به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و قرآن / انسان به روایت قرآن » مراحل آفرینش انسان ( بخش دوم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 1 157 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مكارم شیرازى

مراحل آفرینش انسان

سورهالمؤمنون  آیات   12 تا 16  

 ( بخش دوم )

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ «12» ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَکِينٍ «13» ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ  خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ «14» ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذلِکَ لَمَيِّتُونَ «15» ثُمَّ إِنَّکُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ تُبْعَثُونَ «16»

ترجمه :

به نام خداوندبخشنده بخشايشگر

و ما انسان را از عصاره‏اي از گل آفريديم؛ * سپس او را نطفه‏اي در قرارگاه مطمئن [=رحم] قرار داديم؛ * سپس نطفه را بصورت علقه [=خون بسته]، و علقه را بصورت مضغه [=چيزي شبيه گوشت جويده شده]، و مضغه را بصورت استخوانهايي درآورديم؛ و بر استخوانها گوشت پوشانديم؛ سپس آن را آفرينش تازه‏اي داديم؛ پس بزرگ است خدايي که بهترين آفرينندگان است! * سپس شما بعد از آن مي‏ميريد؛ * سپس در روز قيامت برانگيخته مي‏شويد. *

تفسیبر نمونه :

ما انسان را از عصاره‏اي از گل آفريديم.

تفسير:

مراحل تکامل جنين در رحم مادر

ذکر اوصاف مؤمنان راستين و همچنين پاداش بي‏نظيري که خداوند به آنها مي‏دهد در آيات گذشته، اين شوق را در دلها زنده مي‏کند که بايد به صفوف آنها پيوست، اما از چه راهي؟ و از کدام طريق؟

آيات مورد بحث و قسمتي از آيات آينده، طرق اساسي تحصيل ايمان و معرفت را نشان مي‏دهد، نخست دست انسان را گرفته و به کاوش در اسرار درون و «سير در عالم انفس» وامي‏دارد و در آياتي که بعد از آن خواهد آمد او را به جهان برون و موجودات شگرف عالم هستي توجه مي‏دهد و به «سير آفاقي» مي‏پردازد.

نخست مي‏گويد: «ما انسان را از چکيده و خلاصه‏اي از گل آفريديم»   ( و لقد خلقنا الانسان من سلالة من طين)

آري اين گام نخست است که انسان با آن عظمت، با آن همه استعداد و شايستگي‏ها اين افضل مخلوقات و برترين موجودات جهان از خاکي بي‏ارزش است همان خاکي که در کم ارزش بودن ضرب‏المثل است و اين نهايت قدرت‏نمائي او است که از چنين مواد ساده‏اي چنان موجود بديعي آفريد.

سپس آن را نطفه‏اي در قرارگاه مطمئن (رحم) قرار داديم.

در آيه‏ي بعد اضافه مي‏کند:  «سپس او را نطفه‏اي قرار داديم در قرارگاه امن و اماني»  (ثم جعلناه نطفة في قرار مکين)

در حقيقت نخستين آيه به آغاز وجود همه‏ي انسان ها اعم از آدم و فرزندان او اشاره مي‏کند که همه به خاک بازمي‏گردند و از گل برخاسته‏اند، اما در دومين آيه به تداوم نسل آدم از طريق ترکيب نطفه‏ي نر و ماده و قرار گرفتن در قرارگاه رحم توجه مي‏دهد.

در حقيقت اين بحث شبيه تعبيري است که در آيات 7 و 8 سوره‏ي سجده آمده است: وبدء خلق الانسان من طين ثم جعل نسله من سلالة من ماء مهين «آغاز آفرينش انسان را از گل قرار داد و نسل او را از چکيده‏اي از آب بي‏ارزش».

تعبير از رحم به «قرار مکين» (قرارگاه امن و امان) اشاره به موقعيت خاص رحم در بدن انسان است، در واقع در محفوظترين نقطه‏ي بدن که از هر طرفکاملا تحت حفاظت است قرار گرفته، ستون فقرات و دنده‏ها از يک سو، استخوان نيرومند لگن خاصره از سوي ديگر، پوششهاي متعدد شکم از سوي سوم حفاظتي که از ناحيه دستها به عمل مي‏آيد از سوي چهارم، همگي شواهد اين قرارگاه امن و امان است.

سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته) و علقه را به صورت مضغه (چيزي شبيه گوشت جويده) و مضغه را به صورت استخوانهائي درآورديم، از آن پس آن را آفرينش تازه‏اي ايجاد کرديم، بزرگ است خدائي که بهترين خلق کنندگان است!

بعد به مراحل شگفت‏آور و بهت‏آور سير نطفه در رحم مادر و چهره‏هاي گوناگون خلقت که يکي بعد از ديگري در آن قرارگاه امن و دور از دست بشر ظاهر مي‏شود اشاره کرده مي‏فرمايد: «سپس ما نطفه را به صورت خون بسته‏اي درآورديم و بعد اين خون بسته را به «مضغه» که شبيه گوشت جويده است تبديل کرديم و بعدا آن را به صورت استخوان درآورديم و از آن پس بر استخوانها گوشت پوشانديم» (ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة عظاما فکسونا العظام لحما)

اين چهار مرحله‏ي متفاوت که به اضافه‏ي مرحله‏ي نطفه بودن، مراحل پنجگانه‏اي را تشکيل مي‏دهد هر کدام براي خود عالم عجيبي دارد مملو از شگفتيها که در علم جنين‏شناسي امروز دقيقا مورد بررسي قرار گرفته و پيرامون آن کتابها نوشته‏اند، ولي روزي که قرآن از اين مراحل مختلف خلقت جنيني انسان و شگفتيهاي آن سخن مي‏گفت، اثري از اين علم و دانش نبود.

و در پايان آيه به آخرين مرحله که در واقع مهمترين مرحله آفرينش بشر است با يک تعبير سربسته و پرمعني اشاره کرده مي‏فرمايد: «سپس ما او را آفرينش تازه‏اي بخشيديم» (ثم أنشأناه خلقا آخر)

«بزرگ و پربرکت است خدائي که بهترين خلق‏کنندگان است» (فتبارک الله احسن الخالقين)

آفرين بر اين قدرت‏نمائي بي‏نظير که در ظلمتکده‏ي رحم اين چنين تصويربديعي با اين همه عجائب و شگفتيها بر قطره‏ي آبي نقش مي‏زند.  آفرين بر آن علم و حکمتي که اين همه استعداد و لياقت و شايستگي را در چنين موجود ناچيزي ايجاد مي‏کند، آفرين بر او و بر خلقت بي‏نظيرش.

ضمنا بايد توجه داشت که «خالق» از ماده‏ي خلق، و خلق در اصل به معني اندازه‏گيري است، هنگامي که يک قطعه چرم را براي بريدن، اندازه‏گيري مي‏کنند، عرب واژه‏ي «خلق» درباره‏ي آن به کار مي‏برد و از آنجا که در آفرينش مساله اندازه‏گيري بيش از همه چيز اهميت دارد اين کلمه خلق درباره‏ي آن به کار رفته است.

تعبير به «احسن الخالقين»(بهترين آفرينندگان) اين سؤال را به وجود مي‏آورد که مگر غير از خدا آفريدگار ديگري وجود دارد؟!

بعضي از مفسران توجيهات گوناگوني براي آيه کرده‏اند، در حالي که نيازي به اين توجيهات نيست و کلمه‏ي خلق به معني اندازه‏گيري و صنعت درباره‏ي غير خداوند نيز صادق است، ولي البته خلق خدا با خلق غير او از جهات گوناگوني متفاوت است:

خداوند ماده و صورت اشياء را مي‏آفريند، در حالي که اگر انسان بخواهد چيزي ايجاد کند تنها مي‏تواند با استفاده از مواد موجود اين جهان صورت تازه‏اي به آن ببخشد مثلا از مصالح ساختماني خانه‏اي بسازد، يا از آهن و فولاد، اتومبيل يا کارخانه‏اي اختراع کند.

از سوئي ديگر خلقت و آفرينش خداوند، نامحدود است و او آفريدگار همه چيز است الله خالق کل شي‏ء(سوره رعد آيه 16) در حالي انسان موجودات بسيار محدودي را مي‏تواند ابداع کند و گاه توأم با انواع ضعفها و نقصها است که در جريان عمل بايد آنها را تکميل کند، اما خلق و ابداع پروردگار خالي از هر گونه عيب و نقص است.

از سوي سوم در آنجا که انسان توانائي بر اين امر پيدا مي‏کند، آن نيز به اذنو فرمان خدا است که بي‏اذن او در عالم حتي برگي بر درختي نمي‏جنبد چنانکه درباره‏ي حضرت مسيح عليه‏السلام در سوره مائده آيه 110 مي‏خوانيم  : و اذ تخلق من الطين کهيئة الطير باذني: «در آن هنگام که تو از گل، صورتي همچون صورت پرنده به اذن من خلق مي‏کردي».

نکته:

اثبات مبدء و معاد با يک دليل

جالب اينکه در آيات فوق براي اثبات وجود خدا و قدرت و عظمت او از همان دليلي استفاده شده است که در سوره‏ي حج براي اثبات معاد، و آن مساله مراحل مختلف خلقت انسان در عالم جنين است و اتفاقا در ذيل همين آيات مورد بحث چنانکه ديديم گريزي به مساله معاد نيز زده شده است .

آري از يکسو مي‏توان عظمت خدا را از عجائب خلقت انسان در مخفيگاه رحم که هر روز شکل و نقش تازه‏اي به خود مي‏گيرد شناخت که گوئي جمعي نقاش چيره‏دست، گروهي صنعتگر و ابداع‏گر ماهر در کنار اين قطره‏ي آب نشسته‏اند و شب و روز روي آن کار مي‏کنند و اين ذره ناچيز را در زمان بسيار کوتاهي با ظرافت فوق‏العاده از مراحل و گذرگاههاي مختلف حيات مي‏گذرانند.

اگر مي‏توانستيم از مراحل رشد و نمو جنين بطور کامل فيلمبرداري کنيم و آنها را از مقابل چشم بگذرانيم آنگاه مي‏فهميديم چه شگفتيها در اين کار نهفته است؟

هر چند پيشرفت فوق‏العاده‏ي جنين‏شناسي در عصر ما و تحقيقات روزافزون دانشمندان و تجربيات و آزمايشهايشان روي اين امر، بسياري از مسائل را روشن ساخته و هنگامي که انسان در برابر نتيجه اين تحقيقات قرار مي‏گيرد بي‏اختيار جمله فتبارک الله احسن الخالقين را زمزمه مي‏کند.

و از سوي ديگر اين آفرينشهاي پي‏درپي که هر روز چهره تازه‏اي به خود مي‏گيرد و اصولا پيدايش يک انسان کامل از يک قطره‏ي کوچک آب، بيانگر قدرت خداوند بر مساله معاد و بازگشت انسان به زندگي مجدد است و به اين ترتيب با بيان يک دليل دو هدف و با يک کرشمه دو کار، انجام شده است.

جنین در هفته چهارم

آخرين مرحله تکامل انسان در رحم

جالب اينکه در مراحل پنجگانه‏اي که براي آفرينش انسان در آيه‏ي فوق ذکر شده همه جا تعبير به «خلق» شده است، اما هنگامي که به آخرين مرحله مي‏رسد تعبير به «انشاء» مي‏کند.  «انشاء» همانگونه که ارباب لغت گفته است به معني «ايجاد کردن چيزي توأم با تربيت آن» است، اين تعبير نشان مي‏دهد که مرحله اخير با مراحل قبل (مرحله نطفه و علقه و مضغه و گوشت و استخوان) کاملا متفاوت است مرحله‏اي است مهم که قرآن از آن سربسته ياد کرده و تنها مي‏گويد: «سپس ما به آن آفرينش تازه‏اي داديم» و بلافاصله پشت سر آن «فتبارک الله احسن الخالقين»مي‏گويد.

اين چه مرحله‏اي است که اين قدر شايان اهميت است، اين همان مرحله‏اي است که جنين وارد مرحله‏ي حيات انساني مي‏شود، حس و حرکت پيدا مي‏کند و به جنبش درمي‏آيد که در روايات اسلامي از آن تعبير به مرحله «نفخ روح» (دميدن روح در کالبد) شده است.

اينجا است که انسان با يک جهش بزرگ زندگي نباتي و گياهي را پشت سر گذاشته و گام به جهان حيوانات و از آن برتر به جهان انسانها مي‏گذارد و فاصله آن با مرحله‏ي قبل آنقدر زياد است که تعبير از آن با جمله ثم خلقنا کافي نبود ولذا «ثم أنشأنا» فرمود.

در اينجا است که انسان، ساختمان ويژه‏اي پيدا مي‏کند که او را از همه‏ي جهان ممتاز مي‏سازد، به او شايستگي خلافت خدا در زمين مي‏دهد و قرعه‏ي امانتي را که کوهها و آسمانها بار آن را نتوانست کشيد، به نام او مي‏زنند.  در واقع همينجا است که «عالم کبير» با همه‏ي شگفتيهايش در اين «جرم صغير» منطوي و پيچيده مي‏شود و به راستي شايسته «تبارک الله احسن الخالقين»است.

جنین در هفته ششم

لباس گوشتين بر اندام استخوانها!

نويسنده‏ي تفسير في ظلال ذيل آيه مورد بحث در اينجا جمله عجيبي نقل مي‏کند و آن اينکه: جنين بعد از آنکه مرحله‏ي «علقه» و «مضغه» را پشت سر گذاشت تمام سلولهايش تبديل به سلولهاي استخواني مي‏شود و بعد از آن تدريجا عضلات و گوشت روي آن را مي‏پوشاند، بنابراين جمله‏ي کسونا العظام لحمايک معجزه‏ي علمي است که پرده از روي اين مسالهکه در آن روز براي هيچکس روشن نبود برمي‏دارد، زيرا قرآن نمي‏گويد: ما مضغه را تبديل به استخوان و گوشت کرديم بلکه مي‏گويد: ما مضغه را تبديل به استخوان کرديم و بر استخوانها لباس گوشت پوشانديم اشاره به اينکه مضغه نخست تبديل به استخوان مي‏شود و بعد از آن گوشت روي آن را مي‏پوشاند.

جنین در هفته پانزدهم

 لباس مقاوم براي استخوانها!

اصولا اينکه از عضلات تعبير به «لباس» مي‏کند خود گوياي اين واقعيت است که اگر اين لباس بر استخوانها نبود بسيار اندام انسان زشت و نازيبا بود (درست همانند اسکلتهائي که همه‏ي ما خود آن يا لااقل عکس آن را ديده‏ايم )

از اين گذشته لباس حافظ بدن است، عضلات نيز حافظ استخوانها هستند که اگر آنها نبودند، ضربه‏هائي که بر بدن وارد مي‏شد استخوانها را مرتبا صدمه مي‏زد يا مي‏شکست، همچنين کاري را که لباس در حفاظت انسان از گرما و سرما مي‏کند گوشتها در نگهداري استخوانها که ستون اصلي بدن هستند انجام مي‏دهند اينها همه نشان‏دهنده‏ي دقت قرآن در تعبيرات است.

جنین در هفته بیست و ششم

 سپس شما بعد از آن مي‏ميريد.

آيه‏ي بعد از مساله توحيد و شناخت مبدء به طرز زيبا و ظريفي به مساله‏ي «معاد» منتقل مي‏شود و مي‏گويد: اين انسان با همه شگفتيهايش تا ابد زنده نمي‏ماند، زماني فرامي‏رسد که اين ساختمان عجيب از هم فرومي‏ريزد و «شما بعد از اين زندگي همگي مي‏ميريد»(ثم انکم بعد ذلک لميتون).

 سپس در روز قيامت برانگيخته مي‏شويد.

ولي براي اينکه اين تصور پيش نيايد که با مردن انسان همه چيز پايان مي‏گيرد (پس اين آفرينش با اينهمه شکوه و عظمت براي اين چند روز زندگي امري بيهوده بوده است) بلافاصله مي‏افزايد: «سپس شما روز قيامت بار ديگر به زندگي بازمي‏گرديد و برانگيخته مي‏شويد» (البته در سطحي عاليتر و در جهاني وسيعتر و گسترده‏تر) (ثم انکم يوم القيامة تبعثون).

منبع : تفسير نمونه مرجع عالیقدر اسلام  آیت اللهمكارم شیرازى

 

مطالب مرتبط :

مقایسه انسان باسایر مخلوقات

 

 

 

 

 








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir