به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و قرآن / انسان به روایت قرآن » چرا در قرآن انسان ها "عجول " معرفي شده ‏اند؟( بخش دوم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 1 973 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مكارم شیرازى

 

چرا در قرآن انسان ها  "عجول  " معرفي شده اند؟

( بخش دوم )

پاسخ به روایت مفسرین قرآن : 

سوره الاسراء  آیه 11

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

وَ يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ وَ کانَ الْإِنْسانُ عَجُولاً «11»

انسان (بر اثر شتابزدگي)، بديها را طلب مي‏کند آن گونه که نيکيها را مي‏طلبد؛ و انسان، هميشه عجول بوده است.

تفسیر نمونه :

و انسان (بر اثر شتابزدگي) بديها را طلب مي‏کند آنگونه که نيکيها را مي‏طلبد، و انسان همواره عجول است.

در آيه‏ي بعد به تناسب بحث گذشته به يکي از علل مهم بي‏ايماني که عدم مطالعه کافي در امور است اشاره کرده چنين مي‏فرمايد:

«انسان همانگونه که نيکيها را طلب مي‏کند به خاطر دستپاچگي و عدم مطالعه کافي به طلب بديها برمي‏خيزد» (و يدع الانسان بالشر دعائه بالخير).  

«چرا که انسان ذاتا عجول است» (و کان الانسان عجولا).

«دعا» در اينجا معني وسيعي دارد که هر گونه طلب و خواستن را شامل مي‏شود، اعم از اينکه با زبان بخواهد، و يا عملا براي بدست آوردن چيزي بپاخيزد و تلاش و کوشش کند.

در حقيقت عجول بودن انسان براي کسب منافع بيشتر و شتابزدگي او در تحصيل خير و منفعت سبب مي‏شود که تمام جوانب مسائل را مورد بررسي قرار ندهد، و چه بسيار که با اين عجله، نتواند خير واقعي خود را تشخيص دهد، بلکه هوي و هوسهاي سرکش چهره‏ي حقيقت را در نظرش دگرگون سازد و به دنبال شر برود.

و در اين حال همانگونه که انسان، از خدا تقاضاي نيکي مي‏کند، بر اثر سوء تشخيص خود، بديها را از او تقاضا مي‏کند، و همانگونه که براي نيکي تلاش مي‏کند، به دنبال شر و بدي مي‏رود، و اين بلاي بزرگي است براي نوع انسانها و مانع عجيبي است در طريق سعادت.

چه بسيارند کساني که بر اثر شتابزدگي خود را به پرتگاههاي خطرناک افکنده‏اند به گمان اينکه به محل امن و امان مي‏روند، در بيراهه‏ها گام گذارده‏اند به تصور اينکه به سوي منزل سعادت پيش مي‏روند، در زشتيها و بدبختيها غوطه‏ور شده‏اند به پندار اينکه در مسير افتخار راه مي‏روند و اين نتيجه‏ي شوم عجله و شتابزدگي است.

از آنچه گفتيم روشن شد که مفهوم آيه نه منحصر به دعاي لفظي است، و نه طلب کردن عملي بلکه همه را در يک معني جامع قرار مي‏گيرد و اگر بعضي از مفسران آن را در يک قسمت محدود کرده‏اند دليلي بر آن وجود ندارد.

و نيز اگر در بعضي از روايات تنها مسأله دعاي لفظي مطرح شده از قبيل ذکر مصداق است نه تمام مفهوم، چنانکه در حديثي از حضرت امام صادق عليه‏السلام نقل شده که فرمود:  

و اعرف طريق نجاتک و هلاکک، کي لا تدعوا الله بشي‏ء عسي فيه هلاکک، و انت تظن ان فيه نجاتک، قال الله تعالي و يدع الانسان بالشر دعائه بالخير و کان الانسان عجولا:

«راه نجات و هلاک خود را درست بشناس مبادا از خدا چيزي بطلبي که نابودي تو در آن است، در حالي که گمان مي‏بري، نجات تو در آن است، خداوند متعال مي‏گويد انسان دعاي شر مي‏کند آنگونه که دعاي خير مي‏کند چرا که انسان، عجول است».

بنابراين تنها راه رسيدن به خير و سعادت آنست که انسان در هر کار قدم مي‏گذارد با نهايت دقت و هوشياري و دور از هر گونه عجله و شتابزدگي تمام جوانب را بررسي کند و خود را در انتخاب راه، از هر گونه پيشداوري و قضاوتهاي آميخته با هوي و هوس بر کنار دارد، از خدا در اين راه ياري بطلبد تا راه خير و سعادت را بيابد و در پرتگاه و بيراهه گام ننهد.

نکته‏ها:

آيا انسان ذاتا عجول است؟

نه تنها در رابطه با عجله و شتابزدگي که در آيات فوق انسان به آن توصيف شده، در موارد متعددي ديگر از قرآن نيز مذمتهائي روي عنوان «انسان» ديده مي‏شود، از قبيل «ظلوم» و «جهول» و «کفور» و «طغيانگر» و «هلوع» (کم‏ظرفيت) و «مغرور» و مانند آن.

اين تعبيرات گاهي اين سؤال را به وجود مي‏آورد که چگونه مي‏توان اين امور را با برداشتي که از قرآن در مورد فطرت پاک انسان و حامل روح خدائي بودنش داريم، هماهنگ ساخت؟

به تعبير ديگر انسان از نظر جهان‏بيني اسلامي، موجودي است بسيار والا، به حدي که لايق مقام خليفةاللهي و نمايندگي خدا در زمين است، معلم فرشتگان و برتر از آنهاست، اين موضوع با نکوهشهاي فوق چگونه سازگار است؟!

پاسخ اين سؤال را در يک جمله مي‏توان داد که آنهمه مقام و شخصيت و ارزش انسان مشروط به يک شرط است و آن «تربيت تحت نظر رهبران الهي» است، در غير اين صورت انسان به گونه‏ي گياهي خودرو پرورش مي‏يابد و در ميان هوسها و شهوات غوطه‏ور مي‏شود، سرمايه‏هاي عظيمي را که بالقوه دارد از دست مي‏دهد و جنبه‏هاي منفي در وجود او آشکار مي‏شود.

بنابراين اگر شرط مزبور تحقق يابد تمام جنبه‏هاي مثبتي که در قرآن در رابطه با انسان آمده در وجود او بارور مي‏گردد، و اگر اين شرط، تحقق نيابد، جنبه‏هاي منفي ياد شده آشکار مي‏شود، لذا در آيه 19 تا 24 سوره‏ي معارج مي‏خوانيم : ان الانسان خلق هلوعا اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخير منوعا الا المصلين الذين هم علي صلاتهم دائمون.

:«انسان، هلوع آفريده شده، هنگامي که بدي به او برسد بي‏تابي مي‏کند، و هنگامي که خوبي به او برسد، بخل مي‏ورزد، مگر نمازگزاران که همواره به اين برنامه ادامه مي‏دهند.

شرح بيشتر اين موضوع را در سوره‏ي يونس ذيل آيه 12 نيز بيان کرديم (تفسير نمونه جلد 8 صفحه 239).

بلاي شتابزدگي!

عشق آتشين به يک موضوع و افکار سطحي و محدود، و گاه سيطره‏ي هوي و هوس بر انسان، و خوشبيني بيش از حد به يک مطلب، عوامل عجله و شتابزدگي در کارها است، و از آنجا که بررسيهاي سطحي و مقدماتي غالبا براي پي بردن به حقيقت يک امر و سود و زيان آن کافي نيست، معمولا عجله و دستپاچگي در انجام کارها، موجب ندامت و خسران و پشيماني است.

تا آنجا که در آيات فوق خوانديم که گاهي عجله سبب مي‏شود، انسان به دنبال بديها برود به همان سرعت که به دنبال نيکيها مي‏رود!

تلخکامي‏ها و شکستها و مصائبي که دامان انسان را در طول تاريخ بر اثر عجله و شتابزدگي گرفته است، بيش از آن است که قابل احصا و شماره باشد، و خود ما در طول زندگي نمونه‏هاي آن را آزموده‏ايم، و ثمرات تلخش را چشيده‏ايم!.

نقطه‏ي مقابل عجله «تثبت» و «تأني» يعني درنگ کردن، و با تفکر و تأمل و بررسي همه‏ي جوانب کاري را انجام دادن است.

در حديثي از رسولخدا صلي الله عليه و آله نقل شده که فرمود:

انما اهلک الناس العجلة و لو ان الناس تثبتوا لم يهلک احد: مردم را عجله هلاک مي‏کند، اگر مردم با تأمل کارها را انجام مي‏دادند کسي هلاک نمي‏شد».

در حديث ديگري از امام صادق عليه‏السلام مي‏خوانيم  :

مع التثبت تکون السلامة، و مع العجلة تکون الندامة: «با درنگ کردن سلامت است و با عجله ندامت»!  

و نيز پيامبر عليه‏السلام مي‏فرمايد:

 ان الاناة من الله و العجلة من الشيطان!: «تأني و ترک شتابزدگي از ناحيه خدا است و عجله از شيطان است»!.

البته در روايات اسلامي بابي در زمينه‏ي «تعجيل در کار خير داريم»، از جمله در حديثي از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم مي‏خوانيم:

 ان الله يحب من الخير ما يعجل: «خداوند کار نيکي را دوست دارد که در آن شتاب شود».

و روايات در اين زمينه بسيار است که منظور از عجله در اين روايات همان «سرعت» است در مقابل اهمال کاري و تأخيرهاي بيجا و امروز و فردا کردن، که غالبا سبب بروز مشکلات و موانعي در کارها مي‏گردد.

شاهد اين سخن حديثي است که در همين باب از امام صادق عليه‏السلام نقل شده است:

 من هم بشي‏ء من الخير فليعجله فان کل شي‏ء فيه تأخير فان للشيطان فيه نظرة: کسي که تصميم به کار خيري گرفت بايد عجله کند زيرا هر کاري را که در آن تأخير کنيد شيطان در آن حيله‏اي مي‏کند».

بنابراين بايد گفت: «سرعت و جديت در کارها آري، اما عجله و شتابزدگي نه»!.

و به تعبير ديگر، عجله مذموم آنست که به هنگام بررسي و مطالعه در جوانب کار و شناخت صورت گيرد، اما سرعت و عجله‏ي ممدوح آنست که بعد از تصميم‏گيري لازم، در اجرا درنگ نشود، و لذا در روايات مي‏خوانيم: «در کار خير، عجله کنيد» يعني بعد از آنکه خير بودن کاري ثابت شد ديگر جاي مسامحه نيست.

 منبع : تفسير نمونه مرجع عالیقدر اسلام  آیت الله مكارم شیرازى








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir