به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان و حقوق / حق الناس به روایت سخنوران » بداخلاقی حق الناس است( قسمت اول )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 392 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

حجت الاسلام فرحزاد

موضوع :   بداخلاقی حق الناس است

سخنران :حجت الاسلام فرحزاد

( قسمت اول )

حجم فایل :  74  / 5 مگا بایت

مدت : 49 دقیقه و  33  ثانیه

نوع فایل : صوتی

فرمت :  MP3

دریافت فایل صوتی

*****

متن سخنرانی :

بداخلاقی حق الناس است

( قسمت اول )

سوال – در مورد اهمیت اخلاق و ثمرات خوش اخلاقی توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – بالاترین گوهر ارزشمند محبت خداست و اگر ما خدا را و خدا ما را دوست داشته باشد همه ی کارها درست است. شما کاری بکنید که خدا بگوید شما را دوست دارد .روایت داریم : واجب می شود که خدا دوست بدارد کسی را که او را به غضب می آورند ولی او خشمگین نمی شود یعنی کسی که حلم می ورزد محبوب خدا می شود و این بالاترین بشارت است .در روایت داریم که بداخلاقی و غضب کلید تمام بدی هاست .انسان در یک لحظه عصبانیت ممکن است کاری بکند که دیگر راه برگشتی وجود نداشته باشد .اخلاق یک امر فطری و اجتماعی است .اگر ما دین را کنار بگذاریم باز هم برای زندگی کردن نیاز به اخلاق خوب داریم .زن و شوهری که همه امکانات را دارند ولی اخلاق خوب ندارند زندگی شان جهنم است .ما می خواهیم با هم زندگی کنیم .

موسی کلیم اللهدر سخن خیلی قوی بود و با خدا سخن می گفت .وقتی او می خواست با فرعون صحبت کند خدا به موسی و هارون فرمود که با فرعون نرم و ملایم صحبت کنید. انسان نباید از اول دعوا را شروع کند. همین که فرعون موسی را که یک چوپان بود پذیرفته بود خیلی خوب بود. انسان باید در مراحل آخر سخت گیری بکند. مذمتی که از بداخلاقی وغضب شده است خیلی زیاد است. انسان بد اخلاق خودش را در عذاب می گذارد. امیرالمومنین می فرماید: انسانهای عصبانی و تند خو به خودشان ضرر می زنند. و بعد این را به دیگران سرایت می دهند.عصبانی شدن برای همه ی اعضای بد ما ضرر دارد. عصبانی شدن برای اعصاب، بینایی، فشار خون، قلب و ... ضرر دارد. مادرها نباید در حالت عصبانیت به بچه هایشان شیر ندهند و تربیت هم نکنند. حضرت علی (ع) می فرماید که در حالت عصبانیت نصیحت و تربیت نکنید. اگر انسان درونش آرام و ملایم باشد، می تواند با اخم و جدی بودن بچه را تربیت کند. حتی عصبانیت دین و آخرت را از بین می برد. بداخلاقی های جزئی قابل حل است اما کسی که مجسمه ی بداخلاقی است به جهنم می رود. روایت داریم که خوش اخلاقی روزی را زیاد می کند .پس اگر شما دنیا و محبت می خواهید باید خوش اخلاق باشید .

روایت داریم که کسی که بداخلاق است توبه اش پذیرفته نیست .این حدیث در کتاب اصول کافی، وسایل الشیعه و بحار نقل شده است .پیامبر فرمود: خدا امتناع می کند که توبه ی انسان بداخلاق را قبول کند.زیرا انسان بداخلاق توبه می کند ولی دوباره بدتراز قبل بداخلاقی می کند .منظور از بداخلاق افرادی هستند که بداخلاقی بر آنها غالب است یعنی خود خواه هستند ،تعصب زیادی دارند و... این افراد در شب قدر هر چقدر العفو بگویند فایده ای ندارد زیرا باید اخلاقشان را درست کنند . از طرفی داریم که خوش اخلاقی گناهان را ذوب می کند. به انسان خوش اخلاق، ثواب همه ی دنیا را به او می دهند و نیازی به استغفر الله ندارد .

اگر انسان بداخلاق، اخلاقش را اصلاح کند تمام گناهانش پاک می شود. بداخلاقی حق الناس است . روایت داریم که ثواب های انسان بداخلاق مورد قبول نیست .از پیامبر سوال کردند که خانمی است که شب تا صبح عبادت می کند و تمام روزها را روزه می گیرد، ولی این خانم اخلاقش بد است و همسایه هایش را با زبان آزار می دهد، نظر شما در مورد این خانم چیست ؟ پیامبر فرمود : این خانم هیچ حُسنی ندارد و در آتش جهنم خواهد سوخت .عبادت منهای اخلاق انسان را نجات نمی دهد. عبادت باید ما را بسازد .افراد مومن و معتقد باید خوش اخلاق تر باشند.

حضرت عیسی با حواریون از محلی رد می شدند و سگی را دیدند که مرده بود و همه از بدی های آن می گفتند ولی حضرت عیسی فرمود که چه دندانهای سفیدی دارد. بیماری مجوزی برای بداخلاقی نیست .ما نباید مجوزی برای گناه صادر کنیم .انسان می تواند خودش را کم کم خوش اخلاق کند. روایت داریم: همان طور که اگر خاک در عسل بریزید آنرا خراب می کند، بداخلاقی هم اعمال خوب شما را فاسد می کند. پیامبر ما پیامبر اخلاق بوده است . ما کافر خوش اخلاق داشته ایم که در آخر به بهشت می رود و مسلمان بداخلاق به جهنم می رود یعنی خوش اخلاقی گناهان و کفر را از بین می برد و بداخلاقی ایمان وعبادات انسان را از بین می برد.

سوال – عده ای می گویند که ما نماز نمی خوانیم و روزه هم نمی گیریم ولی خوش اخلاق هستیم . آیا روایات و صحبت های شما این رفتار را تایید می کند ؟

پاسخ – این افراد باید بدانند که اخلاق خوب این است که انسان باید شکرگزار خدا باشد و این کار هم نوعی بداخلاقی نسبت به خداست. یک نوع خوش اخلاقی این است که انسان با خدا خوش اخلاق باشد. انسان باید با پدرو مادرش خوش اخلاق باشد و با کسی که آنها را آفریده است هم خوش اخلاق باشد. کفران نعمت خودش بداخلاقی است . این حرف شیطانی است که من خوش اخلاق هستم ولی نماز نمی خوانم . درست است که شما خوش اخلاق هستید و مردم هم از شما راضی هستند ولی باید خدا هم از شما راضی باشد. این افراد با خدا بداخلاق هستند و هر وقت ناراحتی دارند به سراغ خدا می روند. بخشی از اخلاق ادب است و کسی که نماز نمی خواند بی ادب است. پس یک بخش ازاخلاق مهربانی با خلق و یک بخش از آن مهربانی با خداست .

منبع : سایت سمت خدا








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir