بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
ما لَکُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقاراً * وَ قَدْ خَلَقَکُمْ أَطْواراً * أَ لَمْ تَرَوْا کَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً * وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجاً * وَ اللَّهُ أَنْبَتَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً * ثُمَّ يُعِيدُکُمْ فِيها وَ يُخْرِجُکُمْ إِخْراجاً * « سورةُ نوح آیات 13 تا 18 »
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
چرا شما براي خدا عظمت قائل نيستيد؟! * در حالي که شما را در مراحل مختلف آفريد (تا از نطفه به انسان کامل رسيديد). * آيا نميدانيد چگونه خداوند هفت آسمان را يکي بالاي ديگري آفريده است، * و ماه را در ميان آسمانها مايه ي روشنايي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داده است؟! * و خداوند شما را همچون گياهي از زمين رويانيد، * سپس شما را به همان زمين بازميگرداند، و بار ديگر شما را خارج ميسازد. *
تفسیر المیزان :
ثم يعيدکم فيها و يخرجکم اخراجا
منظور از (برگرداندن به زمين) اين است که شما را مي ميراند، و در قبر مي کند. و منظور از (اخراج) اين است که روز قيامت براي جزا از قبر بيرونتان مي آورد. پس آيه مورد بحث با آيه قبليش مجموعا همان را مي خواهند افاده کنند که آيه زير در مقام افاده آن است:
فيها تحيون و فيها تموتون و منها تخرجون
و در اينکه فرمود: (و يخرجکم)و نفرمود: (ثم يخرجکم) اشاره است به اينکه اعاده شما به زمين و بيرون آوردنتان در حقيقت يک عمل است، و اعاده جنبه مقدمه را براي اخراج دارد، و انسان در دو حال اعاده و اخراج در يک عالم است، آن هم عالم حق است، همچنان که در دنيا در عالم غرور بود.
منبع : ترجمة تفسیر الميزان حضرت آیت الله علامه طباطبایى (رحمهالله)
تفسیر نمونه :
سپس شما را به همان زمين بازميگرداند، و بار ديگر شما را خارج ميسازد.
بعد به سراغ مسأله معاد که يکي ديگر از مسائل پيچيده براي مشرکان بوده است رفته، ميفرمايد: «سپس شما را به همان زمين که از آن روئيديد بازميگرداند، و بار ديگر شما را از آن خارج ميکند»(ثم يعيدکم فيها و يخرجکم اخراجا).
در آغاز خاک بوديد بار ديگر به خاک برميگرديد، و همان کسي که قدرت داشت در آغاز شما را از خاک بيافريند توانائي دارد بار ديگر بعد از خاک شدن لباس حيات در اندامتان بپوشاند.
اين انتقال از مسألهي «توحيد» به «معاد» که به طرز بسيار جالبي در آيات فوق منعکس شده بيانگر رابطه نزديک اين دو مسأله است، و به اين ترتيب نوح در مقابل مخالفان از طريق نظام آفرينش هم استدلال بر توحيد ميکند و هم از اين طريق استدلال بر معاد.
منبع : تفسير نمونه ، اثر مرجع عالیقدر اسلام آیتاللهمكارم شیرازى
تفسیر سوره نوح - آیات 10 الی 20
مفسر :دکتر محمد علی انصاری |