به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و قرآن / انسان به روایت قرآن » آيا انسان نمى‏داند كه از نطفه‏اى ... ( بخش اول – قسمت سوم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 2 801 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

 آیت الله مکارم شیرازی

  

آيا انسان نمى‏داند كه از نطفه‏اى بى‏ارزش آفريده شده  است ، چطور با وجود اين دشمنى آشكار شده است  ؟!!

 ( بخش اول – قسمت سوم )

پاسخ به روایت قرآن :

سورة یس‏     آیات 77 تا 83 

نكته‏ها :  

كرارا در اين تفسير وعده داده‏ايم كه بحث فشرده‏اى پيرامون مسائل معاد در پايان سوره يس بياوريم اكنون براى وفاى به اين عهد و اداى گوشه‏اى از حق اين مساله نظر خوانندگان عزيز را به مباحث ششگانه زير جلب مى‏كنيم :  

    1 - اعتقاد به معاد يك امر فطرى است  

اگر انسان براى فنا آفريده شده بود بايد عاشق فنا باشد ، و از مرگ - هر چند مرگ به موقع - و در پايان عمر لذت برد ، در حالى كه مى‏بينيم قيافه مرگ به معنى نيستى براى انسان در هيچ زمانى خوشايند نبوده ، سهل است ، با تمام وجودش از آن مى‏گريزد ! كوشش براى باقى نگهداشتن جسم مردگان از طريق موميائى كردن .

 

انسان به روایت قرآن

 

 

 

 

 

 و ساختن مقابر جاويدانى همچون اهرام مصر ،

 

انسان به روایت قرآن

 

 

و دويدن دنبال آب حيات ، و اكسير جوانى ، و آنچه مايه طول عمر است ، دليل روشنى از عشق سوزان انسان به مساله بقا است .  

اگر ما براى فنا آفريده شديم اين علاقه به بقا چه مفهومى مى‏تواند داشته باشد ؟ جز يك علاقه مزاحم و حداقل بيهوده و بى مصرف ! فراموش نكنيد ما بحث معاد را بعد از پذيرش وجود خداوند حكيم و دانا دنبال مى‏كنيم ، ما معتقديم هر چه او در وجود ما آفريده روى حساب است ، بنا بر اين عشق به بقا نيز بايد حسابى داشته باشد ، و آن هماهنگى با آفرينش و جهان بعد از اين عالم است .  

به تعبير ديگر اگر دستگاه آفرينش در وجود ما عطش را آفريد ، دليل بر اين است كه آبى در خارج وجود دارد ، همچنين اگر غريزه جنسى و علاقه به جنس مخالف در انسان وجود دارد نشانه اين است كه جنس مخالفى در خارج هست ، و گرنه جاذبه و كشش بدون چيزى كه به آن مجذوب گردد با حكمت آفرينش سازگار نيست . از سوى ديگر هنگامى كه تاريخ بشر را از زمانهاى دور دست و قديميترين ايام بررسى مى‏كنيم نشانه‏هاى فراوانى بر اعتقاد راسخ انسان به زندگى پس از مرگ مى‏يابيم .  

آثارى كه از انسان هاى پيشين - حتى انسان هاى قبل از تاريخ - امروز در دست ما است ، مخصوصا طرز دفن مردگان ، كيفيت ساختن قبور ، و حتى دفن اشيائى همراه مردگان ، گواه بر اين است كه در درون وجدان ناآگاه آنها اعتقاد به زندگى بعد از مرگ نهفته بوده است .

 

انسان به روایت قرآن

 

يكى از روانشناسان معروف مى‏گويد : تحقيقات دقيق نشان مى‏دهد كه طوائف نخستين بشر داراى نوعى مذهب بوده‏اند ، زيرا مردگان خود را به طرز مخصوص به خاك مى‏سپردند و ابزار كارشان را در كنارشان مى‏نهادند ، و به اين طريق عقيده خود را به وجود دنياى ديگر به ثبوت مى‏رساندند .

اينها نشان مى‏دهد كه اين اقوام زندگى پس از مرگ را پذيرفته بودند ، هر چند در تفسير آن راه خطا مى‏پيمودند ، و چنين مى‏پنداشتند كه آن زندگى درست شبيه همين زندگى است . به هر حال اين اعتقاد قديمى ريشه‏دار را نمى‏توان ساده پنداشت و يا صرفا نتيجه يك تلقين و عادت دانست . از سوى سوم وجود محكمه درونى به نام وجدان گواه ديگرى بر فطرى بودن معاد است . هر انسانى در برابر انجام كار نيك در درون وجدانش احساس آرامش مى‏كند ، 

آرامشى كه گاه با هيچ بيان و قلمى قابل توصيف نيست . و به عكس ، در برابر گناهان ، مخصوصا جنايات بزرگ ، احساس ناراحتى مى‏كند ، تا آنجا كه بسيار ديده شده دست به خودكشى مى‏زند و يا خود را تسليم مجازات و چوبه دار مى‏كند ، و دليل آن را رهائى شكنجه وجدان مى‏داند .

با اينحال انسان از خود مى‏پرسد چگونه ممكن است عالم كوچكى همچون وجود من داراى چنين دادگاه و محكمه‏اى باشد ، اما عالم بزرگ از چنين وجدان و دادگاهى تهى باشد ؟ و به اين ترتيب فطرى بودن مساله معاد و زندگى پس از مرگ از طرق مختلف بر ما روشن مى‏شود .

·          از راه عشق عمومى انسانها به بقاء .  

·          از طريق وجود اين ايمان در طول تاريخ بشر .  

·          و از راه وجود نمونه كوچك آن در درون جان انسان .  

    2 - باز تاب معاد در زندگى انسان ها  

اعتقاد به عالم پس از مرگ و بقاى آثار اعمال آدمى ، و جاودانگى كارهاى او اعم از خير و شر ، اثر بسيار نيرومندى بر فكر و اعصاب و عضلات انسانها مى‏گذارد و به عنوان يك عامل مؤثرى در تشويق به نيكى‏ها و مبارزه با زشتى‏ها مى‏تواند مؤثر شود .

اثراتى كه ايمان به زندگى پس از مرگ مى‏تواند در اصلاح افراد فاسد و منحرف و تشويق افراد فداكار و مجاهد و ايثارگر بگذارد به مراتب بيش از اثرات دادگاهها و كيفرهاى معمولى است چرا كه مشخصات دادگاه رستاخيز با دادگاههاى معمولى بسيار متفاوت است ، در آن دادگاه نه تجديد نظر وجود دارد ، و نه زر و زور روى فكر ناظرانش اثر مى‏گذارد ، نه ارائه مدارك دروغين در آن فايده‏اى دارد ،  و نه تشريفات آن نيازمند به طول زمان است .

قرآن مجيد مى‏گويد : ( و اتقوا يوما لا تجزى نفس عن نفس شيئا و لا يقبل منها شفاعة و لا يؤخذ منها عدل و لا هم ينصرون ) . از روزى بپرهيزيد كه هيچ كس بجاى ديگرى جزا داده نمى‏شود و نه شفاعتى از او پذيرفته خواهد شد و نه غرامت و بدل ، و نه كسى به يارى او مى‏آيد ( بقره - 48 ) .

و نيز مى‏گويد : و لو ان لكل نفس ما فى الارض لافتدت به و اسروا الندامة لما روا العذاب و قضى بينهم بالقسط و هم لا يظلمون : هر كس از آنها كه ظلم و ستم كرده ، اگر تمامى روى زمين را در اختيار داشته باشد ، در آن روز همه را براى نجات خويش مى‏دهد ، و هنگامى كه عذاب الهى را مى‏بينند پشيمانى خود را مكتوم مى‏دارند ( مبادا رسواتر شوند ) و در ميان آنها به عدالت داورى مى‏شود و ستمى بر آنها نخواهد رفت ( يونس - 54 ) .

و نيز مى‏خوانيم : و ليجزى الله كل نفس ما كسبت ان الله سريع الحساب : هدف اين است كه خداوند هر كس را به آنچه انجام داده جزا دهد چرا كه خداوند سريع الحساب است ( ابراهيم - 51 ) . به قدرى حساب او سريع و قاطع است كه طبق بعضى از روايات ( ان الله تعالى يحاسب الخلائق كلها فى مقدار لمح البصر ! : خداوند در يك چشم به هم زدن حساب همه را مى‏رسد ! .  

به همين دليل در قرآن مجيد سرچشمه بسيارى از گناهان فراموش كردن روز جزا ذكر شده ، در آيه 14 سوره الم سجده مى‏فرمايد : فذوقوا بما نسيتم لقاء يومكم هذا : بچشيد آتش دوزخ را به خاطر اينكه ملاقات امروز را فراموش كرديد .

     حتى از پاره‏اى از تعبيرات استفاده مى‏شود كه انسان اگر گمانى در قيامت داشته باشد نيز از انجام بسيارى از اعمال خلاف خود دارى مى‏كند ، چنانكه در باره كم‏فروشان مى‏فرمايد : الا يظن اولئك انهم مبعوثون ليوم عظيم : آيا آنها گمان نمى‏كنند كه براى روز بزرگى مبعوث مى‏شوند ( سوره مطففين آيه 4 ) .

حماسه‏هاى جاويدانى كه مجاهدان اسلام در گذشته و امروز در ميدانهاى جهاد مى‏آفرينند ، و گذشت و ايثار و فداكارى عظيمى كه بسيارى از مردم در زمينه دفاع از كشورهاى اسلامى و حمايت از محرومان و مستضعفان نشان مى‏دهند ، همه بازتاب اعتقاد به زندگى جاويدان سراى ديگر است ، مطالعات دانشمندان و تجربيات مختلف نشان داده كه اينگونه پديده‏ها در مقياس وسيع و گسترده جز از طريق عقيده‏اى كه زندگى پس از مرگ در آن جاى ويژه‏اى دارد امكان پذير نيست .

سربازى كه منطقش اين است قل هل تربصون بنا الا احدى الحسنيين : بگو شما دشمنان در باره ما چه مى‏انديشيد ؟ جز رسيدن به يكى از دو خير و سعادت و افتخار ( يا پيروزى بر شما و يا رسيدن به افتخار شهادت ) ( توبه - 52 ) قطعا سربازى است شكست ناپذير .

چهره مرگ كه براى بسيارى از مردم جهان وحشت‏انگيز است ، و حتى از نام آن و هر چيز كه آن را تداعى كند مى‏گريزند ،

 

 

انسان به روایت قرآن 

 

 

 

براى عقيده‏مندان به زندگى پس از مرگ نه تنها نا زيبا نيست ، بلكه دريچه‏اى است به جهانى بزرگ ، شكستن قفس و آزاد شدن روح انسان ، گشوده شدن درهاى زندان تن ، و رسيدن به آزادى مطلق است .

 

 

انسان به روایت قرآن

 

 

 

 اصولا مساله معاد بعد از مبداء ، خط فاصل فرهنگ خدا پرستان و ماديين است ، چرا كه دو ديدگاه مختلف در اينجا وجود دارد : 

ديدگاهى كه مرگ را فنا و نابودى مطلق مى‏بيند ، و با تمام وجودش از آن مى‏گريزد ، چرا كه همه چيز با آن پايان مى‏گيرد .  

و ديدگاهى كه مرگ را يك تولد جديد و گام نهادن به عالمى وسيع و پهناور و روشن ، و پر گشودن در آسمان بيكران مى‏شمرد .  

طبيعى است كه طرفداران اين مكتب نه تنها از مرگ و شهادت در راه هدف ترس و وحشتى به خود راه نمى‏دهند ، بلكه با الهام گرفتن از مكتب امير مؤمنان على (عليه‏السلام) كه مى‏فرمايد : و الله لابن ابى طالب آنس بالموت من الطفل بثدى امه : به خدا سوگند فرزند ابى طالب علاقه‏اش به مرگ بيشتر است از كودك شيرخوار به پستان مادر از مرگ در راه هدف استقبال مى‏كنند . و به همين دليل هنگامى كه ضربه شمشير جنايتكار روزگار عبد الرحمن ابن ملجم بر مغز مباركش فرو نشست فرمود : فزت و رب الكعبه : به خداى كعبه ، پيروز و رستگار و راحت شدم .

كوتاه سخن اينكه ايمان به معاد از انسان ترسو و بيهدف ، آدم شجاع و با شهامت و هدفدارى مى‏آفريند كه زندگيش مملو از حماسه‏ها و ايثارها و پاكى و تقوا است .

( ادامه دارد )

منبع : تفسير نمونه مرجع عالیقدر اسلام  آیت الله مكارم شیرازى تفسير نمونه ج : 18  ص :  455  تا  492

 

 








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir