به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و قرآن / انسان به روایت قرآن » چه زمانی انسان بر علیه خود گواهی میدهد ؟
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 510 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مكارم شیرازى

چه زمانی انسان بر علیه خود گواهی میدهد ؟

سوره الانعام آیات 128 تا 131

( بخش دوم )

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً يا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَکْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ وَ قالَ أَوْلِياؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ  بَعْضُنا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنا قالَ النَّارُ مَثْواکُمْ خالِدِينَ فِيها إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّکَ حَکِيمٌ  عَلِيمٌ «128» وَ کَذلِکَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً بِما کانُوا يَکْسِبُونَ «129» يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْکُمْ آياتِي وَ يُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ يَوْمِکُمْ هذا قالُوا  شَهِدْنا عَلى أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کانُوا کافِرِينَ «130» ذلِکَ أَنْ لَمْ يَکُنْ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ «131»

ترجمه :

به نام خداوند بخشنده بخشايشگر

در آن روز که (خدا) همه ي آنها را جمع و محشور مي سازد، (مي‏گويد:) اي جمعيت (شياطين و) جن! شما افراد زيادي از انسان ها را گمراه ساختيد . دوستان و پيروان آنها از ميان انسان ها مي‏گويند: «پروردگارا! هر يک از ما دو گروه (= پيشوايان و پيروان‏گمراه) از ديگري استفاده کرديم؛ (ما به لذات هوس آلود و زودگذر رسيديم؛ و آنها بر ما حکومت کردند؛) و به اجلي که براي ما مقرر داشته بودي رسيديم.» (خداوند) مي‏گويد: «آتش جايگاه شماست؛ جاودانه در آن خواهيد ماند، مگر آنچه خدا بخواهد». پروردگار تو حکيم و داناست. * ما اين‏گونه بعضي از ستمگران را به بعضي ديگر وا مي‏گذاريم به سبب اعمالي که انجام مي‏دادند. *  (در آن روز به آنها مي‏گويد:) اي گروه جن و انس! آيا رسولاني از شما به سوي شما نيامدند که آيات مرا برايتان بازگو مي‏کردند، و شما را از ملاقات چنين روزي بيم مي دادند؟! آنها مي‏گويند: «بر ضد خودمان گواهي مي‏دهيم؛ (آري،) ما بد کرديم.)» و زندگي (پر زرق و برق) دنيا آنها را فريب داد؛ و به زيان خود گواهي مي‏دهند که کافر بودند. * اين بخاطر آن است که پروردگارت هيچ‏گاه (مردم) شهرها و آباديها را بخاطر ستمهايشان در حال غفلت و بي‏خبري هلاک نمي‏کند. (بلکه قبلا رسولاني براي آنها مي‏فرستد.)

تفسیر نمونه :

*و آن روز که همه آنها را جمع و محشور مي‏سازد به آنان مي‏گويد اي جمعيت شياطين و جن شما افراد زيادي از انسانها را گمراه ساختيد، دوستان و پيروان آنها از ميان انسانها مي‏گويند: پروردگارا! هر يک از ما دو دسته (پيشوايان و پيروان گمراه) از ديگري استفاده کرديم (ما به لذات هوس‏آلود و زودگذر رسيديم و آنها بر ما حکومت کردند) و به اجلي که براي ما مقرر داشته بودي رسيديم، (خداوند) مي‏گويد: آتش جايگاه شماست، جاودانه در آن خواهيد ماند، مگر آنچه خدا بخواهد، پروردگار تو حکيم و دانا است.

تفسير:

در اين آيات مجدداً قرآن به سرنوشت مجرمان گمراه و گمراه کنندهباز مي‏گردد و بحثهاي آيات گذشته را با آن تکميل مي‏کند.  آنها را به ياد روزي مي‏اندازد که رو در روي شياطيني که از آنها الهام گرفته‏اند مي‏ايستند و از اين پيروان و آن پيشوايان سوال مي‏شود، سوالي که در برابرش پاسخي ندارند و جز حسرت و اندوه نتيجه‏اي نمي‏گيرند، اين هشدارها به خاطر آن است که تنها به اين چند روز زندگي ننگرند و به پايان کار نيز بينديشند.

نخست مي‏گويد: «آن روز که همه را جمع و محشور مي‏سازد، ابتدا مي‏گويد: «اي جمعيت جن و شياطين اغواگر شما افراد زيادي از انسانها را گمراه ساختيد»(و يوم يحشرهم جميعاً يا معشر الجن قد استکثرتم من الانس. )

منظور از کلمه «جن» در اينجا همان شياطين است، زيرا جن در اصل لغت همانطور که قبلاً هم گفته‏ايم به معني هر موجود ناپيدا مي‏باشد و در آيه 50 سوره کهف درباره رئيس شياطين «ابليس» مي‏خوانيم «کان من الجن» يعني او از جن بود.

آيات گذشته که از وسوسه‏هاي رمزي شياطين با جمله«ان الشياطين ليوحون الي اوليائهم»سخن مي‏گفت، همچنين آيه بعد که از رهبري بعضي از ستمگران از بعضي ديگر سخن مي‏گويد مي‏تواند اشاره‏اي به اين موضوع باشد.

اما شياطين اغواگر گويا در برابر اين سخن پاسخي ندارند و سکوت مي‏کنند، ولي «پيروان آنها از بشر چنين مي‏گويند: پروردگارا آنها از ما بهره گرفتند و ما هم از آنها، تا زماني که اجل ما پايان گرفت»(و قال اوليائهم من الانس ربنا استمتع بعضنا ببعض و بلغنا اجلنا الذي اجلت لنا».

آنها دلخوش بودند که پيروان تسليمي دارند و بر آنها حکومت مي‏کنند، و ما نيز از زرق و برقهاي دنيا و لذات بي‏قيد و شرط و زودگذر آن که بر اثر وسوسه‏هاي شياطين دل‏انگيز و دلچسب جلوه مي‏نمود دلخوش بوديم!.

در اينکه منظور از اجل در اين آيه چيست؟ آيا پايان زندگي يا روز رستاخيز است ميان مفسران گفتگو است اما ظاهراً پايان زندگي است، زيرا «اجل» به اين معني در بسياري از آيات قرآن به کار رفته است.

اما خداوند همه اين پيشوايان و پيروان مفسد و فاسد را مخاطب ساخته مي‏گويد: «جايگاه همه شما آتش است و جاودانه در آن خواهيد ماند مگر آنچه خدا بخواهد» (قال النار مثواکم خالدين فيها الا ما شاء اللَّه .)

استثناء با جمله «الا ما شاء ربک» (مگر آنچه خدا بخواهد) يا اشاره به اين است که ابديت عذاب و کيفر در اينگونه موارد سلب قدرت از پروردگار نمي‏کند، هرگاه بخواهد مي‏تواند آنرا تغيير دهد اگر چه در مورد عده‏اي ثابت نگه مي‏دارد.  و يا اشاره به آن افرادي است که استحقاق ابديت عذاب را ندارند و يا قابليت شمول عفو الهي را دارند که بايد از حکم خلود و جاوداني بودن مجازات استثنا شوند.  و در پايان آيه مي‏فرمايد: «پروردگار تو حکيم و دانا است»(ان ربک حکيم عليم .)هم کيفرش روي حساب است و هم عفو و بخشش، و به خوبي از موارد آنها آگاه مي‏باشد.

*و اينچنين بعضي از ستمگران را به بعض ديگر وامي‏گذاريم به سبب اعمالي که انجام مي‏دادند.

تفسير:

در آيه بعد اشاره به يک قانون هميشگي الهي در مورد اينگونه اشخاص کرده مي‏گويد: «همان‏گونه که ستمگران و طاغيان در اين دنيا حامي و پشتيبانيکديگر و رهبر و راهنماي هم بودند و در مسيرهاي غلط همکاري نزديک داشتند «در جهان ديگر نيز آنها را به يکديگر وامي‏گذاريم و اين به خاطر اعمالي است که در اين جهان انجام دادند»(و کذلک نولي بعض الظالمين بعضاً بما کانوا يکسبون .)زيرا همانطور که در بحثهاي مربوط به معاد گفته‏ايم صحنه‏ي رستاخيز صحنه عکس‏العملها و واکنشها در مقياسهاي عظيم است و آنچه در آنجا وجود دارد پرتو و انعکاسي از اعمال ما در اين دنياست.

در تفسير علي بن ابراهيم قمي نيز از امام عليه‏السلام نقل شده که فرمود: نولي کل من تولي اوليائهم فيکونون معهم يوم القيامه: «هرکس با اوليائش در روز قيامت خواهد بود». قابل توجه اينکه همه‏ي اين گروه‏ها به عنوان «ظالم» در آيه معرفي شده‏اند و شک نيست که ظلم، به معني وسيع کلمه، همه اينها را شامل مي‏گردد، چه ظلمي از اين بالاتر که انسان با قبول رهبري شيطان‏صفتان خود را از تحت ولايت خداوند خارج سازد و در جهان ديگر نيز تحت ولايت همانها قرار گيرد.

و نيز اين تعبير و تعبير«بما کانوا يکسبون»نشان مي‏دهد که اين سيه روزي و بدبختي به خاطر اعمال خودشان است و اين يک سنت الهي و قانون آفرينش است که رهسپران راههاي تاريک جز سقوط در چاه و دره بدبختي فرجامي نخواهند داشت.

* (در آن روز به آنها مي‏گويد) اي جمعيت جن و انس آيا رسولاني از شما به سوي شما نيامدند که آيات مرا برايتان بازگو مي‏کردند و از ملاقات چنين روزي شما را بيم مي‏دادند، آنها مي‏گويند گواهي مي‏دهيم بر ضد خودمان (آري ما بد کرديم) و زندگي (پر زرق و برق) دنيا آنها را فريب داد، و بر زيان خود گواهي مي‏دهند که کافر بودند.

تفسير:

اتمام حجت:

در آيات گذشته سرنوشت شيطان‏صفتان ستمگر در روز رستاخيز بيان شده، براي اينکه تصور نشود آنها در حال غفلت دست به چنين اعمالي زدند دراين آيات روشن مي‏سازد که به اندازه کافي هشدار به آنها داده شده و اتمام حجت گرديده است، لذا در روز قيامت به آنها مي‏گويد: «اي جمعيت جن و انس آيا رسولاني از شما به سوي شما نيامدند و آيات مرا بازگو نکردند و درباره ملاقات چنين روزي به شما اخطار ننمودند»(يا معشر الجن والانس الم يأتکم رسل منکم يقصون عليکم آياتي و ينذرونکم لقاء يومکم هذا)

«معشر» در اصل از «عشرة» به معني عدد ده گرفته شده است و از آنجا که عدد ده يک عدد کامل است، کلمه «معشر» به يک جمعيت کامل که اصناف و طوائف مختلفي را در بر مي‏گيرد گفته مي‏شود. در اينکه آيا فرستادگان «جن» از جنس خود آنها است،يا از نوع بشر؟ در ميان مفسران گفتگو است. اما آنچه از آيات سوره جن به خوبي استفاده مي‏شود اين است که قرآن و اسلام براي همه، حتي آنها نازل شده، و پيامبر اسلام مبعوث به همه بوده است، منتها هيچ مانعي ندارد که رسولان و نمايندگان از خود آنها از طرف پيامبر صلي اللَّه عليه و آله و سلم مامور دعوت آنان بوده باشند.

(شرح بيشتر در اين زمينه و هم درباره معني علمي «جن» در تفسير همان سوره‏ي جن در جزء 29 قرآن مجيد بخواست خدا خواهد آمد).  ولي بايد توجه داشت که کلمه «منکم» (از شما)دليل بر آن نيست که پيامبران هر دسته از جنس خودشان خواهند بود، زيرا هنگامي که به گروهي گفته شود «نفراتي از شما...» اين نفرات ممکن است از يک طايفه يا از همه طوايف باشند.  سپس مي‏گويد: از آنجا که روز رستاخيز روز کتمان نيست و نشانه‏هاي همه چيز آشکار است و هيچکس نمي‏تواند چيزي را پنهان دارد، «همگي در برابر اين پرسش الهي، اظهار مي‏دارند: ما بر ضد خود گواهي مي‏دهيم و اعتراف مي‏کنيم که چنين رسولاني آمدند و پيامهاي تو را به ما رسانيدند اما مخالفت کرديم»(قالوا شهدنا علي انفسنا) آري دلائل کافي از طرف پروردگار در اختيار آنها بود و آنها راه را از چاه مي‏شناختند «ولي زندگي فريبنده‏ي دنيا، و زرق و برق وسوسه‏انگيز آن، آنها را فريب داد» (و غرتهم الحياة الدنيا. )

اين جمله به خوبي مي‏رساند که سد بزرگ راه سعادت انسان ها دلبستگي بي‏حدّ و حساب و تسليم بي‏قيد و شرط در برابر مظاهر جهان ماده است، دلبستگيهائي که انسان را به زنجير اسارت مي‏کشاند و او را به هر گونه ظلم و ستم، تعدي و اجحاف، خودخواهي و طغيان، دعوت مي‏کند.  بار ديگر قرآن تأکيد مي‏کند که «آنها با صراحت به زيان خود گواهي مي‏دهند که راه کفر پوئيدند و در صف منکران حق قرار گرفتند» (و شهدوا علي انفسهم انهم کانوا کافرين. )

*اين بخاطر آن است که پروردگارت هيچگاه (مردم) شهرها و آباديها را بخاطر ستمهايشان در حال غفلت و بيخبري هلاک نمي‏کند (بلکه قبلا رسولاني براي آنها مي‏فرستد .)

در آيه بعد همان مضمون آيه گذشته را، اما به صورت يک قانون کلي و سنت هميشگي الهي، بازگو مي‏کند که «اين به خاطر آن است که پروردگار تو هيچگاه مردم شهرها و آباديها را به خاطر ستمگريهايشان، در حالي که غافلند، هلاک نمي‏کند» مگر اينکه رسولاني به سوي آنها بفرستد و آنها را متوجه زشتي اعمالشان سازد و گفتني‏ها را بگويد (ذلک ان لم يکن ربک مهلک القري بظلم و اهلها غافلون .)

کلمه «بظلم» مي‏تواند به اين معني باشد که خدا کسي را به خاطر ستمهايش، و در حال غفلت، پيش از فرستادن پيامبران مجازات نمي‏کند، و مي‏تواند به اين معني باشد که خدا افراد غافل را از روي ظلم و ستم کيفر نمي‏دهد زيرا کيفر دادن آنها در اين حال، ظلم و ستم است و خداوند برتر از اين است که درباره کسيستم کند.

منبع : تفسير نمونه مرجع عالیقدر اسلام  آیت الله مكارم شیرازى








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir