به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان در آثار اندیشمندان / شهيد مرتضی مطهری » انسان و رسيدن به يگانگی( قسمت سوم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 533 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

علامه طباطبائي و شهيد مطهري

 

 

 

انسان و رسيدن به يگانگی

اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری 

( قسمت سوم  )

جامعه تبعيضی جامعه‏ای است كه رابطه انسانها براساس استعباد و استثمار است ، يعنی بهره كشی جبری و زندگی افرادی به حساب كار و زحمت افراد ديگر . ولی جامعه طبيعی جامعه‏ای است كه هرگونه بهره كشی و زندگی يك فرد به حساب فرد ديگر محكوم است ، رابطه انسانها رابطه " تسخير متقابل "است ، همه آزادانه و در حدود امكانات و استعدادات خود می‏كوشند و همه‏ مسخر و رام يكديگرند ، يعنی استخدام طرفينی حكمفرماست .

 بديهی است به‏ حكم اينكه تفاوت طبيعی و اختلاف طبيعی ميان افراد حكمفرماست ، آن كه‏ نيرو و استعداد بيشتری دارد ، بيشتر نيروها را به سوی خود جذب می‏كند . مثلا فردی كه استعداد علمی بيشتری دارد ، جويندگان علم را بيشتر به سوی‏ خود جذب می‏كند و بيشتر مسخر خود می‏سازد و آن كه استعداد فنی بيشتری دارد ، ديگران اجبارا در زيردست او و در جهت فكر و ابتكار او حركت می‏كنند و بيشتر مسخر و رام او می‏شوند .

اين است كه قرآن مجيد در عين اينكه " رب‏ و مربوبی " را در جامعه نفی می‏كند ، به واقعيت تفاوت طبيعی و درجات‏ مختلف استعدادها از نظر تكوينی اعتراف دارد و " رابطه تسخير طرفينی "را تاييد می‏كند .

در سوره زخرف آيه 32 می‏فرمايد :

« اهم يقسمون رحمة ربك ، نحن قسمنا بينهم معيشتهم فی الحيوش الدنيا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتخذ بعضهم بعضا  سخريا و رحمة ربك خير مما يجمعون ».

آيا آنها رحمت پروردگار را ( نبوت را ) تقسيم می‏كنند ؟ آيا با آنهاست كه به هر كس بخواهند ، خلعت نبوت بخشند و به هر كس نخواهند ، نه ؟  روزی مادی و معيشت را نيز ما ميانشان قسمت كرده‏ايم ، به اين‏ ترتيب كه بعضی را بر بعضی از نظر استعدادها مزيت بخشيده‏ايم تا بعضی ، بعضی ديگر را مسخر خويش قرار دهند . و رحمت پروردگارت ( نبوت ) از آنچه اينها گرد می‏آورند بهتر است .

يك نكته از اين آيه كريمه استنباط می‏شود اين است كه اختلاف مزايا آيه ديگر از قرآن اين كلمه با كسر سين ( سخريا ) آمده است : يكی در آيه‏ [ 109 و ] 110 از سوره مؤمنون كه خطاب به اهل جهنم است و رفتار ناروای‏ آنها با اهل ايمان سر كوبشان می‏شود كه : " « انه كان فريق من عبادی . . . فاتخذتموهم سخريا . . . و كنتم منهم تضحكون »" و ديگر آيه [ 62 و ] 63 از سوره مباركه " ص " كه از زبان خود اهل جهنم است كه : " « ما لنا لا نری رجالا كنا نعدهم من الاشرار اتخذناهم سخريا ام زاغت عنهم الابصار غ " .

هم قرائن نشان می‏دهد و هم تا آنجا كه من تفاسير را ديده‏ام ( مجمع‏ البيان ، كشاف ، تفسير امام ، بيضاوی ، روح البيان ، صافی ، الميزان ) اتفاق مفسرين است كه " سخريا " كه در آن دو آيه به كسر سين آمده است‏ به معنی " مورد استهزاء " است . تنها مجمع البيان به عنوان يك قول‏ غير قابل اعتنا نقل كرده كه بعضی گفته‏اند مقصود " به بندگی گرفته شده " است . بعضی به طور مطلق گفته‏اند كه هميشه " سخريا " با كسر سين به‏ معنی " مورد استهزاء " و با ضم سين به معنی " مسخر " است .

اكنون ببينيم كلمه " تسخير " و " مسخر " چه معنی و مفهومی دارد ؟

اين دو كلمه در قرآن كريم مكرر آمده است و مفهوم " رام كردن " و " رام شده " را دارد . در قرآن از مسخر كردن ماه ، خورشيد ، شب ، روز ، دريا ، نهرها ، كوه‏ها ( برای داود پيغمبر ) ، باد ( برای سليمان ) ، هرچه در آسمان و هر چه در زمين است ( برای انسان ) ياد شده است . بديهی‏ است كه در همه اين موارد مقصود اين است كه اين امور طوری آفريده شده‏اندكه رام انسان و مورد استفاده و بهره برداری انسان هستند .

در اين آيات ،همه سخن از رام بودن اشياء برای انسان است نه از رام بودن انسان برای‏ اشياء . ولی در آيه موردنظر ، سخن از رام بودن و مسخر بودن انسان برای انسان به صورت طرفينی‏ است .

در مفهوم كلمه " تسخير " معنی اكراه و اجبار نيامده است ، مثلا عاشق‏ مسخر معشوق ، مريد مسخر مراد ، متعلم مسخر معلم و مردم عادی غالبا مسخر قهرمانان‏اند ، ولی مجبور نيستند . لهذا حكمای اسلامی هوشمندانه اصطلاح " فاعليت بالتسخير " را از " فاعليت بالجبر " تفكيك كرده‏اند . البته‏ در هر اجباری رام كردن هست ، ولی هر رام كردنی اجبار نيست .

در اينكه اصطلاح قرآن در مفهوم اين كلمه اين است شكی نيست ، ولی من‏ اكنون نمی‏دانم كه اين اصطلاح ، اصطلاح خاص قرآن است و قرآن برای تفهيم‏ يك حقيقت فوق العاده بديع در جريان خلقت - كه فعاليت قوای طبيعی از نوع فاعليت تسخيری است نه جبری و نه به خود واگذاشته - به مفهوم اصلی‏ كلمه تبلور بخشيده است و يا قبل از قرآن هم اين اصطلاح رايج بوده است .

از اينجا معلوم می‏شود كه تعبير برخی كتب لغت مانند المنجد كه تسخير را به معنی تكليف غير بدون اجرت گرفته‏اند ، چقدر نارساست ! اين لغويين‏ اولا اين لغت را تنها در مورد رابطه اجتماعی و اختياری انسانها به كار برده‏اند و ثانيا اجبار و اكراه را در مفهوم آن الزاما وارد كرده‏اند ، و حال آنكه قرآن در مورد رابطه تكوينی به كار برده بدون آنكه الزاما اجبار و اكراه را در مفهوم آن وارد كرده باشد .

آيه مورد نظر ، رابطه تكوينی انسانها را در زندگی اجتماعی بيان می‏كند كه " رابطه تسخيری عموم برای عموم " است و می‏توان گفت از نظر بيان‏ فلسفه اجتماعی اسلام ، مهمترين آيات است .

" بيضاوی " در تفسير معروفش و به پيروی او " علامه فيض " ميدان مسابقه نيست ، امكان بالا رفتن و پايين رفتن وجود ندارد . انسان در همان حال كه اجتماعی است ، از نوعی حريت و آزادی برخوردار است .

اجتماع انسان ميدان مسابقه‏ای است برای پيشروی و تكامل . قيد و بندهايی‏ كه آزادی فردی را در مسير تكامل محدود می‏كند ، مانع شكفتن استعدادهای‏ انسانی است .

انسان مدل نظريه ماترياليستی چون از درون به آزادی نرسيده و تنها تعلقات بيرونی‏اش بريده شده ، مرغ بی‏بال و پری است كه قيد و بند از او برداشته شده ولی در اثر بی‏بال و پر بودن قادر به پرواز نيست . و اما انسان مدل نظريه ايده آليستی از درون آزاد است و از بيرون بسته ، مرغ با بال و پری است كه پايش به جسم سنگينی بسته شده است . ولی انسان مدل‏ نظريه رئاليستی مرغ با بال و پری است كه هم وسيله پرواز دارد و هم‏ قيدوبندهای سنگين از پاهايش برگرفته شده است .

از مجموع آنچه گفتيم روشن شد كه توحيد عملی - اعم از توحيد عملی فردی و توحيد عملی اجتماعی - عبارت است از يگانه شدن فرد در جهت يگانه پرستی‏ خدا و نفی هرگونه پرستش قلبی از قبيل هواپرستی ، پول پرستی ، جاه پرستی‏ و غيره ، و يگانه شدن جامعه در جهت يگانه پرستی حق از طريق نفی طاغوتها و تبعيضها و بی‏عدالتيها .

فرد و جامعه تا به يگانگی نرسد به سعادت نائل‏ نمی‏گردد و جز در پرتو حق پرستی به يگانگی نمی‏رسد . قرآن كريم در سوره‏ مباركه زمر آيه 29 تفرق و تشتت شخصيت انسان و سرگردانی او و بی‏جهتی او را در نظام شرك و متقابلا يگانگی و به وحدت رسيدن و يك جهت شدن و درمسير تكامل واقع شدن او را در نظام توحيدی چنين بيان می‏كند :

« ضرب الله مثلا رجلا فيه شركاء متشاكسون و رجلا سلما لرجل هل يستويان‏ مثلا ». خدا مثلی می‏آرود ، مثل مردی كه بنده چند فرد بدخوی ناسازگار است ( كه‏ هر كدام با خشونت و بدخويی او را به سويی فرمان می‏دهند ) و مردی ديگر كه‏ تسليم يك فرد است . آيا اين دو مانند يكديگرند ؟

انسان در نظام شرك هر لحظه به سويی و به جانب قطبی كشيده می‏شود ، خسی‏ است بر دريا ، موجها هر لحظه او را در جهتی با خود می‏برند ، اما در نظام‏ توحيدی مانند يك كشتی مجهز به دستگاه‏های راهنمايی است ، در يك حركت‏ منظم و هماهنگ تحت فرمان مقامی خيرخواه . 

( پایان )

منبع : از کتاب مقدمه‏ ای بر جهان بينی توحيدی - جلد دوم  اثر شهید مطهری








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir