به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان در آثار اندیشمندان / حجت الاسلام نقویان » قهروآشتی
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 663 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

قهروآشتی برسرمسائل جزئی،سخنان معصومین درباره آقایان

 

حجت السلام و المسلمین نقویان

شوهرم سر مسائل جزئی با من قهر می کند و تا من پا پیش نگذارم آشتی نمیکند. من تا کی باید این کار را بکنم ؟

اولا چکار می کنند که او قهر می کند ؟ سعی کنند آن کار را انجام ندهند . من می فهمم همسر من به چه چیزهایی حساس است . وقتی به خانه می آید دلش می خواهد یک چای جلویش بگذارم . غذا را این جوری بپزم . فلان لباس را بیشتر دوست دارد . فلان آرایش را بیشتر دوست دارد . این ها را بشناسند ، اگر میخواهند زندگی بهتری داشته باشند . گاهی یادم می رود .

   من توصیه می کنم که شما یکسال با همسرت زندگی کرده ای ، حساسیت های همسرت را یاد داشت کن . حالا یا حساسیت با خود یا بیخود . سر سفره انداختن حساس است . در گذاشتن لباس در کمد حساس است . هر روز آنرا مثل یک اساسنامه مرور کنید . این را تابلو کن و در اتاق خواب بگذارید . من باید این ها را بیشتر مراعات کنم تا زندگی شیرین بشود . ما وقتی میهمان داریم معمولا خانمها بیشتر پیش آنها می نشینند و صحبت می کنند ولی آقا می خواهد استراحت کند . خانم باید توجه داشته باشد که این ها یک شب هستند ولی اصل ایشان است که همسر بنده است . اگر دیدم همسر به این موضوع حساس است ، این را رعایت کنم واز میهمانان عذر خواهی بکنید. حالا اگر آقا گفت : خانم این ها میهمان هستند .آنوقت شما پیش میهمان ها برو . فوقش آنها می گویند : خانم ما را رها کرد و رفت پیش همسرش البته اگر عاقل باشند این را نمی گویند . شما با اینکار همسرت را خوشحال کرده ای و زندگیت شیرین تر میشود . برای یک شب زندگی خودتان را تلخ نکنید . حالا اگر من یک کاری کردم و او عصبانی شد ، باید با او مدارا کنم . هر کس در قهر پا پیش بگذارد ، ثواب بیشتری می برد . اگر کسی می خواهد هفتاد و پنج سال زندگی بکند ، باید چهل سالش را مدارا بکند . چهل روز با هفتاد و پنج سال قابل مقایسه نیست و خیلی کم است . بالاخره یک روزی این مرد می شکند . یک روزی میگوید : تو مرا شرمنده کردی . باید این یک روز بیاید . ما روایت داریم : زن و شوهرهایی که همدیگر را دوست دارند در بهشت هم با هم هستند .

 خدا یک زیبایی و جلوه ای به هردو می دهد و میگوید : من فقط همسر خودم را می خواهم . او از همه بهتر است . دو تا از همسران پیامبر با هم تبانی کردند و یک کار زشتی کردند . پیامبر مدارا می کرد و کوتاه می آمد . خدا در سوره تحریم میفرماید : دیگر با همسرانت مدارا نکن . به همسران گفت : اگر شما پیامبر را ناراحت کنید ، خدا ، جبرائیل ، صالح المومنین و همه ی فرشتها هوادار پیامبر هستند . اگر شوهری زنش را ناراحت کند ، خدا به اندازه ای که برای زن و کودک غضب میکند ، برای هیچ چیز غضب نمی کند .

اگر سخن معصومین را در باره ی خانم ها میگویید ، درباره ی آقایان هم بگویید .

ما هر دو طرف را می گوییم . اینکه اسلام به زن وظیفه ی خانه داری را داده و وظیفه ی اصلی زن گرم نگهداشتن کانون خانه است ، می خواهد پیامی بدهد که این خانم خیلی کارش سخت و سنگین است . شما خانه را از اداره بالاتر بدان . پرستیژ یک خانم خانه دار را از خانم اداری بالاتر بدان . روایت داریم : کسی که بر اذیت های همسرش صبر و تحمل می کند خدا اجر و پاداشی که به ایوب داده ، به او می دهد . اگر کسی به این وعده ها ایمان دارد و می داند خدا در همین نزدیک ها جبران می کند ، دیگر مشکلی ندارد . روایت دیگری داریم : عاقل ترین مردم کسی است که بیشتر مدارا کند .

خانم من با هر حرف تندی قهر می کند ولی من همیشه کوتاه می آیم و با یک شاخه ی گل آشتی میکنم . آیا این کار من درست است ؟

معلوم است این آقا از خانم شان عاقل تر است . شما موظب باش چیزی نگویی که خانم قهر کند . یک وقت ما زمنیه ی عصبانیت را فراهم می کنیم . در ضمن این کار شما خیلی خوب است . که شما یا یک شاخه گل به استقبالش می روی . و دل او را بدست میآورید . البته بعضی ها ظرفیت و جنبه ندارند . آقایی به من گفتند : کارم به جایی رسیده که همسرم من را از خانه بیرون کرده است . این مدارا ندارد . نمیتواند برود سر خیابان بخوابد . و خانم هم خوشحال بشود . گفتم : تقصیر خودت است . زن داری هم بلد نبودی . یک جایی باید اخم کرد . یک جاهایی نباید به خواسته طرف اهمیت داد . هر جایی نباید مدارا کرد . خدا به پیامبر میگوید : تو تا اینجا مدارا کردی اگر از این به بعد همسران تو از تو درخواستی کردند به آنها بگو بیایید طلاق بگیرید و برویید . من دیگر نمی توانم با شما زندگی کنم . حق و حقوق شما را بدهم و برویید . در اینجا این ها از حد گذرانده اند و مدارا نباید کرد . دین اسلام مثل یک پازل می ماند . هزار قطعه دارد . یک قطعه اش مدارا است . در کنار مدارا ، تدبیر لازم است . در کنار مدارا ، عقل و دقت لازم است . اخم لازم است . دعا لازم است . توکل و مشورت لازم است . کار لازم است و خیلی چیزهای دیگر لازم است . حالا کسی بگوید : ما بر خدا توکل می کنیم . صبح دیگر سر کار نمی رویم و انشاءالله خدا روزی ما را از آسمان می فرستد . یک وقت یک عنصر قوی ترین عنصر است . محبت و مدارا پیش زمینه ی خیلی از چیزها است . روی این زمینه میشود کار کرد . ولی ما نمیگوییم شما تدبیر و تعقل را کنار بگذارید و فقط مدارا بکنید . یک موقع شما باید بگویید : خانم این میهمانی نمی رویم حتی اگر شما گریه کنید . من اشک شما را پاک میکنم ولی صلاح نیست ما این میهمانی برویم و باید روی حرفتان بایستید . ما نباید تک بعدی رشد کنیم .

(ادامه دارد )

منبع : http://ch3.iribtv.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=465&Itemid=603








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir