به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و قرآن / انسان به روایت قرآن » آیا انسان عجول آفریده شده است ؟
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 709 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

 

علامه طباطبائی

 

آیا انسان عجول آفریده شده است ؟

( بخش اول ) *

پاسخ به روایت  مفسرین قرآن :

سوره الأنبياء آیه 37 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيکُمْ آياتِي فَلا تَسْتَعْجِلُونِ «37    » 

ترجمه : 

به نام خداوند بخشنده بخشايشگر 

(آري،) انسان از عجله آفريده شده؛ ولي عجله نکنيد؛ بزودي آياتم را به شما نشان خواهم داد!

تفسیر المیزان :

(خلق الانسان من عجل ساري کم آياتي فلا تستعجلون)

گويا مشرکين به خاطر کفرشان به دعوت نبوي هر وقت آن حضرت را مي ديدند استهزاء مي کردند، و اين زيادي بر کفر و عتوشان بود، و معلوم است که استهزاء به هر چيزي وقتي استهزاء است که آن چيز را شوخي و غير جدي بداند، تا غير جدي در مقابل غير جدي قرار گيرد، و ليکن خداي تعالي استهزاي آنان را جدي و غير هزل گرفته، و در نتيجه ارتکاب آن را بعد از ارتکاب به کفر، متعرض شدن عذاب الهي دانسته بعد از تعرض، و آن را استعجال در عذاب شمرده، و خبر داده که به زودي آيات عذاب را نشانشان مي دهد.

پس اينکه فرمود: (خلق الانسان من عجل) کنايه است از زيادي عجله انسان، و بلوغ آن به نهايت درجه اش، آنقدر که گويي اصلا آدمي از عجله خلق شده، و غير از عجله چيزي نمي شناسد، نظير اينکه مي گويند: فلاني همه اش خير است، و يا سراپا شر است، و يا فلاني از خير خلق شده، و يا فلاني آب و گلش با شر خمير شده، و اينطور تعبير بليغ ‌تر از اين است که بگوييم، چقدر فلاني عجول است، و اين کلام در مورد تعجب آمده، و نيز خواسته است نسبت به امر مشرکين بي اعتنايي کند و بفرمايد: اگر آنها عجله مي کنند، ما عجله اي نداريم، چون از دست ما نمي گريزند، و تلافي ما فوت نمي شود. از آيه بعدي به دست مي آيد که مراد از (ارائه آيات) (نشان دادن) در جمله (ساوريکم آياتي) عذاب به آتش دوزخ است.

 

مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مكارم شیرازى


 

( بخش دوم ) **

تفسیر نمونه :

( آري) انسان از عجله آفريده شده، ولي عجله نکنيد من آيات خود را به زودي به شما ارائه مي‏دهم.  

سپس به يکي ديگر از کارهاي زشت و بي‏رويه اين انسانهاي بي‏بندوبار اشاره کرده مي‏فرمايد:  «انسان از عجله آفريده شده» (خلق الانسان من عجل  ).  

گرچه مفسران در تفسير کلمه‏ي «انسان» و «عجل» در اينجا بيانات گوناگوني دارند ولي پيدا است که منظور از انسان در اينجا نوع انسان است (البته انسانهاي تربيت نايافته و خارج از قلمرو رهبري رهبران الهي)

و منظور از «عجل» شتاب و شتابزدگي است، همانگونه که آيات بعد نيز شاهد گوياي اين مطلب است، و در جاي ديگر قرآن مي‏خوانيم و کان الانسان عجولا: «انسان، عجول است» (اسراء- 11)

در حقيقت تعبير «خلق الانسان من عجل» يکنوع تأکيد است، يعني آنچنان انسان عجول است که گوئي از «عجله» آفريده شده، و تار و پود وجودش از آن تشکيل يافته! و به راستي بسياري از مردم عادي چنين‏اند هم در خير عجولند و هم در شر، حتي وقتي به آنها گفته مي‏شود اگر آلوده‏ي کفر و گناه شويد، عذاب الهي دامنتان را مي‏گيرد مي‏گويند پس چرا اين عذاب زودتر نمي‏آيد؟!

و در پايان آيه اضافه مي‏کند: «عجله نکنيد من آيات خود را به زودي به شما نشان مي‏دهم» (سأوريکم آياتي فلا تستعجلون)

تعبير «آياتي» در اينجا ممکن است اشاره به آيات و نشانه‏هاي عذاب و بلاها و مجازاتهائي باشد که پيامبر صلي اللَّه عليه و آله مخالفان را با آن تهديد مي‏کرد و اين سبک‏مغزان کراراً مي‏گفتند: پس چه شد اين بلاهائي که ما را با آن مي‏ترساني.

قرآن مي‏گويد عجله نکنيد، چيزي نمي‏گذرد که دامانتان را خواهد گرفت.  و نيز ممکن است اشاره به معجزاتي که دليل بر صدق پيامبر اسلام صلي اللَّه عليه و آله  است بوده باشد يعني اگر کمي صبر کنيد: معجزات کافي به شما ارائه داده خواهد شد.

اين دو تفسير منافاتي با هم ندارند، زيرا مشرکان در هر دو قسمت عجله داشتند و خداوند هم هر دو را به آنها ارائه داد، هرچند تفسير اول نزديکتر به نظر مي‏رسد و با آيات بعد متناسبتر است.

نکته ‏ها:  

- با توجه به آيات فوق اين سؤال پيش مي‏آيد که اگر انسان طبيعتاً عجول است پس چرا به دنبال آن نهي از عجله مي‏کند و مي‏گويد: «فلا تستعجلون» آيا اين دو با هم متضاد نيست.

در پاسخ مي‏گوئيم با توجه به اصل اختيار و آزادي اراده انسان و قابل تغيير بودن صفات و روحيات و ويژگيهاي اخلاقي، هيچگونه تضادي در کار نيست، چرا که با تربيت و تزکيه نفس مي‏توان اين حالت را دگرگون ساخت.

- جمله «بل تأتيهم بغتة فتبهتم» (عذاب الهي بطور ناگهاني به سراغ آنها مي‏آيد آنچنان که مبهوتشان مي‏کند) ممکن است اشاره به اين باشد که عذابهاي قيامت همه چيزش با عذاب دنيا متفاوت است مثلاً درباره‏ي آتش جهنم مي‏خوانيم: «نار اللَّه الموقدة التي تطلع علي الافئدة» «آتش برافروخته الهي که بر قلب آدمي مي‏زند» (همزه آيه 7)

يا اينکه در مورد آتشگيره‏ي جهنم مي‏خوانيم «وقودها الناس والحجارة»: «آتشگيره‏ي دوزخ مردم و سنگها هستند» (بقره آيه 24).   اينگونه تعبيرات نشان مي‏دهد که آتش دوزخ غافلگيرانه و ناگهاني و مبهوت‏کننده است.


* منبع :  ترجمة تفسیر الميزان حضرت آیت الله علامه طباطبایى (رحمه الله)

** منبع : تفسير نمونه مرجع عالیقدر اسلام  آیت الله مكارم شیرازى

 








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir