به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و حقوق / مصادیق حق الناس » تلف کردن وقت مردم
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 523 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری

 

آیا تلف    کردن وقت مردم  حق الناس است ؟

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری

سوال : من در حال حاضر سرباز هستم و برای گرفتن چند امضا از فرمانده برای مرخصی از هشت صبح تا دوازده ظهر داخل پادگان معطل می شوم . اگر هم اعتراض کنیم به بازداشت گاه فرستاده می شویم . آیا این حق الناس نیست ؟

پاسخ : امیدوارم که در همه پادگان ها این اتفاق نیفتد . ممکن است که در بعضی از پادگانها و ادارات این طوری باشد .اگر من بگویم همه فرمانده ها وهمه ی پادگانها این طوری هستند حق الناس هم به گردن خودم می آید . با این حرف من آبروی همه را می برم . اگر شما به مردم یک شهر نسبت ناروایی بدهید، باید همه شهر را راضی کنید . همه ی فرمانده ها پارتی بازی نمی کنند . حق الناس دو طرفه است . محور حق و باطل ضرر من نیست بلکه محورحکم خداست. اگر کار ایشان راه می افتاد دیگر این نامه را برای ما نمی نوشتند .

 اولا مواظب باشیم که فقط خودمان را در نظر نگیریم که اگر حق ما ضایع شد بگوییم همه جا حق ضایع می شود و اگر حق ما ضایع نشد بگوییم عجب حکومت اسلامی خوبی داریم. دیگر اینکه حکم عمومی به همه جا ندهیم زیرا این خودش حق الناس است . اگر سیستم قضایی،انتظامی و ساختار حکومتی ما وقت مردم را تلف کند ، این حق الناس است . اگر من بدون مطالعه و تفکر و آمادگی در این برنامه صحبت بکنم، در واقع وقت مردم را تلف و حق شان را ضایع کرده ام .و من باید روز قیامت آنرا جواب بدهیم .

 مردم فکر می کنند که حق الناس یعنی اینکه ازمال مردم برداریم و وقت مردم را تلف کردن حق الناس نیست . اگر صدا و سیما برنامه هایی بسازد که فقط وقت مردم را پر کند این حق الناس است .اگر من با یک سرمایه ای بتوانم ده واحد کار تولید بکنم ولی کوتاهی کردم و هشت واحد کار تولید کردم ، یعنی می توانستم اثرگذاری بیشتری داشته باشم ولی این کار را نکردم من مدیون هستم . 

دایره ی حق الناس خیلی گسترده است . روایت داریم که خدا حق الناس شهید را هم نمی بخشد. پیامبر فرمود :خدا در روز قیامت وکیل شهیدمی شود و در روز قیامت خدا به طلبکار شهید می گوید که تو شهید را ببخش تا من هم تو را ببخشم .

 پس هر کس و در هر جایگاهی با وقت و مال مردم در ارتباط است، نیابد آنها را تلف کند و تلف کردن وقت مردم از مال مردم بدتر است .روایت داریم که ما باید به عمرمان حریص تر باشیم تا به مال خودمان. پس کسی که عمر مردم را تلف می کند در روز قیامت باید بیشتر جواب بدهد. اگر من در خیابان ماشین خودم را بد پارک کنم و باعث ترافیک بشوم این حق الناس است . در جامعه  ی ما پر از حق الناس است و بخاطر همین این که در قیامت همه می خواهند از هم فرار کنند زیرا همه به هم بدهکار هستند .

 من به یکی از همکاران در مجلس ترحیم گفتم که یکی از حساس ترین مجالس تبلیغی مجالس ترحیم است زیرا خیلی از مردم بخاطر رودربایستی به این مجالس می آیند حتی اگر به نماز و... اعتقاد نداشته باشند و ما باید در این مراسم صحبتهایی بکنیم که مردم زیر و رو بشوند و نباید این مجالس را با حرفهای بیهود و وقت کشی تلف کنیم . ما نباید وقت مردم را هدر بدهیم.اینها همه حق الناس است . بیاییم عمر مردم را تلف نکنیم تا حق الناس را به گردن خودمان نیندازیم .

من در پادگان ها برنامه ی تبلیغی داشته ام و به سربازها بجای تشویقی مرخصی می دادیم  . اگر فرمانده همه ی سربازها را فرزند خودش و امانت خدا بداند و وسیله سرمایه گذاری در آخرت بداند ، کاری می کند که آنها مرد بار بیایند و به آنها ستم نمی کند زیرا اگر آنها جفا ببینند نامرد می شوند و فرمانده در گناه آنها شریک می شود.

مفهوم کلی که از سوره ی بروج آیات 1تا 22 برداشت می شود این است که ای مردم هرکاری میخواهید بکنید بدانید که خدا ناظر، شاهد است و بر شما احاطه دارد و قدرت دارد که جلوی کار شما را بگیرد ولی نظارت خدا مچ گیری نیست .اگر ما باور کردیم کسی که بر ما احاطه دارد و می خواهد در قیامت مو را از ماست بکشد ، در کارهای مان بیشتر دقت می کنیم مخصوصا در حق الناس تا در قیامت فقط با خدا طرف باشیم . خدا الرحمن الراحمین است . و ممکن است که از حق خودش بگذرد ولی خدا از حق الناس نمی گذرد .

امیرالمومنین می فرماید : مالک بترس از ظلم به مظلومی که فقط خدا را دارد .زیرا خدا وکیل او می شود . در واقع هر کسی به کسی ظلم می کند به خودش ظلم می کند زیرا یک ظلم کوچک در دنیا، بازتاب بزرگی در آخرت دارد .

منبع : http://ch3.ir/samtekhoda/index.php?option=com_content&view=article&id=845:910219&catid=37:mandegari&Itemid=300 








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir