به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و قرآن / انسان به روایت قرآن » آيا انسان نمى‏داند كه از نطفه‏اى ....( بخش دوم - قسمت سوم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 1 424 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

 

آيا انسان نمى‏داند كه از نطفه‏اى بى‏ارزش آفريده شده  است ، چطور با وجود اين دشمنى آشكار شده است  ؟!!

( بخش دوم - قسمت سوم )

پاسخ به روایت قرآن :

سورة یس‏     آیات 77 تا 83 

بحث روايتى  

در تفسير قمى در ذيل آيه و ما علمناه الشعر و ما ينبغى له ... آمده كه : قريش مى‏گفتند : آنچه محمد مى‏گويد شعر است ، خداى سبحان در همين آيه سخن ايشان را رد نموده و فرموده : ما به او شعر نياموخته‏ايم ، و او سزاوار شعرگويى نيست ، و آنچه آورده به جز ذكر و قرآنى مبين نمى‏باشد . و بدون شك رسول خدا (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم ) در تمامى طول عمر شريفش حتى يك بار هم شعر نگفت .

در مجمع البيان آمده كه از حسن روايت شده كه رسول خدا (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم ) وقتى به اين بيت مثل مى‏زد : كفى الشيب و الاسلام للمرء ناهيا اين طور مى‏خواند : كفى الاسلام و الشيب للمرء ناهيا ابو بكر روزى به آن جناب عرضه داشت ، شاعر گفته : كفى الشيب و الاسلام ... آنگاه اضافه كرد : من شهادت مى‏دهم به اينكه تو فرستاده خدايى ، و خدا شعر به تو نياموخته ، و سزاوار تو نيست كه شعر بگويى .

و در همان كتاب آمده كه عايشه گفت : رسول خدا ( صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم )  هر گاه مى‏خواست به شعر برادر بنى قيس مثل بزند كه گفته بود : ستبدى لك الايام ما كنت جاهلا و ياتيك بالاخبار من لم تزود شعر او را چنين مى‏خواند و ياتيك من لم تزود بالاخبار و چون ابو بكر اعتراض مى‏كرد كه شعر اين طور نيست ، مى‏فرمود : من شاعر نيستم ، و سزاوار من شعر گفتن نيست . مؤلف : در الدر المنثور هم اين دو خبر از حسن و عايشه به همين عبارت كه مجمع البيان آورده نقل شده .

و صاحب الدر المنثور اخبار ديگرى از تمثل‏هاى رسول خدا (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم ) نقل كرده . و نيز در مجمع البيان آمده : و اما اينكه آن جناب در ميدان جنگ رجز مى‏خواند ، و مى‏فرمود : انا النبى لا كذب انا ابن عبد المطلب جمعى گفته‏اند كه : اصلا اين ارجوزه شعر نيست . بعضى ديگر گفته‏اند : اين  يك بيت اتفاقى از آن جناب سرزد ، و نخواسته شعر بگويد . اين بيت از آن جناب نقل شده و در باره‏اش بحث زيادى كرده‏اند ، و به نظر ما طرح روايت و نپذيرفتن آن آسان‏تر از آن است كه شعر بودن آن را انكار كنيم ، و يا بگوييم به طور اتفاق از آن جناب سرزده ، و قصد شعر گفتن نداشته .

و در الدر المنثور در تفسير جمله لينذر من كان حيا ... گفته : ممكن است مراد از كسى كه زنده باشد ، كسى كه عاقل باشد بوده باشد ، همچنان كه از على ( عليه‏السلام )  هم اين معنا نقل شده . و در تفسير قمى در روايت ابى الجارود از حضرت ابى جعفر ( عليه‏السلام )  نقل شده كه در تفسير جمله و اتخذوا من دون الله تا جمله محضرون فرموده : خدايان مشركين توانايى يارى مشركين را ندارند ، و مشركين قشونى هستند براى آلهه كه روزى احضار مى‏شوند .  

و از تفسير عياشى نقل شده كه از حلبى از امام صادق ( عليه‏السلام ) روايت كرده كه فرمود : ابى بن خلف استخوان پوسيده‏اى را از ديوارى كند ، و آن را با دست نرم كرد و با خود گفت : آيا بعد از آنكه استخوانى پوسيده شديم ، دوباره به خلقتى جديد خلق مى‏شويم ؟ خداى تعالى در پاسخش اين آيه را فرستاد : قال من يحيى العظام و هى رميم قل يحييها الذى انشاها اول مرة و هو بكل خلق عليم .

 

 

 

  مؤلف : الدر المنثور به طرقى بسيار نظير اين حديث را از ابن عباس ، عروة بن زبير ، قتاده ، سدى ، و عكرمه آورده ، و نيز از ابن عباس روايت كرده كه گفت : گوينده اين سخن عاص بن وائل بوده و باز به طرقى ديگر از ابن عباس نقل كرده كه گفت : گوينده آن عبد الله بن ابى بوده است . و در كتاب احتجاج در ضمن احتجاج امام صادق ( عليه‏السلام ) آمده كه : سائل پرسيد : آيا روح آدمى بعد از بيرون شدن از قالبش متلاشى مى‏شود ؟ و يا همچنان باقى مى‏ماند ؟ امام ( عليه‏السلام )  فرمود : نه ، بلكه تا روزى كه در صور دميده شود باقى مى‏ماند ، و  بعد از آنكه در صور دميده شد ، همه چيز باطل و فانى مى‏شود ، ديگر نه حسى مى‏ماند و نه محسوسى ، آنگاه دوباره همه چيز به حال اول خود برمى‏گردد ، همان طورى كه مدبر آنها بار اول ايجاد كرده بود ، و اين بعد از گذشتن چهار صد سال سكون و آرامش خلق در فاصله بين دو نفخه است .  

سائل پرسيد : چگونه مى‏تواند دوباره مبعوث شود با اينكه بدنش پوسيده و اعضاى آن متفرق شده ، يك عضوش در يك شهرى طعمه درندگان شده ، و عضو ديگرش در شهرى ديگر مورد حمله حشرات آنجا گشته ، و عضو ديگرش خاك شده با خاك آن شهر به صورت ديوار در آمده ؟ امام صادق ( عليه‏السلام )  فرمود : آن خدايى كه بار نخست او را از هيچ آفريد و بدون هيچ الگويى صورتگرى كرد ، مى‏تواند دوباره به همان وضع اول اعاده‏اش دهد .

 

 

سائل عرضه داشت : اين معنا را برايم بيشتر توضيح بده . فرمود : هر روحى در مكان مخصوص به خود مقيم است ، روح نيكوكاران در مكانى روشن و فراخ و روح بدكاران در تنگنايى تاريك ، و اما بدن‏ها خاك مى‏شود ، همان طور كه اول هم از خاك خلق شده بود ، و آنچه درندگان و حشرات از بدنها مى‏خورند و دوباره بيرون مى‏اندازند ، در خاك هست و در پيشگاه خدا كه هيچ چيز حتى موجودى ريز به اندازه ذره در ظلمات زمين از او غايب نيست ، و عدد تمامى موجودات و وزن آنها را مى‏داند ، محفوظ است و خاك روحانيان به منزله طلا است در خاك . پس چون هنگام بعث مى‏رسد باران نشوز به زمين مى‏بارد ، و زمين ورم مى‏كند ، پس خاك بشر نسبت به خاكهاى ديگر ، چون خاك طلايى كه با آب شسته شود ، مشخص مى‏گردد و چون كره‏اى كه از ماست بگيرند ، جدا مى‏شود . پس خاك هر قالبى به قالب خود درمى‏آيد ، و به اذن خداى قادر ، بدانجا كه روح او هست منتقل مى‏شود ، صورتها به اذن صورتگر به شكل اول خود برمى‏گردد و روح در آن دميده مى‏شود . و چون خلقت هر كسى تمام شد هيچ كس از خودش چيزى را ناشناخته نمى‏يابد .  

و در نهج البلاغه مى‏فرمايد : چون خدا اراده مى‏كند او را دوباره خلق كند ، مى‏گويد : باش و او بى‏درنگ خلق مى‏شود ، و اين گفتن چون گفتن ما با صوت و آوازى كه شنيده شود نيست ، بلكه كلام خداى سبحان همان فعل اوست ، كه آن را ايجاد كرده است در  حالى كه مثل آن قبلا نبود ، چون اگر مى‏بود قديم بود و خداى دوم مى‏شد .  

و نيز در نهج البلاغه است كه : خداى سبحان مى‏گويد ، ولى نه با تلفظ ، و اراده مى‏كند ، ولى نه با نيت و ضمير .  

و در كافى به سند خود از صفوان بن يحيى روايت آورده كه گفت : به حضرت ابى الحسن ( عليه‏السلام) عرضه داشتم : در باره اراده خدا و خلق كردنش ، چيزى بفرما مى‏گويد : آن جناب فرمودند : اراده در ما مخلوقات به معناى ضمير و خواست باطنى است كه به دنبال آن فعل از ما سرمى‏زند ، و اما اراده در خداى تعالى به معناى ايجاد و احداث فعل است نه غير آن ، براى اينكه : خداى تعالى احتياج به تروى و تفكر قبلى ندارد ، او مثل ما نيست كه قبل از هر كار نخست تصميم بگيرد و سپس در طرز پياده كردنش فكر كند اين گونه صفات در خداى تعالى نيست و از خصايص مخلوقات است . پس اراده خدا همان فعل است نه غير ، به آن فعل مى‏گويد : باش و آن فعل وجود پيدا مى‏كند ، اينهم كه گفتيم مى‏گويد گفتن با تلفظ و نطق به زبان نيست ، و تصميم و تفكر ندارد ، و همان طور كه خودش كيفيت ندارد ، فعل او نيز كيفيت ندارد .  

مؤلف : روايات وارده از ائمه اهل بيت (عليهم‏السلام)در اينكه اراده خدا از صفات فعل است زياد است ، به طورى كه به اصطلاح علمى به حد استفاضه مى‏رسد .

منبع :  ترجمة تفسیر الميزان حضرت آیت الله علامه طباطبایى (رحمه الله) ترجمة الميزان ج : 17  ص :  158 تا 178








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir