به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و قرآن / انسان به روایت قرآن » کدام انسان ها هنگامیکه نعمتی از سوی خداوند ... ( بخش دوم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 613 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مكارم شیرازى

 

 

کدام انسان ها هنگامیکه نعمتی از سوی خداوند به آنان بخشیده می شود ،  از حق روی گردان شده و متکبرانه دور می شوند ؟

 ( بخش دوم )

پاسخ به روایت  مفسرین قرآن : 

سوره الاسراء  آیه 83

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ کانَ يَؤُساً «83»

ترجمه : 

به نام خداوند بخشنده بخشايشگر 

هنگامي که به انسان نعمت مي‏بخشيم، (از حق) روي مي‏گرداند و متکبرانه دور مي‏شود؛ و هنگامي که (کمترين) بدي به او مي‏رسد، (از همه چيز) مايوس مي‏گردد. 

تفسیر نمونه :

هر کسي بر فطرت خود مي‏تند  

بعد به يکي از ريشه‏دارترين بيماريهاي اخلاقي «انسان هاي تربيت نايافته» اشاره کرده مي‏گويد: «هنگامي که به اين انسان نعمت مي‏بخشيم (غرور و استکبار به او دست مي‏دهد) به پروردگار خود پشت مي‏کند و با حالت تکبر، دور مي‏شود» (و اذا انعمنا علي الانسان اعرض و نا بجانبه).  

«اما هنگامي که نعمت را از او سلب کنيم، و حتي مختصر ناراحتي به او برسد يأس و نوميدي سر تا پاي او را فرامي‏گيرد» (و اذا مسه الشر کان يؤسأ)

«اعرض» از ماده‏ي «اعراض» به معني روي‏گردانيدن، و منظور در اينجا روي برگردانيدن از خدا و حق است.

«نا» از ماده‏ي «ناي» (بر وزن رأي) به معني دور شدن است، و با اضافه کلمه «بجانبه» معني تکبر و غرور و موضع‏گيري خصمانه را مي‏رساند.

از مجموع اين جمله استفاده مي‏شود که انسانهاي بي‏ايمان و يا ضعيف الايمان به هنگام روي آوردن نعمتها آنچنان مغرور مي‏شوند که به کلي بخشنده‏ي نعمتها را بدست فراموشي مي‏سپارند، نه تنها فراموشش مي‏کنند بلکه يک حالت بي‏اعتنائي و اعتراض و استکبار در برابر او به خود مي‏گيرند.

جمله‏ي «مسه الشر» اشاره به کمترين ناراحتي است که به انسان دست مي‏دهد، يعني آنها بقدري کم‏ظرفيتند که با مختصر گرفتاري، دست و پاي خود را گم مي‏کنند و رشته‏ي افکارشان به کلي در هم مي‏ريزد و ظلمت يأس و نوميدي بر قلبشان سايه مي‏افکند.

نکته‏ها:  

غرور و يأس دو بيماري خطرناک اخلاقي

اين سخن را بسيار از ديگران شنيده‏ايم و يا به ديگران گفته‏ايم که فلان کس ديگر خدا را بنده نيست، چرا که به نوائي رسيده.

و نيز بسيار ديده‏ايم که همين گونه اشخاص تازه به نوا رسيده و خدا را فراموش کرده، هنگامي که از آن حال سقوط مي‏کنند يا گرفتار شدائد مي‏شوند، چنان بيچاره و زبون و دستپاچه و مأيوس مي‏گردند که انسان باور نمي‏کند اينها همان آدم هاي سابقند!

آري چنين است حال همه‏ي افراد کوته‏فکر، بي‏ايمان و کم‏ظرفيت، به عکس دوستان خدا که روحشان همچون اقيانوس است و سختترين طوفانها در آنان اثر نمي‏کند، چون کوه در مقابل حوادث سخت ايستاده‏اند و چون کاه در مقابل فرمان خدا، دنيا را به آنها ببخشي دست و پاي خود را گم نمي‏کنند و جهان را از آنها بگيري خم به ابرو نمي‏آورند!

عجب اينکه اين انسان هاي خودباخته‏ي کم تحمل که حالاتشان در بسياري از سوره‏هاي قرآن آمده است (يونس 12- لقمان 32- فجر- 14 و 15- فصلت 48 و 49) در حال سختي، خداپرست مي‏شوند و به فطرت الهي، و خويشتن خويش باز مي‏گردند، اما با فرونشستن طوفان حادثه، چنان تغيير جهت مي‏دهند که گوئي هرگز نام خدا را نشنيده‏اند.

اين بلاي بزرگي است، زيرا سبب مي‏شود که هرگز نتوانند در زندگي موضع‏گيري مستقل و صحيحي داشته باشند، تنها راه درمان اين بيماري خطرناک بالا بردن سطح فکر در پرتو علم و ايمان، و ترک وابستگي و اسارت در چنگال ماديات، و قبول زهد و پارسائي به معني سازنده است.

ضمنا پاسخ اين سؤال از بيان فوق، روشن شد که مي‏گويند: آيات مورد بحث، اين گونه افراد را در هنگام سختيها، «يؤس» (نوميد) معرفي کرده، در حالي که در آيات ديگر (مانند آيه 65 سوره‏ي عنکبوت) آنها را به عنوان «مخلصين له الدين» که حاکي از نهايت توجه به خدا است در چنين حالي توصيف مي‏نمايد.

ولي اين دو حالت با هم تضادي ندارند بلکه يکي مقدمه‏ي ديگري است، اين گونه افراد به هنگام روبرو شدن با مشکلات از زندگي خويش به کلي مأيوس مي‏شوند و همين حالت يأس سبب مي‏شود که پرده‏ها از فطرتشان کنار برود و به درگاه خدا روي آورند، اما اين توجه اضطراري نه براي آنها افتخاري است و نه دليلي است بر بيداريشان، زيرا به محض اينکه مشکلات برطرف گردد، به همان حال سابق که طبيعت ثانوي آنها شده رو مي‏آورند.

ولي اولياي حق و بندگان راستين خدا نه تنها با ديدن چهره‏ي مشکلات مأيوس نمي‏شوند، بلکه اين حوادث بر ميزان استقامتشان مي‏افزايد، و به خاطر اتکاء به خدا و اعتماد به نفس، حالت تهاجم بيشتر نسبت به مشکلات به خود مي‏گيرند چرا که يأس را در وجودشان راهي نيست آنها فقط خدا را در مشکلات نشناخته‏اند، در همه حال با ياد او زنده‏اند، و به ذات پاکش تکيه دارند، و نور رحمتش هميشه در قلب آنها پرتوافکن است.

منبع : تفسير نمونه مرجع عالیقدر اسلام  آیت الله مكارم شیرازى








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir