ترک
انفاق از مصادیق حق الناس
( قسمت اول )
تفسیر سوره بقره آیات 261 الی 274
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ
أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي
کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ * الَّذِينَ يُنْفِقُونَ
أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا
أَذىً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ * قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ
يَتْبَعُها أَذىً وَ اللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ * يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ
بِالْمَنِّ وَ الْأَذى کَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ
عَلَيْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ
مِمَّا کَسَبُوا وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ
الْکافِرِينَ * وَ مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ
أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ
جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ
أُکُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ
بَصِيرٌ * أَ يَوَدُّ أَحَدُکُمْ أَنْ تَکُونَ
لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُ فِيها
مِنْ کُلِّ الَّثمَراتِ وَ أَصابَهُ الْکِبَرُ
وَ لَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفاءُ فَأَصابَها إِعْصارٌ فِيهِ نارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذلِکَ
يُبَيِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآياتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ * يا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما کَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَکُمْ
مِنَ الْأَرْضِ وَ لا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَ لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلاَّ أَنْ
تُغْمِضُوا فِيهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ * الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُکُمْ
بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ
عَلِيمٌ * يُؤْتِي الْحِکْمَةَ مَنْ يَشاءُ
وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً کَثِيراً وَ ما يَذَّکَّرُ إِلاَّ
أُولُوا الْأَلْبابِ * وَ ما أَنْفَقْتُمْ
مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ
مِنْ أَنْصارٍ * إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ
فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَکُمْ
وَ يُکَفِّرُ عَنْکُمْ مِنْ سَيِّئاتِکُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ * لَيْسَ عَلَيْکَ هُداهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ يَهْدِي
مَنْ يَشاءُ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ وَ ما تُنْفِقُونَ إِلاَّ
ابْتِغاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَ ما تُنْفِقُوا
مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ* لِلْفُقَراءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ
لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ
تَعْرِفُهُمْ بِسِيماهُمْ لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ
إِلْحافاً وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ * الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّيْلِ
وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ
عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ * الَّذِينَ يَأْکُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ
کَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا
إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ
اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى
فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ *
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
کسانی که اموال خود را
در راه خدا انفاق میکنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه
برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، دو یا چند برابر میکند؛
و خدا (از نظر قدرت و رحمت،) وسیع، و (به همه چیز) داناست.* کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق میکنند، سپس به دنبال انفاقی که کردهاند،
منت نمیگذارند و آزاری نمیرسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است؛ و نه ترسی دارند، و نه غمگین
میشوند. * گفتار پسندیده (در برابر نیازمندان)، و عفو (و گذشت از
خشونتهای آنها)، از بخششی که آزاری به دنبال آن باشد، بهتر است؛ و خداوند، بینیاز و بردبار است. * ای کسانی که ایمان آوردهاید! بخششهای خود
را با منت و آزار، باطل نسازید! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم،
انفاق میکند؛ و به خدا و روز رستاخیز،
ایمان نمیآورد؛ (کار
او) همچون قطعه سنگی است که بر آن، (قشر نازکی از) خاک باشد؛ (و بذرهایی
در آن افشانده شود؛) و رگبار باران به آن برسد، (و همه خاکها و بذرها را بشوید،)و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند. آنها از کاری که انجام دادهاند،
چیزی به دست نمیآورند؛ و خداوند، جمعیت کافران
را هدایت نمیکند. * و(کار) کسانی که اموال خود را برای خشنودی خدا، و تثبیت (ملکات انسانی در) روح خود، انفاق میکنند،
همچون باغی است که در نقطه بلندی باشد، و بارانهای درشت به آن برسد، (و از هوای
آزاد و نور آفتاب، به حد کافی بهره گیرد،) و میوه خود را دو چندان دهد (که همیشه
شاداب و با طراوت است.) و اگر باران درشت به آن نرسد، بارانی نرم به آن میرسد.
و خداوند به آنچه انجام میدهید، بیناست. * آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان
خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن، نهرها بگذرد، و برای او در آن (باغ)،از هر گونه میوهای وجود داشته باشد، در حالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک
و) ضعیف دارد؛ (در این هنگام،) گردبادی (کوبنده)، که در آن آتش (سوزانی)است، به آن برخورد کند و شعلهور گردد و بسوزد؟! (همینطور است حال کسانی که انفاقهای
خود را، با ریا و منت و آزار، باطل میکنند.) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار میسازد؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه، راه حق را بیابید)! *ای کسانی که ایمان آوردهاید! از قسمتهای پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت)به دست آوردهاید، و از آنچه از زمین برای شما خارج ساختهایم (از منابع و معادن
و درختان و گیاهان)، انفاق کنید! و برای انفاق، به سراغ قسمتهای ناپاک نروید در
حالی که خود شما، (به هنگام پذیرش اموال،) حاضر نیستید آنها را بپذیرید؛ مگر
از روی اغماض و کراهت! و بدانید خداوند، بینیاز و شایسته ستایش است. * شیطان، شما را (به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستی
میدهد؛ و به فحشا (و زشتیها) امر میکند؛ ولی خداوند وعده «آمرزش» و «فزونی» به شما میدهد؛ و خداوند، قدرتش وسیع، و (به هر چیز) داناست. (به همین دلیل، به
وعدههای خود، وفا میکند.) * (خدا) دانش و حکمت را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) میدهد؛ و به هر کس دانش
داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درک نمیکنند،
و) متذکر نمیگردند. * و هر چیز
را که انفاق میکنید، یا (اموالی را که) نذر کردهاید (در راه خدا انفاق کنید)، خداوند آنها را میداند. و ستمگران یاوری ندارند. * اگر انفاقها را آشکار کنید، خوب است! و اگر آنها
را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید، برای شما بهتر است! و قسمتی از گناهان شما را
میپوشاند؛ (و در پرتو بخشش در راه خدا، بخشوده خواهید
شد.) و خداوند به آنچه انجام میدهید، آگاه است. * هدایت آنها (بهطور اجبار،) بر تو
نیست؛ (بنابر این، ترک انفاق به غیر مسلمانان، برای اجبار به اسلام، صحیح نیست؛)ولی خداوند، هر که را بخواهد (و شایسته بداند)، هدایت میکند. و آنچه را
از خوبیها و اموال انفاق میکنید، برای خودتان است؛ (ولی) جز برای رضای خدا، انفاق نکنید! و آنچه از خوبیها انفاق میکنید،(پاداش آن) به طور کامل
به شما داده میشود؛ و به شما ستم نخواهد شد. * (انفاقِ شما، مخصوصاً باید) برای نیازمندانی
باشد که در راه خدا، در تنگنا قرار گرفتهاند؛ (و توجّه به آیین خدا، آنها را از وطنهای خویش آواره ساخته؛ و شرکت
در میدانِ جهاد، به آنها اجازه نمیدهد تا برای تأمین هزینه زندگی، دست به کسب و تجارتی
بزنند؛) نمیتوانند مسافرتی کنند (و سرمایهای به دست آورند؛) و از شدّت
خویشتنداری، افراد ناآگاه آنها را بینیاز میپندارند؛ امّا آنها را از چهرههایشان
میشناسی؛ و هرگز با اصرار چیزی از مردم نمیخواهند. (این است مشخّصات آنها!)و هر چیز خوبی در راه خدا انفاق کنید،خداوند از آن آگاه است. * آنها که اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشکار،
انفاق میکنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین میشوند.*
(سوره بقره آیات 261 الی 274)
تفسیر المیزان :
سياق اين آيات از اين جهت که همه در باره انفاق است، و
مضامين آنها به يکديگر ارتباط دارد اين را ميفهماند که همه يک باره نازل شده، و
اين آيات مؤمنين را تحريک و تشويق به انفاق در راه خداميکند، و نخست براي زياد شدن و برکت مالي که انفاق ميکنندمثلي ميزند، که يک
درهم آن هفتصد درهم ميشود، و چه بسا که خدابيشترش هم ميکند، و سپس براي انفاق ريائي و غير خدائي
مثلي ميآورد تا بفهماند که چنين انفاقي برکت و بهرهاي ندارد، و در مرحله سوم
مسلمانان را از انفاق با منت و اذيت نهي ميکند، زيرا که منت و اذيت اثر آن را
خنثي ميکند، و اجر عظيمش را حبط نموده و از بين ميبرد سپس دستور ميدهد که از
مال پاکيزه خود انفاق کنند، نه اينکه از جهت بخل و تنگ نظري هر مال ناپاک و دور
انداختني را در راه خدا بدهند، و آنگاه
موردي را که بايد مال در آن مورد انفاق شود ذکر ميکند که عبارت است از فقرائي که
در راه خدا از هستي ساقط شدهاند، و در
آخر اجر عظيمي که اين انفاق نزد خداي
تعالي دارد بيان ميکند.
و سخن کوتاه اينکه: آيات مورد بحث، مردم را دعوت به انفاق
ميکند و در مرحله اول، جهت اين دعوت و غرضي را که در آن است بيان نموده و
ميفرمايد: هدف از اين کار بايد خدا باشد نه مردم، و در مرحله دوم صورت عمل و کيفيت
آن را تبيين کرده که بايد منت و اذيت به دنبال نداشته باشد، و در مرحله سوم وضع آن
مال را بيان ميکند که بايد طيب باشد نه خبيث، و در مرحله چهارم مورد آن را که
بايد فقيري باشد که در راه خدا فقير
شده و در مرحله پنجم اجر عظيمي که در دنيا و آخرت دارد بيان نموده است.
گفتاري پيرامون انفاق
يکي از بزرگترين اموري که اسلام در يکي از دو رکن حقوق الناس و حقوق الله مورد
اهتمام قرار داده و به طرق و انحاي گوناگون، مردم را بدان وادار ميسازد، انفاق
است . پارهاي از انفاقات از قبيل زکات،
خمس، کفارات مالي و اقسام فديه را واجب نموده و پارهاي از صدقات و اموري از قبيل
وقف ، سکني دادن مادام العمر کسي ، وصيتها، بخششها و غير آن را مستحب نموده است و
غرضش اين بوده که بدينوسيله طبقات پائين را که نميتوانند بدون کمک مالي از ناحيه
ديگران حوائج زندگي خود را برآورند - مورد حمايت قرار داده تا سطح زندگيشان را
بالا ببرند، تا افق زندگي طبقات مختلف را به هم نزديک ساخته و اختلاف ميان آنها را
از جهت ثروت و نعمات مادي کم کند.
و از سوي ديگر توانگران و طبقه مرفه جامعه را از تظاهر به
ثروت يعني از تجمل و آرايش مظاهر زندگي، از خانه و لباس و ماشين و غيره نهي فرموده
و از مخارجي که در نظر عموم مردم غير معمولي است و طبقه متوسط جامعه تحمل ديدن
آنگونه خرجها را ندارد (تحت عنوان) نهي از اسراف و تبذير و امثال آن، جلوگيري
نموده است و غرض از اينها ايجاد يک زندگي متوسطي است که فاصله طبقاتي در آن فاحش و
بيش از اندازه نباشد، تا در نتيجه، ناموس وحدت و همبستگي زنده گشته، خواستهاي
متضاد و کينههاي دل و انگيزههاي دشمني بميرند، چون هدف قرآن اين است که زندگي
بشر را در شؤون مختلفش نظام ببخشد، و طوري تربيتش دهد که سعادت انسان را در
دنيا و آخرت تضمين نمايد و بشر در سايه اين نظام در معارفي حق و خالي از خرافه
زندگي کند، زندگي همه در جامعهاي باشد که جو فضائل اخلاق حاکم بر آن باشد و در
نتيجه در عيشي پاک از آنچه خدا ارزانيش
داشته استفاده کند، و دادههاي خدا برايش
نعمت باشد، نه عذاب و بلا، و در چنين جوي، نواقص و مصائب مادي را برطرف کند.
و چنين چيزي حاصل نميشود مگر در محيطي پاک که زندگي نوع،
در پاکي و خوشي و صفا شبيه به هم باشد، و چنين محيطي هم درست نميشود مگر به اصلاح
حال نوع، به اينکه حوائج زندگي تامين گردد، و اين نيز بطور کامل حاصل نميشود مگر
به اصلاح جهات مالي و تعديل ثروتها، و به کار انداختن اندوختهها، و راه حصول اين
مقصود، انفاق افراد - از اندوختهها و مازاد آنچه با کد يمين و عرق جبين تحصيل
کردهاند - ميباشد، چون مؤمنين همه برادر يکديگرند، و زمين و اموال زمين هم از آن
يکي است، و او خداي عزوجل است.
( ادامه دارد )
منبع : ترجمة تفسیر
الميزان حضرت آیت الله علامه طباطبایى (رحمه الله)
بقیه
قسمت اول |