تفسير:
راستقامتان جادهي توحيد
در تعقيب آيات گذشته، پيرامون کافران و مؤمنان، در نخستين آيهي مورد بحث وضع حال اين دو گروه را در ضمن مثال جالبي منعکس ساخته، ميفرمايد: «آيا کسي که به رو افتاده حرکت ميکند، به هدايت نزديکتر است، يا کسي که راستقامت در صراط مستقيم گام برميدارد و پيش ميرود»؟! ( أفمن يمشي مکباً علي وجهه أهدي أم من يمشي سوياً علي صراط مستقيم).
در اينجا افراد بيايمان و ظالمان لجوج مغرور، به کسي تشبيه شدهاند که از جادهاي ناهموار و پرپيچ و خم، ميگذرد، در حالي که به رو افتاده، و با دست و پا، يا به سينه حرکت ميکند، نه راه را به درستي ميبيند، و نه قادر بر کنترل خويشتن است، نه از موانع با خبر است و نه سرعتي دارد. کمي راه ميرود و درمانده ميشود.
ولي مؤمنان را به افراد راستقامتي تشبيه ميکند که از جادهاي هموار و صاف مستقيم با سرعت و قدرت و آگاهي تمام، به راحتي پيش ميرود.
چه تشبيه جالب و دقيقي؟ که آثار آن در زندگي اين دو گروه کاملا نمايان است و با چشم خود ميبينيم.
بعضي مظهر اين دو گروه را پيامبر صلي اللَّه عليه و آله و ابوجهل شمردهاند، البته اينها مصداقهاي روشني براي آيهي فوق است، ولي عموميت مفهوم آيه را محدود نميکند.
در تفسير مکباً علي وجهه، احتمالات متعددي گفته شده:
آنچه با مفهوم لغوي آن سازگارتر است همان است که در بالا گفتيم، و آن کسي است به رو افتاده و با دست و پا و سينه به پيش ميرود.
ولي بعضي ديگر گفتهاند: منظور اين است که ايستاده راه ميرود، اما سر به زير افکنده، و مسير خود را به هيچوجه مشاهده نميکند.
در حالي که بعضي ديگر معتقدند: منظور کسي است که تعادل خود را حفظ نميکند، چند گام پيش ميرود، بر زمين ميخورد و برميخيزد، و اين وضع پيدرپي تکرار ميشود.
از بعضي از کلمات راغب در مفردات نيز چنين برميآيد که منظور کسي است که تمام توجهش به وضع خويش است، و از غير خود غافل است، ولي معني اول به قرينه مقابله با وضع مؤمنان که از آن تعبير به «سوياً» شده است، مناسبتر به نظر ميرسد.
و به هر حال آيا اين وضع کافر و مؤمن در آخرت است؟ يا در هر دو جهان؟ دليلي بر محدود بودن معني آيه در دست نيست، آنها هم در زندگي دنيا چنينند و هم در آخرت.
آري افراد بيايمان چون خودخواه و خودپرست و لجوجند، و جز منافع مادي و زودگذر خويش را نميبينند، و از آنجا که مسير آنها مسير هواپرستي است، به کسي ميمانند که از سنگلاخي عبور ميکند در حالي که بر سينه و دست و پا ميخزد، اما کساني که در پرتو ايمان از قيد هواي نفس رستهاند بينشي عميق، و مسيري صاف و روشن دارند.
منبع : تفسير نمونه ، اثر مرجع عالیقدر اسلام آیت الله مكارم شیرازى
در همین زمینه:
دریافت فایل صوتی تفسیر آیه 22 سوره ملک ( مفسر : آقای دکتر محمد علی انصاری )