به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان در آثار اندیشمندان / حجت الاسلام نقویان » گذشت و سیره رسول اکرم درمورد کودکان
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 535 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

 

گذشت و سیره رسول اکرم درمورد کودکان

 

حجت السلام و المسلمین نقویان  

من و همسرم تمام حرفها شما را می شنویم و می دانیم حرفهای خوبی است . ولی نمیتوانیم آنها را اجرا بکنیم . نمی توانیم گذشت کنیم . به ما کمک کنید .

آیت الله مجتهدی می فرمودند : انسان باید سعی بکند دل از دنیا بکند و به دنیا دل نبندد . دنیا را داشته باشد ولی دل نبندد . ایشان فرمول عملی می دادند . کوچکترین راهی که همه میتوانیم انجام بدهیم این است که اول پولهای نو را خرج کنیم . ما وقتی اسکناس نو و کهنه داریم سعی میکنیم اول کهنه ها را خرج کنیم . کسی میخواهد خوش اخلاق بشود باید از یک جایی شروع کند . و یاد داشت کند . مثلا راجع به این حرفی که مادر شوهرم زد ، تحمل میکنم و جواب نمی دهم . از یک جایی شروع بکند مطمئن باشد خدا کمکش می کند و می تواند به جاهای بالاتر برسد . و گذشت را تمرین کنید .

سیره حضرت رسول را در مورد کودکان بگویید .

کتاب گل های بهاری نوشته ی آقای سیدی ، یک فصل طولانی در مورد کودکان و نوجوانان دارد . من قسمتی از آن را برایتان می خوانم .

  " با حفظ شخصیت کودکان ، بیشترین شوخی را با بچه ها میکرد ." بعضی مواقع می بینید یک برنامه طنزی هست و نکات منفی هم دارد ولی بچه میخ کوب آن میشوند . بچه ها از شوخی و بگو و بخند خوششان می آید . بچه خانه میآید و می بیند پدر و مادر خشن نشسته اند ." مهربانی با کودکان شیوه رسول خدا بود . " اصلا روش ایشان بود . بعضی ها به میهمانی می روند با چند تا بچه می خندند ولی در خانه خودشان عصبانی هستند . ولی پیامبر همیشه این جوری بود . ایشان سفارش میکرد :

 با فرزندانتان با عدالت رفتار کنید ، همانگونه که دوست دارید با شما به نیکی و مهربانی و عدالت برخورد بشود . " اگر جایی حق بچه است به او بدهید . " اگر خانواده ای چند سال است که ازدواج کرده اند ولی بچه دار نمی شوند ببینید چقدر برای بچه دار شدن هزینه می کنیم ولی بچه داری را بلد نیستیم . این جای تعجب است . خانمی آمده بودند چند میلیون وام بگیرند تا هزینه کنند برای بچه دار شدن احتمالی .

حالا خدا همین جوری مفت به شما یک بچه می دهد . بعد قدر این بچه را نمیدانیم . " پیامبر مردی را دید که یکی از دو فرزندش را می بوسد و دیگری را نمی بوسد . پیامبر گفت : چرا با آنها به عدالت رقتار نمی کنید ؟ " خیلی از این ناهنجاری هایی که بچه های ما دارند ، بخاطر این موضوع است . به پسر توجه می کنیم میگویند : چرا به دختر توجه نمیکنید ؟ گاهی به دختران بیشتر توجه می کنیم . البته روایت داریم : به دختران بیشتر توجه کنید . ولی این به این معنا نیست که این موضوع باعث ناراحت پسربشود . " به پدر و مادری که از بی تابی های کودک بر می آشوبند و طفل بی دفاع را به باد کتک می گیرند می فرمود: فرزندانتان را به خاطر گریه هایشان نزنید . "

من به خانم های شاغل عرض می کنم که این شغل نباید باعث بی حوصلگی شما در خانه تان بشود . تا بچه گریه ای بکند و یا لجبازی بکند یا بهانه ای بگیرد ، از کوره در بروید و بگویید : من خسته هستم و حوصله ندارم . چرا شما خستگی تان را نصیب خانه میکنید . خانم ها در اداره با همه خوش اخلاق هستند و لبخند می زنند و مهربان هستند . خیلی از ارتباطات نامشروعی که ایجاد میشود ، مال همین است . چون آقا می بیند این خانم در اداره چقدر مهربان است ولی خانمش در خانه عصبی است . او خیال میکند این خانم در خانه هم مهربان است . مهربانی هایشان نثار ارباب رجوع و همکاران میشود و بی حوصلگی هایشان نثار اهل خانه میشود .

وظیفه ی اصلی شما ، پدر بودن و مادر بودن است . اینکه ما در بیرون داریم شغل ماست و چیزی که خدا از ما می خواهد ، نقش ماست . نقش مادری همیشه هست ولی شغل ممکن است همیشه نباشد . نقش مادری حتی بعد از طلاق هم هست . خانم هایی هستند که بعد از طلاق حتی حال بچه را هم نمی پرسند . من این را نمی فهمم . من برای پسرم زن گرفته ام ولی روزی نیست که مادرش به او زنگ نزند . همه اش بهانه می کند که ما برویم و آنها را ببینیم . ما در آینده باید جواب این ها را بدهیم زیرا نقش مان را خوب ایفا نکردیم .

 مسلمانی فقط حرم رفتن نیست . نماز خواندن و مفاتیح خواندن نیست . نمی دانیم داریم از کجا لطمه می خوریم . " پیامبر می گوید : در بوسیدن بچه هایتان مراقب باشید بی عدالتی نشود . " نفرین کردن بچه ها را دوست نمی داشت و میگفت : هر پدری فرزند خود را نفرین کند بینوا میشود . " انسان بیخود نفرین نمیکند . وقتی بچه انسان را عصبانی می کند ، نفرین می کند . در حالت خوشی که او را نفرین نمی کند . وقتی کاری میکند که او را ناراحت می کند ، او هم نفرین می کند . ما باید آنجا جلوی خودمان را بگیریم . ما باید حوصله به خرج بدهیم . مثل مادر بزرگ ها که خیلی حوصله دارند . ما در روایت داریم : هفت سال اول کودک پادشاه است . یک وقت بچه می خواهد کارهای خطرناک بکند . مهم این است که ما به چه روشی با او برخورد کنیم . شما فرض کنید پادشاهی می خواهد میخی را در برق پریز برق فرو کند . شما چه میگوید ؟ به او ناسزا نمی گویید . باید بگویید : فدایتان بشوم ، این کار خطرناک است . روش برخورد مهم است .

بعضی ها میگویند : چقدر ما صبوری به خرج بدهیم ؟ کسانی که اینکار را می کنند ، مورد تحسین دیگران قرا میگیرند و حالا کسی بچه را با عصبانیت در میهمانی ساکت میکند و همه از دست او عصبانی میشوند . چرا با بچه این جوری رفتار کردی ؟ او بچه بود . " زمانی که به خُرد سالان وعده ای دادید به آن وفا کنید .

 آنان شما را روزی ده خود می پندارند . " بچه فکر میکند بابا نان می دهد . چون خدا را نمی شناسد . اگر به بچه بگوییم : برایت دوچرخه می خرم ولی نخرید . میگوید : روزی من ، دست او است . ببین چکار میکند . وقتی بزرگتر شد و می شنود که خدا میگوید : خمس بدهید ، من آن را ده برابر میکنم . او میگوید : هر کس به ما وعده داده عمل نکرده است . خیلی از برخوردهای ما در ایمان بچه هایمان اثر می گذارد . در اعتقادشان اثر میگذارد . " خداوند در باره چیزی به اندازه ی زنها و بچه ها خشمگین نمی شود . " یعنی کودک آزاری . الان در دنیا کنوانسیون دارد و حقوقی را برای کودک در نظر می گیرند . اخیرا چند جلد کتاب نوشته شده در باره ی حقوق کودک . حقوق مدنی و اخلاقی و .. تا جایی که پدر و مادر باید در آنجا مورد مجازات قرا بگیرند . این به رشد شخصی برمیگردد .

این درخت خرما از نهال کوچک بوجود آمده است . ما مسئول خواهیم بود . در قرآن داریم : روزی که پدر ها و مادرها از بچه ها فرار می کنند . فرخی یزدی می گوید :

شب چون در بستم و مست از می نابش کردم

 ماه اگر حلقه به در کوفت جوابش کردم .

 پدرها و مادرهای ما باید این رفتار را با بچه ها یشان بکنم .

منبع :http://ch3.iribtv.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=469&Itemid=607








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir