آیا در آخرت تكامل انسان به درجات عالیتر وجود دارد؟
تنظیم: گروه دین و اندیشه
این سؤال حاوی دو نكته است:
اول این كه آیا نجات از دوزخ به معنای تكامل است؟
دوم این كه در بهشت ازدرجهای به درجه بالاتری رفتن، تكامل محسوب میشود؟
راجع به سؤال اول باید گفت:
اصولاً معنای نجات از دوزخ تكامل نیست. نظیر این كه به كسی گفته شود: رتبه شما چنین است، به شرط این كه این جریمه را بپردازید. در این جا پرداختن آن جریمه، به خاطر تخلّفی كه كرده است،تكامل محسوب نمیشود. رتبهاش تعیین شده، ولی بر اثر سنگی كه خودش بر سر راه انداخته باید از آن مانع عبور كند تا به رتبه و جایگاهی كه شایسته آن است نائل آید و به عبارت دیگر رتبه چنین شخصی در قیامت، تعیین شده و آن عبارت است از این كه جایگاهش فلان مرتبه از بهشت برین با اعراف است (به خاطر اعمال نیك و ایمان او)؛ به انضمام عذاب دوزخ در مدت مقرر (به خاطر گناهان و تخلفاتی كه مرتكب شده است).
و اما نكته دوم: در این راستا سه نظریه مطرح است:
الف) به طور كلی تكاملی وجود ندارد و هر چه هست تجلّی كمالات گذشته است و چیزی بر كمال انسان افزوده نمیشود.
ب ) تكامل ادامه دارد، ولی این تكامل بر اساس همان نهالی است كه در دنیا غرس نموده و هم اكنون نیز به رشد خود ادامه میدهد؛ نه به این معنا كه انسان كار جدیدی در بهشت برین انجام میدهد و تكامل پیدا میكند.
ج ) تكامل وجود دارد و هم بر اساس نهالی است كه در دنیا غرس نموده و هم براساس عبادت یا تلاوتی است كه احیانا در بهشت برین انجام خواهد داد.
به نظر ما دیدگاه سوم صحیح است.
حال به عنوان نمونه و با اختصار به برخی از متون اسلامی و آیات در این زمینه اشاره میشود:
اما برخی از آیات: یا ایها الانسان انك كادح الی ربك كدحا فملاقیه
ای انسان! تو پیوسته به سوی پروردگارت در تلاش و تكاپو هستی، پس او را ملاقات خواهی كرد( سوره انشقاق، آیه 6).
یا الیه المصیر»، «ان الی ربك الرجعی مصیر
و بازگشت انسان به سوی خداست( مائده، آیه 18 و علق، آیه 8 )
پس خدای سبحان كمال بینهایت است و انسان به سوی او رهنمون است و دلیلی وجود ندارد كه این سیر تكاملی در قیامت متوقف شود.
و اما برخی از احادیث: مفضل بن عمر از امام صادق(ع) نقل میكند كه فرمودند:
علیكم بتلاوة القرآن فانّ درجات الجنّة علی عدد آیات القرآن فاذا كان یومالقیامة یقال لقاری القرآن اقرأ وارق فكلّما قرأ آیة رقی درجة ؛
بر شما باد به تلاوت قرآن، همانا كه درجات بهشت بر اساس آیات قرآن است بنابراین در قیامت به قاری قرآن گفته میشود: بخوان و بالا برو. پس هرگاه آیهای قرائت كند، درجهای فراتر خواهد رفت( بحار الانوار، ج 8، ص 186 )
ظاهر این روایت این است كه قاری قرآن با تلاوت قرآن در قیامت، پیوسته به درجه بالاتری ارتقا مییابد و هم چنین در حدیثی از نبی اكرم(ص) میخوانیم كه فرمود:
والّذی انزل الكتاب علی محمد(ص) ان اهل الجنّة لیزدادون جمالاً وحُسنا كما یزدادون فی الدّنیا قباحةً و هرما ؛ سوگند به خدایی كه قرآن را بر محمد(ص) نازل كرده است، اهل بهشت پیوسته برجمال و زیباییشان افزوده میشود؛ همان گونه كه در دنیا زشتی و پیری آنها افزایش مییافت (علم الیقین، ج 2، ص 1030).
اینحدیث نیز نشانگر تكامل تدریجی بهشتیان است، گرچه تنها اشارهای به جنبههای جسمانی دارد، ولی مسلما به طریق اولی جنبههای روحانی را نیز در بر میگیرد.
در خاتمه به این حدیث نیز توجه كنید كه حضرت صادق(ع) میفرماید:
قالاللّه تبارك و تعالی: یا عبادی الصدیقین تنعموا بعبادتی فی الدّنیا فانكم تتنعمون بها فی الاخرة ؛
ای بندگان من! به عبادت من در دنیا متنعم گشته و لذت ببرید كه در نتیجه،در آخرت نیز بدان متنعم خواهید شد.
آن گاه علامه مجلسی(ره) در شرح این روایت میفرماید: « صدیقین از عبادت پروردگار خویش بیش از هر چز دیگر لذت خواهند برد. بنابراین آنها در بهشت به ذكر الهی و عبادت او مشغول خواهند شد؛ البته نه از روی تكلیف، بلكه به خاطر لذت و تنعم آن»، (بحارالانوار، ج 8، ص 155) و هیچ منافاتی وجودندارد كه عبادت از روی تكلیف نباشد اما توأم بالذات و تكامل باشد.
منبع:http://www.tebyan.net/Religion_Thoughts/Question_Answer/2010/6/29/128821.html |