به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان در آثار اندیشمندان / حجت الاسلام نقویان » مداراکردن(قسمت دوم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 537 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

مداراکردن وآثارمدارا،کوتاه آمدن خانمها،نهادینه کردن

 

حجت السلام و المسلمین نقویان

(قسمت دوم )

آیا فقط خانم ها باید کوتاه بیایند ؟

من فکر نمی کنم گفته باشم که فقط خانمها کوتاه بیایند و مدارا بکنند . چه کسی باید کوتاه بیاید و چه کسی نباید کوتاه بیاید ؟ کسی که خود را بالاتر می بیند باید کوتاه بیآید . چرا ما اینقدر پیامبر را دوست داریم ؟ چون از همه بیشتر کوتاه میآمد . بیشترین مدارای او بخاطر همین مقامش بالایش است . حضرت علی (ع) می فرماید :

عاقل ترین مردم کسی که بیشتر مدارا می کند .

   به زن و مرد کاری ندارد . به سن کاری ندارد . به باسوادی و بی سوادی هم کاری ندارد . یکی از اصحاب پیامبر بنام معاویه پسر حکم سلمی میگوید :هنگامی که با رسول خدا مشغول نماز بودم ، مردی عطسه کرد وسط نماز گفتم : خدایت بیامرزد . دیگران با نگاهشان برایم خط و نشان کشیدند . گفتم : چکاردارید این طور مرا نگاه می کنید ؟ دستشان را بر پایشان زدند و با اینکار مرابه سکوت دعوت کردند و من ساکت شدم . هنگامی که نماز به پایان رسید ، پیامبر مرا خواست . پدر و مادرم فدایش باد . چنین آموزگاری که به خوبی آموزش می دهد نه پیش از آن دیدم و نه پس از آن . سوگند به خداوند که نه برسرم فریاد یکشید و نه کتکم زد و نه دشنامم داد . فرمود :

 درنماز نباید حرف زد . نیایش کردن و تکیبیر گفتن و قرآن خواندن است نماز .

در مدارس دخترانه ی ما باید دختران روسری سرشان بکنند . بعضی از معلمان عزیز از بس که روسری را جا بیندازند ، یعنی روسری ، باید توی سر ما برود . ما با زور و فشار روسری او را درست میکنیم بجای آنکه توی سر او را درست کنیم . او همینکه از مدرسه بیرون آمد ، روسری اش هم عقب می رود . بعضی از ایرانیان از مرز کشورکه خارج میشوند ، مرز روسری شان هم عوض میشود. این معلوم است آنچه توی سرش است مشکل دارد . او هنوز باور نکرده است . اگر یک معلمی بتواند با مهر و محبت و رفق و مدارا و منطق درست کار کند ، آنگاه مادر آن دانش آموز هم نمی تواند روسری او را دربیاورد . می گوید : مادر این روسری هویت من است . این آرم مسلمانی من است . پرچم وجود کشور من است . الان یکسری از مسلمانان ترکیه از ترکیه هجرت می کنند ، فقط بخاطر اینکه روسری اش را حفظ بکند . و درسش را هم بخواند . چون در ترکیه با روسری وارد دانشگاه شدن ممنوع است . ببینید این ایمان چقدر ارزش دارد و برای این انسان شیرین است . روایت داریم : بهترین شما کسی است که برای همسرش بهترین باشد . مردی که بر بداخلاقی همسرش تاب بیاورد پروردگار پاداشی را که بخاطر تحمل ناگواری ها به حضرت ایوب (ع) داده است ، به او خواهد داد . الان این ضرب المثل شده است . که طرف صبر ایوب دارد . این واقعیت است . چون ایوب خیلی سختی کشید . یک انسانی است که خدا این همه به او مصیبت داده است . گاهی تا شوهر عیب زن را می گوید ، زن گارد می گیرد و از اول عروسی شروع میکند و اشکالات را میگوید . در حالیکه باید بگوید : باشد . من قبول دارم . شما هم به من کمک کن تا این اشکالات را از بین ببرم . مقابله به مثل نکنید . زخم را باید با کرم برطرف کرد نه با سنباده . هر مردی که با زبانش زنش را بیازارد ، پروردگار نه انفاق او را در راه خدا می پذیرد ، نه نمازهای مستحبی او را و نه نیکی و روزه اش را تا زمانی که زنش را خردسند کند . و اگر آن مرد روزها روزه بگیرد و شبها برای نماز شب بپا خیزد ، برده ها آزاد کند ، باز نخستین کسی خواهد بود که وارد دوزخ میشود . این برنامه ها باید وقتی پخش بشود که آقایان هم پای تلویزیون باشند .

آیا پیشنهادی دارید که این مدارا کردن در ما نهادینه شود ؟

قرآن می فرماید : در کارهایتان فکر کنید . مثلا من فکر کنم که وقتی پیر شدم با این بد اخلاقی من ، بچه ها هم دیگر به من سر نمی زنند یا اگر در بیمارستان افتادم کسی به داد من نمی رسد و می گویند : از دست بداخلاق راحت شدیم . باید کاری بکنیم که با مهر و محبت به ما کمک کنند حضرت علی (ع) می فرماید :

جوری با مردم نشست و برخاست کنید که اگر زنده هستید ، مشتاق دیدار شما باشند و اگر از دنیا رفتید ، بر فراق شما بگریند .

چه وقت انسان مشتاق دیدار کسی میشود ؟ علی (ع) می فرماید :

 سرآمد هر عاقلی این است که بتواند اهل مدارا باشد .

 

بعضی ها ارزش مدارا کردن ندارند . چون هرچقدربا آنها مهربانی میکنی فکر می کنند از آنها می ترسید .

اولا خیلی وقت ها مهربانی نکرده اند ، خیال می کنند مهربانی کرده اند . گاهی کوتاه آمده اند چون نتوانسته اند حقش را بگیرد . در اینجا کوتاه آمدن ارزش ندارد . اگر جایی با محبت و مهربانی کوتاه آمدی و با اینکه از طرف هم بدی می دانستی ولی نگفتی و آبرویش را حفظ کردی ، این خیلی مهم است و ارزش دارد . یک وقت یک بار محبت میکنیم و خیال میکنیم صد بار محبت کرده ایم . بعد میگوییم : چقدر محبت کنم . خیر شما یک بار محبت کرده ای . یک زندگی که قرار است شصت سال ادامه پیدا کند ، اگر کسی خواست مدارا بکند باید سی و پنج سال مدارا بکند . اگر جواب نداد در بیست و پنج سال بعد فرمول دیگری را اجرا کند .

- پیامکی گفته اند : مثل اینکه حاجی آقا برنج سوخته و نرم نخورده و نفسش از جای گرم در می آید که این حرفها را می زند .

اگر بگوییم : خورده ایم به حاج خانم جسارت میشود . اگرهم بگوییم : نخورده ایم که خلاف واقعیت است . شما به آقای نقویان چکار داری . روایت داریم : شما به گوینده چکار دارید ؟ ببینید سخن او چیست ؟ حالا اگر پزشکی خودش سیگار می کشد و میگوید : سیگار چیز بدی است و سرطان زا است ، شما می گویید : دروغ میگویی چون خودت سیگار می کشی ؟ خیر . صحبت او درست است . او خودش به حرفهای خودش عمل نمی کند ولی گفته هایش درست است . آدم همه ی حرفهای دلش را به دیگران نمی زند زیرا ما همه در بیرون ، گریم شده هستیم . در بیرون به استتار حرف می زنیم . کم هستند افرادی که بیرون و درونشان یکی باشد . خیلی اندک هستند . مثال امام خمینی واقعا در منزل چایی می ریختند نه برای عکس گرفتن . پسر امام می فرمودند : امام در منزل خیلی خوش اخلاق بودند ولی در صحنه با ابهت و با جذبه بود و نمی شد به او نزدیک شد ولی در خانه این جوری نبود . در منزل این قدر شیرین می شدند که آدم تعجب میکرد که این همان امام است . این آدمها خیلی نادر هستند . ما برعکس هستیم . این طرف که با مردم برخورد داریم ، لبخند می زنیم . و مهربان هستیم و وقتی به خانه می رویم برعکس می شویم .

(ادامه دارد )

منبع : http://ch3.iribtv.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=466&Itemid=604








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir