به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان در آثار شعرای قرن 5 و6 / مولانا جلال‌الدین محمد بلخی » مقدمه دفتر سوم
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 585 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

 

جنین

 

مقدمه دفتر سوم 

اى ضياء الحق حسام الدين بيار                     اين سوم دفتر كه سنت شد سه بار 

بر گشا گنجينه‏ى اسرار را                             در سوم دفتر بهل اعذار را

قوتت از قوت حق مى‏زهد                             نه از عروقى كز حرارت مى‏جهد

اين چراغ شمس كاو روشن بود                     نه از فتيل و پنبه و روغن بود

سقف گردون كاو چنين دايم بود                     نه از طناب و استنى قايم بود

قوت جبريل از مطبخ نبود                              بود از ديدار خلاق وجود

همچنان اين قوت ابدال حق                          هم ز حق دان نه از طعام و از طبق‏

جسمشان را هم ز نور اسرشته‏اند                 تا ز روح و از ملك بگذشته‏اند

چون كه موصوفى به اوصاف جليل                  ز آتش امراض بگذر چون خليل‏

گردد آتش بر تو هم برد و سلام                     اى عناصر مر مزاجت را غلام‏

هر مزاجى را عناصر مايه است                      وين مزاجت برتر از هر پايه است‏

اين مزاجت از جهان منبسط                         وصف وحدت را كنون شد ملتقط

اى دريغا عرصه‏ى افهام خلق                        سخت تنگ آمد ندارد خلق حلق‏

اى ضياء الحق به حذق راى تو                      حلق بخشد سنگ را حلواى تو

كوه طور اندر تجلى حلق يافت                       تا كه مى‏نوشيد و مى را بر نتافت‏

صار دكا منه و انشق الجبل                           هل رأيتم من جبل رقص الجمل‏

لقمه بخشى آيد از هر كس به كس               حلق بخشى كار يزدان است و بس‏

حلق بخشد جسم را و روح را                        حلق بخشد بهر هر عضوت جدا

اين گهى بخشد كه اجلالى شوى                   و ز دغا و از دغل خالى شوى‏

تا نگويى سر سلطان را به كس                      تا نريزى قند را پيش مگس‏

گوش آن كس نوشد اسرار جلال                     كاو چو سوسن صد زبان افتاد و لال‏

حلق بخشد خاك را لطف خدا                         تا خورد آب و برويد صد گيا

باز خاكى را ببخشد حلق و لب                       تا گياهش را خورد اندر طلب‏

چون گياهش خورد حيوان گشت زفت               گشت حيوان لقمه‏ى انسان و رفت‏

باز خاك آمد شد اكال بشر                             چون جدا شد از بشر روح و بصر

ذره‏ها ديدم دهانشان جمله باز                       گر بگويم خوردشان گردد دراز

برگها را برگ از انعام او                                 دايگان را دايه لطف عام او

رزقها را رزقها او مى‏دهد                               ز انكه گندم بى‏ غذايى چون زهد

نيست شرح اين سخن را منتها                      پاره‏اى گفتم بدانى پاره‏ها

جمله عالم آكل و مأكول دان                           باقيان را مقبل و مقبول دان‏

اين جهان و ساكنانش منتشر                         و آن جهان و سالكانش مستمر

اين جهان و عاشقانش منقطع                         اهل آن عالم مخلد مجتمع‏

پس كريم آن است كاو خود را دهد                   آب حيوانى كه ماند تا ابد

باقيات الصالحات آمد كريم                              رسته از صد آفت و اخطار و بيم‏

گر هزارانند يك كس بيش نيست                     چون خيالات عدد انديش نيست‏

آكل و مأكول را حلق است و ناى                     غالب و مغلوب را عقل است و راى‏

حلق بخشيد او عصاى عدل را                        خورد آن چندان عصا و حبل را

و اندر او افزون نشد ز آن جمله اكل                  ز انكه حيوانى نبودش اكل و شكل‏

مر يقين را چون عصا هم حلق داد                   تا بخورد او هر خيالى را كه زاد

پس معانى را چو اعيان حلقهاست                  رازق حلق معانى هم خداست‏

پس ز مه تا ماهى ايچ از خلق نيست             كه به جذب مايه او را حلق نيست‏

حلق جان از فكر تن خالى شود                     آن گهان روزيش اجلالى شود

شرط تبديل مزاج آمد بدان                            كز مزاج بد بود مرگ بدان‏

چون مزاج آدمى گل خوار شد                       زرد و بد رنگ و سقيم و خوار شد

چون مزاج زشت او تبديل يافت                       رفت زشتى از رخش چون شمع تافت‏

دايه‏اى كو طفل شير آموز را                           تا به نعمت خوش كند پدفوز را

گر ببندد راه آن پستان بر او                           بر گشايد راه صد بستان بر او

ز انكه پستان شد حجاب آن ضعيف                 از هزاران نعمت و خوان و رعيف‏

پس حيات ماست موقوف فطام                      اندك اندك جهد كن تم الكلام‏

چون جنين بود آدمى بد خون غذا                  از نجس پاكى برد مومن كذا

از فطام خون غذايش شير شد                      وز فطام شير لقمه‏گير شد

و ز فطام لقمه لقمانى شود                         طالب اشكار پنهانى شود

گر جنين را كس بگفتى در رحم                     هست بيرون عالمى بس منتظم‏

يك زمين خرمى با عرض و طول                     اندر او صد نعمت و چندين اكول‏

كوهها و بحرها و دشتها                              بوستان‏ها باغ‏ها و كشت‏ها

آسمانى بس بلند و پر ضيا                           آفتاب و ماهتاب و صد سها

از جنوب و از شمال و از دبور                         باغها دارد عروسيها و سور

در صفت نايد عجايبهاى آن                            تو در اين ظلمت چه‏اى در امتحان‏

خون خورى در چار ميخ تنگنا                          در ميان جنس و انجاس و عنا

او به حكم حال خود منكر بدى                        زين رسالت معرض و كافر شدى‏

كاين محال است و فريب است و غرور              ز انكه تصويرى ندارد وهم كور

جنس چيزى چون نديد ادراك او                       نشنود ادراك منكرناك او

همچنان كه خلق عام اندر جهان                     ز آن جهان ابدال مى‏گويندشان‏

كاين جهان چاهى است بس تاريك و تنگ         هست بيرون عالمى بى‏بو و رنگ‏

هيچ در گوش كسى ز ايشان نرفت                 كاين طمع آمد حجاب ژرف و زفت‏

گوش را بندد طمع از استماع                          چشم را بندد غرض از اطلاع‏

همچنان كه آن جنين را طمع خون                   كان غذاى اوست در اوطان دون‏

از حديث اين جهان محجوب كرد                      غير خون او مى‏نداند چاشت خورد

منبع : دفتر سوم مثنوی معنوی

 








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir