
هر كس چهل شبانه روز ، خود را برای خدا خالص كند ، يعنی چهل شبانه روز
هيچ انگيزهای در وجود او جز رضای حق حاكم نباشد ، حرف بزند برای
رضای خدا ، سكوت كند برای رضای خدا ، نگاه كند و نگاهش را ببندد برای خدا ،
غذا بخورد برای خدا ، بخوابد و بيدار شود برای خدا ، يعنی آنچنان برنامهاش
را تنظيم كند و آنچنان روح خود را اصلاح كند كه اساسا جز برای خدا برای
چيز ديگری كار نكند ، يعنی بشود ابراهيم خليل الله : " « ان صلوتی و نسكی و محيای و مماتی لله رب العالمين »" (سوره انعام ، آيه . 162 ) . نمازم ، عبادتم و بلكه زندگی و مردنم ،
لله و برای اوست ، [ آری ] پيغمبر فرمود اگر كسی موفق شود چهل شبانه
روز هوی و هوس را به كلی مرخص كند و در اين چهل شبانه روز جز برای خدا ،
كاری نكند و جز برای او زنده نباشد ، چشمههای معرفت و حكمت از درونش
میجوشد و بر زبانش جاری میشود . پس معلوم میشود كه اسلام ، علمی را كه به آن " علم
|