به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان در آثار اندیشمندان / شهيد مرتضی مطهری ( انسان و ایمان ) » ( جلد اول )( قسمت پنجم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 384 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

انسان و ايمان

مقدمه‏ای بر جهان بينی اسلامی ( جلد اول )
اثر : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری
( قسمت پنجم )

اسلام مكتب جامع و همه جانبه

اسلام كه بر چنين جهان بينی بنياد شده است مكتبی است جامع و واقع گرا
در اسلام به همه جوانب نيازهای انسانی ، اعم از دنيائی يا آخرتی ، جسمی‏
يا روحی ، عقلی و فكری يا احساسی و عاطفی ، فردی يا اجتماعی توجه شده‏
است .
مجموعه تعليمات اسلامی از يك لحاظ سه بخش را تشكيل می‏دهد :
الف . اصول عقايد ، يعنی چيزهائی كه وظيفه هر فرد كوشش درباره تحصيل‏
عقيده درباره آنهاست كاری كه در اين زمينه بر عهده انسان است از نوع‏
كار تحقيقی و علمی است .
ب . اخلاقيات ، يعنی خصلتهائی كه وظيفه يك فرد مسلمان اين است كه‏
خويشتن را به آن خصلتها و خوبيها بيارايد و از اضداد آنها .

خويشتن را دور نگه دارد كاری كه در اين زمينه بر عهده انسان است از نوع‏
مراقبت نفس و خودسازی است .
ج . احكام ، يعنی دستورهائی كه مربوط است به فعاليتهای خارجی و عينی‏
انسان ، اعم از فعاليتهای معاشی و معادی ، دنيوی و اخروی ، فردی و اجتماعی .
اصول عقايد اسلامی بر حسب مذهب شيعه پنج اصل است : توحيد ، عدل ،
نبوت ، امامت ، معاد .
اسلام درباره اصول عقايد كه وظيفه هر فرد ، تحصيل عقيده صحيح درباره‏
آنهاست تقليد و تعبد را كافی نمی‏داند ، بلكه لازم می‏داند كه هر فردی‏
مستقلا و آزادانه صحت آن عقايد را به دست آورد از نظر اسلام عبادت منحصر
نيست به عبادات بدنی مانند نماز و روزه يا عبادات مالی مانند خمس و
زكات ، نوعی ديگر از عبادات هم هست و آن عبادت فكری است تفكر يا
عبادت فكری اگر در مسير تنبه و بيداری انسان قرار گيرد از سالها عبادت‏
بدنی برتر و بالاتر است .

لغزشگاههای انديشه از نظر قرآن

قرآن مجيد كه دعوت به تفكر و نتيجه گيری فكری می‏كند و تفكر را عبادت‏
می‏شمارد و اصول عقايد را جز با تفكر منطقی ، صحيح نمی‏داند ، به يك مطلب‏
اساسی توجه كرده است و آن اينكه لغزشهای فكری بشر از كجا سرچشمه

 می‏گيرد و ريشه اصلی خطاها و گمراهيها در كجاست ؟ اگر انسان بخواهد درست‏
بينديشد كه دچار خطا و انحراف نگردد چه بايد بكند ؟

در قرآن مجيد يك سلسله امور به عنوان موجبات و علل خطاها و گمراهيها
ياد شده است كه ذيلا ذكر می‏كنيم :

تكيه بر ظن و گمان بجای علم و يقين

قرآن می‏گويد :
اكثر مردم چنين‏اند كه اگر بخواهی پيرو آنها باشی تو را از راه حق گمراه‏
می‏كنند ، برای اينكه تكيه شان بر ظن و گمان است و ( نه بر يقين ) ، تنها

با حدس و تخمين كار می‏كنند
(و ان تطع اكثر من فی الارض يضلوك عن

 سبيل الله ان يتبعون الاالظن » ( انعام : . 116 ) .                   
قرآن كريم در آيات زيادی به شدت با پيروی از ظن و گمان مخالفت می‏كند
و می‏گويد : مادامی كه به چيزی علم و يقين حاصل نكرده‏ای آنرا دنبال مكن

و لا تقف ما ليس لك به علم » ( اسراء : .36 ) .
امروز از نظر فلسفی مسلم شده است كه يكی ازعوامل عمده خطاها و
اشتباهات همين بوده است دكارت هزار سال پس از قرآن اولين اصل منطقی‏
خويش را اين قرار داد و گفت .
هيچ چيز را حقيقت ندانم مگر اينكه بر من بديهی باشد و در تصديقات خود
از شتابزدگی و سبق ذهن و تمايل بپرهيزم ، و نپذيرم مگر آن را كه چنان‏
روشن و متمايز باشد كه هيچگونه شك و شبهه در آن نماند (سير حكمت در اروپا ، جلد اول .  ) .

ميلها و هواهای نفسانی

انسان اگر بخواهد صحيح قضاوت كند بايد در مورد مطلبی كه می‏انديشد كاملا
بی طرفی خود را حفظ كند ، يعنی كوشش كند كه حقيقت خواه باشد و خويشتن‏
را تسليم دليلها و مدارك نمايد ، درست مانند يك قاضی كه روی پرونده‏ای‏
مطالعه می‏كند ، بايد نسبت به طرفين دعوا بی طرف باشد قاضی اگر تمايل‏
شخصی به يك طرف داشته باشد به طور ناخود آگاه دلائلی كه برای آن طرف‏
است نظرش را بيشتر جلب می‏كند و دلائلی كه له طرف ديگر و عليه اين طرف‏
است خودبخود از نظرش كنار می‏رود و همين موجب اشتباه قاضی می‏گردد .
انسان در تفكرات خود اگر بی طرفی خود را نسبت به نفی يا اثبات مطلبی‏
حفظ نكند و ميل نفسانيش به يك طرف باشد ، خواه‏ناخواه و بدون آنكه‏
خودش متوجه شود عقربه فكرش به جانب ميل و خواهش نفسانيش متمايل‏
می‏شود اين است كه قرآن هوای نفس را نيز مانند تكيه بر ظن و گمان يكی از
عوامل لغزش می‏شمارد .
در سوره النجم می‏فرمايد :
« ان يتبعون الا الظن و ما تهوی الانفس »  ( نجم : . 23  ) .
پيروی نمی‏كنند مگر از گمان و از آنچه نفسها خواهش می‏كنند .

شتابزدگی

هر قضاوت و اظهار نظری مقداری معين مدارك لازم دارد و تا مدارك به‏
قدر كافی در يك مساله جمع نشود هرگونه اظهار نظر ،

شتابزدگی و موجب لغزش انديشه است قرآن كريم مكرر به اندك بودن سرمايه‏
علمی بشر و كافی نبودنش برای برخی قضاوتهای بزرگ اشاره می‏كند و اظهار
جزم را دور از احتياط تلقی می‏نمايد .
مثلا می‏فرمايد :
« و ما اوتيتم من العلم الا قليلا » ( اسراء : . 85) .
آن مقدار علم و اطلاعی كه به شما رسيده اندك است و برای قضاوت كافی‏
نيست

امام صادق عليه السلام فرمود : خداوند در قرآن بندگان خويش را با دو
آيه اختصاص داد و تاديب فرمود : يكی اينكه تا به چيزی علم پيدا
نكرده‏اند تصديق نكنند ( شتابزدگی در تصديق ) و ديگر اينكه تا به چيزی علم‏
پيدا نكرده‏اند ، تا به مرحله علم و يقين نرسيده‏اند رد و نفی نكنند (
شتابزدگی در انكار ) . خداوند در يك آيه فرمود :
« الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا . يقولوا علی الله الا الحق » ( اعراف : . 169  )
آيا از آنها در كتاب ( كتاب فطرت يا كتابهای آسمانی ) پيمان گرفته‏
نشده كه جز آنچه حق است ( حق بودنش محرز است) به خداوند نسبت ندهند
.
در آيه ديگر فرمود :
« بل كذبوا بما لم يحيطوا بعلمه (يونس : . 39  ) ».

انكار كردند و تكذيب كردند چيزی را كه به علم آن احاطه نداشتند (نمی‏شناختند )

 (تفسير الميزان ، جلد ششم ( عربی ) ، ص 319 ذيل آيه 169 سوره‏ اعراف . ) .

سنت گرائی و گذشته نگری

انسان به حكم طبع اولی خود هنگامی كه می‏بيند يك فكر و عقيده خاص مورد
قبول نسلهای گذشته بوده است خودبخود بدون آنكه مجالی به انديشه خود بدهد
آن را می‏پذيرد قرآن يادآوری می‏كند كه پذيرفته‏ها و باورهای گذشتگان را
مادام كه با معيار عقل نسنجيده‏ايد نپذيريد ، در مقابل باورهای گذشتگان‏
استقلال فكری داشته باشيد .
در سوره بقره آيه 170 می‏گويد :
« و اذا قيل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفينا عليه‏
آبائنا ا و لو كان آباؤهم لا يعقلون شيئا و لا يهتدون ».
اگر به آنها گفته شود كه از آنچه خدا به وسيله وحی فرود آورده پيروی‏
كنيد ، می‏گويند : خير ، ما همان روشها و سنتها را پيروی می‏كنيم كه پدران‏

گذشته خود را بر آن يافته‏ايم آيا اگر پدرانشان هيچ چيزی را فهم

نمی‏كرده‏اند و راهی را نمی‏يافته‏اند باز هم از آنها پيروی می‏كنند ؟ !

شخصيت گرائی

يكی ديگر از موجبات لغزش انديشه ، گرايش به شخصيتها است شخصيتهای‏
بزرگ تاريخی يا معاصر از نظر عظمتی كه در نفوس دارند بر روی فكر و انديشه

 و تصميم و اراده ديگران اثر می‏گذارند و در حقيقت هم‏ فكر و هم اراده ديگران

 را تسخير می‏كنند ، ديگران آنچنان می‏انديشند كه‏ آنها می‏انديشند و آنچنان

 تصميم می‏گيرند كه آنها می‏گيرند ، ديگران در مقابل آنها استقلال

فكر و اراده خود را از دست می‏دهند .
قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكری می‏كند و پيرويهای كوركورانه از
اكابر و شخصيتها را موجب شقاوت ابدی می‏داند لهذا از زبان مردمی كه از
اين راه گمراه می‏شوند نقل می‏كند كه در قيامت می‏گويند :
« ربنا انا اطعنا سادتنا و كبرائنا فاضلونا السبيلا » ( احزاب : . 67  ) .
پروردگارا ما بزرگان و اكابر خويش را پيروی و اطاعت كرديم و در نتيجه‏
ما را گمراه ساختند .

منابع تفكر در اسلام

قرآن كه دعوت به تفكر و انديشه می‏نمايد علاوه بر اينكه راههای لغزش‏
انديشه را ارائه داده است ، منابع تفكر را نيز ارائه داده است ، يعنی‏
موضوعاتی كه شايسته است انسان در آن موضوعات فكر خويش را به كار
اندازد و از آنها به عنوان منابع علم و اطلاع خويش بهره‏گيری نمايد نيز
ارائه داده است .
در اسلام به طور كلی با صرف انرژی فكری در مسائلی كه نتيجه‏ای جز خسته‏
كردن فكر ندارد يعنی راه تحقيق برای انسان در آنها باز نيست و همچنين‏
مسائلی كه فرضا قابل تحقيق باشد فائده‏ای به حال انسان ندارد مخالفت شده‏
است .
پيغمبر اكرم علمی را كه دارد بودن آن سودی نبخشد و نداشتن آن زيانی‏
نرساند بيهوده خواند اما علومی كه راه تحقيق در آنها باز است و به علاوه‏
سودمند می‏باشد مورد تاييد و تشويق اسلام است .

قرآن كريم سه موضوع برای تفكر مفيد و سودمند ارائه می‏دهد : (در رساله

" شناخت در قرآن " كه قبلا از آن ياد كرديم و ان شاء الله بزودی منتشر خواهد شد ،

مسئله موضوعات و منابع شناخت به تفصيل‏ مطرح می‏شود .  ) .

. 1 طبيعت

در سراسر قرآن آيات زيادی است كه طبيعت ، يعنی زمين ، آسمان ،
ستارگان ، خورشيد ، ماه ، ابر ، باران ، جريان باد ، حركت كشتيها در
درياها ، گياهان ، حيوانات و بالاخره هر امر محسوسی را كه بشر در اطراف‏
خود می‏بيند به عنوان موضوعاتی كه درباره آن دقيقا بايد انديشيد و تفكر و
نتيجه گيری كرد ياد كرده است برای نمونه يك آيه ذكر می‏كنيم :
« قل انظروا ما ذا فی السموات و الارض » ( يونس : . 101  ) . بگو به مردم :

 دقت و مطالعه كنيد ببينيد در آسمانها و زمين چه چيزهائی هست ؟

. 2 تاريخ

در قرآن آيات بسياری است كه به مطالعه اقوام گذشته دعوت می‏كند و آن‏
را مانند يك منبع برای كسب علم معرفی می‏كند از نظر قرآن تاريخ بشر و
تحولات آن بر طبق يك سلسله سنن و نواميس صورت می‏گيرد ، عزتها و ذلتها
و موفقيتها و شكستها و خوشبختيها و بدبختيهای تاريخی حسابهايی دقيق و
منظم دارد و با شناختن آن حسابها و قانونها می‏توان تاريخ حاضر را تحت فرمان

 در آورد و به سود سعادت خود و مردم‏ حاضر از آن بهره‏گيری كرد .
اينك يك آيه به عنوان نمونه :
« قد خلت من قبلكم سنن فسيروا فی الارض فانظروا كيف كان عاقبه‏
المكذبين »
( آل عمران : . 137  ) .
پيش از شما سنتها و قانونهائی عملا به وقوع پيوسته است پس در زمين و
آثار تاريخی گذشتگان گردش و كاوش كنيد و ببينيد پايان كار كسانی كه‏

حقايقی را كه از طريق وحی به آنها عرضه داشتيم دروغ پنداشتند به كجا

انجاميد .

. 3 ضمير انسان

قرآن ضمير انسانی را به عنوان يك منبع معرفت ويژه نام می‏برد از نظر
قرآن ، سراسر خلقت آيات الهی و علائم و نشانه‏هايی برای كشف حقيقت است‏
قرآن از جهان خارج انسان به " آفاق " و از جهان درون انسان به " انفس‏
" تعبير می‏كند سنريهم آياتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی يتبين لهم انه الحق

 ( سوره فصلت : . 53  )

 و از اين راه اهميت ويژه ضمير انسانی را گوشزد می‏نمايد اصطلاح " آفاق و انفس "

در ادبيات اسلامی از همين جا پديد آمده‏ است . " كانت " فيلسوف آلمانی جمله‏ای

 دارد كه شهرت جهانی دارد و همان‏ جمله بر لوح قبرش حك شده است می‏گويد :
دو چيز است كه اعجاب انسان را سخت بر می‏انگيزد :

 يكی آسمان‏ پرستاره‏ای كه بالای سرما قرار گرفته است

و ديگر وجدان و ضميری كه در درون‏ ما قرار دارد .

( پایان )

منبع : http://www.aviny.com/library/motahari/Books/26/pages/toc.html








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir