به نام خداوند بخشنده مهربان بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful. Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux. Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes. In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso. Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!
آفرینش اولین انسان
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
آیهی نخست این است : ان الله اصطفی آدم و نوحاً وآل عمران علی العالمین؛ همانند خدا آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داده است. اگر گفته شود کلمهی اصطفاء که به معنی برگزیدن است این را میرساند که از میان انسانهایی که موجود هستند خداوند آدم و نوح... را برگزیده و اگر انسانهایی نباشند اصطفاء چه مفهومی خواهد داشت داشت پاسخ این است که اولاً در مفهوم برگزیدن شرط نیست که لازم باشد در همان روزگار افرادی باشند تا خدا یک فرد را از میان آنان برگزیده باشند بلکه مجموع انسانهایی را هم که بعد میآیند وقتی در نظر بگیریم صحیح است که گفته شود خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را از آنها برگزیده است. چنانکه میگوییم پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله»را خداوند از میان تمام پیامبران برگزیده و او را خاتم پیامبران قرار داده است با اینکه در زمان پیامبر اسلام دیگری وجود نداشته است. ثانیاً مفهوم اصطفاء در آیه به معنی تفضیل و برتری است به قرینهی اینکه پس از آن کلمهی «علی» آمده است و در مفهوم تفضیل و برتری دادن لازم نیست کسانی موجود باشند بلکه میتوان فردی را بر دیگر افرادی که در زمان او نیستند برتری داد. وکلمهی عالمین به معنی جهانیان است و انسانهای هر زمانی را شامل میشود و اختصاصی به زمان خاصی ندارد بنابراین از این نمیتوان استفاده کرد که در زمان حضرت آدم باید انسانهایی باشند تا آدم از آنها برتر باشد، چنانکه برخی از نویسندگان خواستهاند استفاده کنند. آیهی دیگر = و لقد خلقناکم ثم صورنا کم ثم قلنا للملائکه اسجد و الآدم فسجدوا الا ابلیس... ترجمه نوشتهاید از این استفاده میشود که خداوند نخست انسانها را از چیزی که قبلاًوجود داشته آفریده است پس از مدتی طولانی به آن شکل داده و پس از مدت زمانی دیگر به ملائکه گفته در برابر آدم سجده کنند و این با این مسأله سازگار است که پس از گذشتن دورانهایی که از خلقت انسان تحولی در شکل انسان داده شده باشد و پس از آن به فرشتگان گفته شده که در برابر آدم که دارای مرحلهی تفکر و تعقل انسانی است سجده کنند و این با تکامل انواع سازگار است. پاسخ این است که با توجه به مفهوم «خلق» و تعبیر«ثم» که در آیه بکار رفته آیه میتواند بر خلقت حضرت آدم در صورتی که وی مبدأ نسل کنونی باشد از خاک و گل بوده است بنابراین، تعبیر خلق کاملاً صحیح است و در تعبیر ثم که حرف عطف است و دلالت بر تراخی وانفصال دارد لازم نیست که مدت طولانی و بین مراحل مختلف آفرینش انسان میلیونها سال طول بکشد بلکه همین قدر که بینیک مرحله و مرحلهی دیگر مدتی هر چند غیر طولانی فاصله شود باز تعبیر مذکور صحیح است گواه اینکه مراحل مختلف جنین انسان وقتی در آیات قرآن بیان میشود مانند مرحلهی نطفه و علقه و مضغه تعبیر ثم به کار میرود = و لقد خلقنا الانسان من سلالة من طین ثم جعلنا نطفة فی قرار مکین ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه...بر این اساس ممکن است منظور از آیهی مذکور چگونگی آغاز آفرینش نوع انسان باشد و چون حضرت آدم اولین فرد این نسل است نخست خلقت وی آنگاه مرحلهی تصویر وی به صورت انسان آنگاه مسألهی سجدهی ملائکه نسبت به آدم مطرح شده باشد. آیهی دیگر = الذی احسن کل شیء خلقه و بدء خلق الانسان من طین ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهین ثم سویه و نفخ فیه من روحه و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده... در این آیه نیز گفته میشود با توجه به اینکه کلمهی انسان عام است و ثم دلالت برتر اخی دارد بنابراین میتواند مراحل سیر حیات در موجودات زنده را یاد آور شده و سپس مرحلهی برخورداری انسان را از روح الهی و تکامل فکری و عقلی وی متذکر شده باشد، ولی با توجه به آنچه یادآوری شد که ثم دلالت بر ترتیب و انفصال دارد اما بر مدت طولانی هیچ دلالتی ندارد باید در معنای آیه تأمل بیشتری کرد آیهی اول دلالت دارد بر اینکه خداوند آفرینش نوع انسان را از گل آغاز کرد آفرینش انسان به آفرینش اولین فرد او است بنابراین، معنای اینکه آفرینش نوع انسان از گل آغاز شده این است که اولین فرد انسان از گل خلق شده است گواه اینکه در آیهی گفته شده و سپس نسل او را از سلالهیی از آب پست قرارداد و این که در این آیه سخن از قراردادن انسان از ماء مهین قرارداده شده قریناست براینکه آیهی اول به آفرینش اولین فرد انسان که آغاز آفرینش این نسل این است نظر دارد. پس از اینکه اولین مرحلهی آفرینش انسان را یادآور شد به مرحلهی دیگر که تسویهی او است (قرار دادن هر جزئی بجای خویش) میپردازد و نفح روح را یاد آور میشود و ظاهراین است که این تسویه ونفح روح مربوط به آفرینش اولین السمع والابصار والافئده... و برای شما گوش و چشم (که وسیلهی شنوایی و بینایی انسانی هستند) و دلها قرارداد بنابراین آیات مذکور هیچکدام دلالتی بر اصل تکامل ندارند. یاد آوری این نکته لازم است که در تفسیر آیات قرآن باید از افرادی که تخصص در تفسیر قرآن دارند الهام گرفت چه اینکه دیگر ممکن است مبتلاً به تفسیر به رأی بشوند و آیات را از معنای ظاهر آن به معنای دیگر تأیل نمایند.
منبع : سخنرانی تفسیر آیاتی در باره آفرینش اولین انسان را از زبان حضرت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
http://www.iranseda.ir/fullGanjine/?g=614855
به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد. جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره 3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید. شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.
برای جستجوی پیشرفته در ببش از 100 موضوع و 3236 مطلب ارسالی کلیک کنید.
براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد آدرس های ورودی به سایت: www.Nsun.us www.N-Sun.ir www.Nsun.tk nsun.ely.ir
خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved - Hosted & Design By Hami Web Network Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800 - SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir