به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و قرآن / انسان به روایت قرآن » مرگ بر اين انسان...( بخش دوم – قسمت دوم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 385 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

 آیت الله مكارم شیرازى

مرگ بر اين انسان، چقدر کافر و ناسپاس است!

سوره عبس آیات  17 تا 32

( بخش دوم – قسمت دوم  )

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ «17» مِنْ أَيِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ «18» مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ «19» ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ «20» ثُمَّ أَماتَهُ فَأَقْبَرَهُ «21» ثُمَّ إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ «22» کَلاَّ لَمَّا يَقْضِ ما أَمَرَهُ «23» فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ «24» أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا «25» ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا «26» فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا «27» وَ عِنَباً وَ قَضْباً «28» وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلاً «29» وَ حَدائِقَ غُلْباً «30» وَ فاکِهَةً وَ أَبًّا «31» مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ «32»

ترجمه :

به نام خداوند بخشنده بخشايشگر

مرگ بر اين انسان، چقدر کافر و ناسپاس است! * (خداوند) او را از چه چيز آفريده است؟! * او را از نطفه ي ناچيزي آفريد، سپس اندازه‏گيري کرد و موزون ساخت، * سپس راه را براي او آسان کرد، * بعد او را ميراند و در قبر پنهان نمود، * سپس هرگاه بخواهد او را زنده مي‏کند. * چنين نيست (که او مي‏پندارد)؛ او هنوز آنچه را (خدا) فرمان داده، اطاعت نکرده است. * انسان بايد به غذاي خويش (و آفرينش آن) بنگرد. * ما آب فراوان از آسمان فرو ريختيم، * سپس زمين را از هم شکافتيم، * و در آن دانه‏هاي فراواني رويانديم، * و انگور و سبزي بسيار، * و زيتون و نخل فراوان، * و باغهاي پردرخت، * و ميوه و چراگاه، * تا وسيله‏اي براي بهره‏گيري شما و چهارپايانتان باشد. *

تفسیر نمونه  :

سپس هر زمان بخواهد او را زنده مي‏کند.

بعد به مرحله‏ي رستاخيز انسان ها پرداخته، مي‏افزايد: «سپس هر زمان که بخواهد او را زنده و براي حساب و جزا محشور مي‏کند» (ثم اذا شاء انشره).

«انشره» از ماده «انشار» به معني گستردن بعد از جمع کردن است، و اين تعبير جالبي است که نشان مي‏دهد با مرگ زندگي انسان به کلي جمع مي‏شود و در رستاخيز در محيطي بزرگتر و عالي‏تر گسترش مي‏يابد.

قابل توجه اينکه در مسأله‏ي مردن و در قبر پنهان شدن تعبير به «مشيت الهي» شده است، ولي در اينجا مي‏گويد: هر وقت خدا بخواهد او را زنده مي‏کند، اين تفاوت تعبير ممکن است به خاطر آن باشد که هيچکس از تاريخ وقوع اين حادثه‏ي بزرگ (قيام قيامت) آگاه نيست، و تنها او است که مي‏داند، ولي در مورد مرگ به طور اجمال معلوم است که انسان بعد از پيمودن يک عمر طبيعي خواه ناخواه مي‏ميرد.

چنين نيست که او مي‏پندارد، او هنوز فرمان الهي را اطاعت نکرده است.

در آخرين آيه‏ي مورد بحث مي‏فرمايد: با اينهمه مواهب الهي نسبت به انسان از آن روز که به صورت نطفه‏اي بي‏ارزش بود تا آن روز که قدم در ايندنيا گذارد، و راه خود را به سوي کمال طي کرد و سپس از اين دنيا مي‏رود و در قبر نهان مي‏گردد باز اين انسان راه صحيح خود را پيدا نمي‏کند «چنين نيست که او مي‏پندارد، او هنوز فرمانالهي را انجام نداده است»(کلا لما يقض ما امره).

تعبير به «لمّا» که معمولا براي نفي توأم با انتظار مي‏باشد اشاره به اين است که با اينهمه مواهب الهي و اينهمه وسائل بيداري که در اختيار بشر قرار داده انتظار مي‏رود که او در راه امتثال اوامر الهي جدي و کوشا باشد، ولي تعجب است که هنوز اين وظيفه را انجام نداده.  در اينکه منظور از «انسان» در اينجا چه اشخاصي هستند؟ دو تفسير وجود دارد:

نخست اينکه منظور انسان هائي هستند که در مسير کفر و نفاق و انکار حق و ظلم و عصيان گام بر مي‏دارند، به قرينه‏ي آيه‏ي 34 سوره‏ي ابراهيم که مي‏فرمايد: ان الانسان لظلوم کفار«انسان بسيار ظالم و کافر و ناسپاس است».

تفسير ديگر اين است که همه‏ي انسان ها را شامل مي‏شود چرا که هيچکس (اعم از مؤمن و کافر) حق عبوديت و بندگي و اطاعت خدا را آنچنان که شايسته‏ي مقام با عظمت او است انجام نداده آن گونه که گفته‏اند:

بنده همان به که ز تقصير خويش         عذر به درگاه خدا آورد

ورنه سزاوار خداونديش                    کس نتواند که بجا آورد!

انسان بايد به غذاي خويش بنگرد.

از آنجا که آيات قبل سخن از مسأله‏ي معاد مي‏گفت، و آيات آينده نيز با صراحت بيشتري از اين مسأله‏ي سخن مي‏گويد، به نظر مي‏رسد که آيات مورد بحث به منزله‏ي دليلي است براي مسأله‏ي معاد که از طريق بيان قدرت خداوند بر همه چيز، و همچنين احياي زمينهاي مرده به وسيله‏ي نزول باران که خود نوعي معاد در عالم گياهان است، امکان رستاخيز را اثبات مي‏کند.

در ضمن چون اين آيات از انواع غذاهائي که خدا در اختيار انسان و چهارپايان قرار داده سخن مي‏گويد حس شکرگزاري انسان را برمي‏انگيزد و او را به شناخت منعم و معرفت اللَّهدعوت مي‏کند.

نخست مي‏فرمايد: «انسان بايد به غذاي خويش بنگرد که چگونهخداوند آن را آفريده است؟ » (فلينظر الانسان الي طعامه).

نزديکترين اشياء خارجي به انسان غذاي او است که با يک دگرگوني جزء بافت وجود او مي‏شود، و اگر به او نرسد به زودي راه فنا را پيش مي‏گيرد، و به همين دليل قرآن از ميان تمام موجودات روي مواد غذائي آن هم مواديکه از طريق گياهان و درختان، عائد انسان مي‏شود تکيه کرده است.

روشن است که منظور از «نگاه کردن» تماشاي ظاهري نيست، بلکه نگاه به معني دقت و انديشه در ساختمان اين مواد غذائي، و اجزاء حياتبخش آن، و تاثيرات شگرفي که در وجود انسان دارد، و سپس انديشه در خالق آنها است.

و اينکه بعضي احتمال داده‏اند مراد نگاه ظاهري است، نگاهي که باعث تحريک غده‏هاي بزاقي دهن، مي‏شود، در نتيجه کمک به هضم غذا مي‏کند بسيار بعيد به نظر مي‏رسد، زيرا آيه به قرينه‏ي آيات قبل و بعد اصلا در مقام بيان اينگونه مسائل نيست، منتها بعضي از دانشمندان غذاشناس که قرآن را تنها از زوايه محدود مسائل شخصي خود مي‏نگرند طبيعي است چنين پنداري درباره آيه‏ي فوق داشته باشند.

بعضي نيز معتقدند که منظور از نگاه کردن به مواد غذائي اين است که انسان هنگامي که بر سر سفره مي‏نشيند دقيقاً بنگرد که آنها را از چه راهي تهيه کرده؟ حلال يا حرام؟ مشروع يا نامشروع؟ و به اين ترتيب جنبه‏هاي اخلاقي و تشريعي را مورد توجه قرار دهد.

در بعضي از روايات که از معصومين نقل شده نيز آمده است که منظور از «طعام» در اينجا «علم و دانشي» است که غذاي روح انسان است، بايد بنگرد که آن را از چه کسي گرفته؟ از جمله از امام باقر عليه‏السلام نقل شده که در تفسير اين آيه فرمود: «علمه الذي يأخذه عمن يأخذه»؟. نظير همين معني از امام صادق عليه‏السلام نيز نقل شده است.

بدون شک معني ظاهري آيه همان غذاهاي جسماني است که در آيات بعد مشروحاً ذکر شده، ولي غذاي روح را نيز از طريق قياس اولويت مي‏توان استفاده کرد، چرا که انسان ترکيبي است از روح و جسم، همانگونه که جسماو نياز به غذاي مادي دارد، روح او نيز محتاج به غذاي روحاني است.

و جائي که انسان بايد در غذاي جسمانيش دقيق شود، و سرچشمه‏ي آن را که باران حياتبخش است طبق آيات بعد بشناسد بايد در غذاي روحاني خود نيز دقت بخرج دهد که از طريق باران وحي بر سرزمين قلب پاک پيامبر صلي اللَّه عليه و آله و سلمنازل مي‏گردد، و از آنجا در سينه‏هاي معصومين عليه‏السلام ذخيره مي‏شود و همچون چشمه‏هاي جوشاني در صفحه‏ي قلوب جاري مي‏گردد، و انواع ميوه‏هاي لذتبخش ايمان و تقوا و فضائل اخلاقي را پرورش مي‏دهد.

آري انسان بايد درست بنگرد که سرچشمه‏ي اصلي علم و دانش او که غذاي روحاني او است کجا است مبادا از سرچشمه‏ي آلوده‏اي تغذيه شود و روح و جان او را بيمار کند يا به هلاکت افکند.  و نيز از طريق قياس اولويت مي‏توان مسأله‏ي «حلال و حرام» و مشروع و نامشروع را به وسيله «دلالت التزامي» از آيه استفاده کرد.

اين احتمال نيز وجود دارد که هم «طعام» در آيه‏ي شريفه معني وسيع و گسترده دارد، و هم «نگاه کردن» و بنابراين تفسيرهاي سه گانه فوق در آن جمع مي‏گردد.

در اينکه منظور از «انسان» در اينجا چه کسي است؟ ناگفته پيدا است که همه‏ي انسان ها را شامل مي‏شود، اعم از مؤمن و کافر، همه بايد به اين مواد غذائي و شگفتيها و اسرار نهفته‏ي در آنها بنگرند، تا افراد بي‏ايمان راه حق را پيدا کنند و افراد مؤمن بر ايمانشان افزوده شود.  و به راستي هر يک از مواد غذائي: ميوه‏ها، دانه‏هاي غذايي سبزيها، براي خود دنياي شگفت‏انگيزي دارد که مدتها مي‏توان روي آن مطالعه کرد، و درسهائي از آن آموخت که در تمام عمر به ما روشنائي و بينش مي‏دهد.

ما آب فراواني از آسمان فروريختيم!

 

نزول باران

 

سپس به شرح تفصيلي اين مواد غذائي و منابع آن پرداخته، مي‏فرمايد: «ما آب فراواني از آسمان فروريختيم» (انا صببنا الماء صباً).   «صب» به معني «فروريختن آب است از طرف بالا» و در اينجا منظور نزول باران است، و تعبير به «صبا» در آخر آيه براي بيان تأکيد و فراواني اين آب مي‏باشد.

آري آب که مهمترين مايه‏ي حيات است همواره به مقدار فراوان به لطف پروردگار از آسمان نازل مي‏شود، و مي‏دانيم تمام نهرها، و چشمه‏ها، و قناتها، و چاههاي آب، ذخائر آبي خود را از باران مي‏گيرند، و مايه‏ي اصلي همه‏ي آنها باران است که

«اگر باران به کوهستان نبارد         به سالي دجله گردد خشک رودي».

بنابراين به هنگام مطالعه «مواد غذائي» قبل از هر چيز انسان به نظام بارش باران متوجه مي‏شود، که چگونه دائماً آفتاب بر سطح درياها مي‏تابد، و ابرها از آن برمي‏خيزند، و بادها آنها را بحرکت در مي‏آورند، سپس به خاطر دور شدن از سطح زمين، و قرار گرفتن در منطقه‏ي سرد جوي بار ديگر تبديل به آب شده، و فرومي‏ريزند آبي زلال و پاک و خالي از هرگونه املاح مضر و آلودگي، آن هم به صورت قطرات کوچک، يا دانه‏هاي نرم برف که به آرامي بر زمين مي‏نشيند، و جذب زمين و گياهان و درختان مي‏شود.

( ادامه دارد )

منبع : تفسير نمونه مرجع عالیقدر اسلام  آیت اللهمكارم شیرازى








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir