به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و حقوق / حق انسان ها ( حق الناس ) » بخشیده شدن حق الناس ...
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 289 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

حق الناس

بخشیده شدن حق الناس با توبه و عدم امکان جبران

 پرسش :

خداوند فرمود:(اگر بنده گناهکاری توبه کند و دیگر سراغ گناهان گذشته نرود نه تنها همه گناهانش را می بخشم بلکه تمام آنها را به نیکی و صواب مبدل می کنم).

 و در حدیث دیگر آمده که: (خداوند از حق خود می گذرد اما ازحق الناس نمی گذرد(

پاسخ :

1-       اگر آدمی توبه کرد توبه او شرایطی دارد که از آن شرائط است: تا آنجا که ممکن است حق الله مثل واجبات ترک شده و حق الناس مثل بدهکاریها و ستمهایی که روا داشته است را باید جبران کند و الا توبه او با شرایط آن صورت نگرفته است. البته همه اینها مشروط به توان و وسع توبه کننده است.

2-       چنان چه توبه کننده واقعاً توان جبران واجبات و وظایف ترک شده در حق اللهیا در انجام وظایفش در مورد جبران حق الناس را نداشته باشد، در این جا خداوند متعال به خاطر توبة او مشکلاتش را جبران خواهد کرد. حال اگر کسی توبه کرد و حق اللهو حق الناس را با قدرت بر جبران، استرداد حق نکرد. ممکن است خداوند حق اللهرا در حق او ببخشاید ولی حق الناس در این صورت بخشودنی نخواهد بود. البته بعضی از گناهان دیگر قابل جبران یا قضاء نیستند مثلاً جواب سلام کسی را نداده است این اگر چه ترک یک واجب است اما دیگر جبران آن ممکن نیست. یا نعوذ باللهبه گناهانی مثل زنا و... گرفتار آمده است در این جا صرف توبه و انابه کافی است.

3-       قرآن مجید می فرماید: ( إِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحًا فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللّهُ غَفُورًا رَحیمًا، ) مگر کسانی که توبه کرده و ایمان آورده و عمل صالح انجام می دهند که این افرادخداوند بدیهای آنان را تبدیل به خوبیها و حسنات می کند وخداوند بسیار بخشنده و مهربان است .  (سوره فرقان.آیه 70 ) * می بینیم که در این آیه ایمان و عمل صالح را شرط این تبدیل سیئات به حسنات می داند.  1

*تفسیر آیه 70 سوره فرقان

(تفسیر اول )

تفسیر نمونه :

ولي از آنجا که قرآن مجيد هيچگاه راه بازگشت را به روي مجرمان نمي‏بندد و گنهکاران را تشويق و دعوت به توبه مي‏کند، در آيه‏ي بعد چنينمي‏گويد:

«مگر کسي که توبه کند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد که خداوند گناهانشان را مي‏بخشد و سيئات اعمال آنها را تبديل به حسنات مي‏کند، و خداوند آمرزنده و مهربان است»(الا من تاب و آمن و عمل عملا صالحا فاولئک يبدل الله سيئاتهم حسنات و کان الله غفورا رحيما).

همانگونه که ديديم در آيه‏ي قبل، سه گناه از بزرگترين گناهان ذکر شده بود جائي که در توبه را به روي اين گونه افراد باز بگذارد دليل بر اين است که هر گنهکار پشيماني مي‏تواند به سوي خدا بازگردد، مشروط به اينکه توبه‏اش حقيقي باشد که نشانه‏ي آن عمل صالح جبران کننده است که در آيه آمده، و گرنه مجرد استغفار به زبان، با پشيماني زودگذر به قلب، هرگز دليل توبه نيست.

مسأله مهم در مورد آيه‏ي فوق اين است که چگونه خداوند «سيئات» آنها را تبديل به «حسنات» مي‏کند؟

تبديل سيئات به حسنات

در اينجا چند تفسير است که همه مي‏تواند قابل قبول باشد:

- هنگامي که انسان توبه مي‏کند و ايمان به خدا مي‏آورد دگرگوني عميقي در سراسر وجودش پيدا مي‏شود، و به خاطر همين تحول و انقلاب دروني سيئات اعمالش در آينده تبديل به حسنات مي‏شود، اگر در گذشته مرتکب قتل نفس مي‏شد در آينده دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان را جاي آن مي‏گذارد، و اگر زناکار بود بعدا عفيف و پاکدامن مي‏شود و اين توفيق الهيرا در سايه ايمان و توبه پيدا مي‏کند.

- ديگر اينکه خداوند به لطف و کرمش و فضل و انعامش بعد از توبه کردن سيئات اعمال او را محو مي‏کند، و به جاي آن حسنات مي‏نشاند، چنانکه در روايتي از ابوذر از پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله مي‏خوانيم: روز قيامت که مي‏شود بعضي از افراد را حاضر مي‏کنند خداوند دستور مي‏دهد گناهان صغيره او را به او عرضه کنيد و کبيره‏ها را بپوشانيد، به او گفته مي‏شود تو در فلان روز فلان گناه صغيره را انجام دادي، و او به آن اعتراف مي‏کند، ولي قلبش از کبائر ترسان و لرزان است.  در اينجا هرگاه خدا بخواهد به او لطفي کند دستور مي‏دهد بجاي هر سيئه حسنه‏اي به او بدهيد، عرض مي‏کند پروردگارا! من گناهان مهمي داشتم که آنها را در اينجا نمي‏بينم.

ابوذر مي‏گويد: در اين هنگام پيامبر صلي الله عليه و آلهتبسم کرد که دندانهايش آشکار گشت سپس اين آيه را تلاوت فرمود «فاولئک يبدل الله سيئاتهم حسنات».

- سومين تفسير اينکه منظور از سيئات نفس اعمالي که انسان انجام مي‏دهد نيست، بلکه آثار سوئي است که از آن بر روح و جان انسان نشسته، هنگامي که توبه کند و ايمان آورد آن آثار سوء از روح و جانش برچيده مي‏شود، و تبديل به آثار خير مي‏گردد، و اين است معني تبديل سيئات به حسنات.

البته اين سه تفسير- منافاتي با هم ندارند و ممکن است هر سه در مفهوم آيه جمع باشند. 2

(تفسیر دوم )

تفسیر صوتی سوره فرقان  قسمت 26  توسط آقای دکتر محمد علی انصاری  3

منبع :

1.       سایت حوزه

2.       تفسير نمونه مرجع عالیقدر اسلام  آیت اللهمكارم شیرازى

3.      دریافت فایل صوتی








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir