به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان در آثار اندیشمندان / حجت الاسلام دکتر رفیعی » شخصیت امام حسن و امام حسین و علی اکبر( قسمت سوم )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 558 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

 

شخصیت امام حسن و امام حسین و علی اکبر

 

حجت الاسلام دکتر رفیعی 

)      قسمت سوم )

 در خصوص امام حسن مجتبی (ع)

در خصوص امام حسن مجتبی (ع) که معروف به کریم اهل بیت است و نخستین مولود فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) است باید بگوییم : وقتی این بچه بدنیا آمد ، چقدر این دو بزرگوار و پیامبر را خوشحال کرد . عمر پربرکت ایشان چهل و هشت سال بوده است . مظلومیت ایشان هم در تاریخ معروف است .

 اگر بخواهیم کسی را بشناسیم در این سه رابطه تفحص می کنیم . یکی رابطه با خدا ، یکی رابطه با مردم ، رابطه با دشمن . زندگی هرکسی یک بُعد معنوی و الهی دارد که در رابطه با خدا ، باید دید با خدا چطور است . و یک بُعد مردمی دارد که باید دید ارتباطش با مردم و همسر چطور است . یک بُعد سیاسی و شجاعت و شخصیتی که باید در رابطه با دشمن دید .

 چرا من این سه تا را عرض کردم ؟ چون بعضی ها در یکی از این سه بُعد قوی هستند . یکی در بُعد عبادی خیلی قوی است ولی بد خلق است . در بُعد مردم داری ضعیف هستند . بعضی ها در دو بُعد قوی هستند ولی در بُعد سیاسی می گویند : ربطی به ما ندارد . فردی کامل است که در هر سه بعد قوی باشد . همان آقایی که شب در نخلستان از خوف خدا بیحال میشود ، همان آقای هم سر از بدن عمربن عبدود جدا میکند . ما حالا اگر خیلی آدم متدین و نماز شب خوان هم که باشیم ، اینکار از ما برنمی آید . می گوییم : دشمن کشتن و سر بریدن . این هم یک عبادت است که در میدان جنگ شجاعت میخواهد .

 امام در رابطه با خدا به تمام معنا فانی در خدا بود . تا یاد قیامت می شد ، اشک می ریخت . تا یاد حشر و نشر میشد ، اشک می ریخت . هر شب جمعه سوره کهف را می خواند . سوره کهف خیلی سفارش شده است . امام هر شب سوره کهف را می خواند و گریه میکرد . وقتی نماز میخواند ، حال عجیبی داشت . بند بند بدن می لرزید . وقتی وضوء  می گرفت حال خوشی داست . جلوی مسجد می آمد و اشک میریخت . می گفتند : چرا اشک میریزید ؟ می فرمود : میخواهم بروم با خدا صحبت کنم . این حال معنوی امام بود . این به ما درس می دهد که در عبادات و تعبدهایمان دقت کنیم .

امام حسن (ع) معصوم است . شخصیتی است که جایگاهش معلوم است ولی در هنگام جان دادن گریه میکند و امام حسین (ع) پرسیده چرا گریه میکنی ؟ فرمودند : برای دو چیز گریه می کنم . یکی ترس از قیامت و دیگری جدا شدن از برادران . این امام معصوم برای ترس از قیامت اشک می ریزد . قیامت را جدی بگیرید .

 بعضی ها می گویند : یک یا علی بگو و جلو برو . خود علی با عبادت به این مقام رسیده است . اینها با بندگی به خدا به اینجا رسیده اند و چطور می شود من با یک علی گفتن ، عبادت علی را اانجام نداد و با یک یا حسین گفنن و عبادت حسین را انجام ندادن به آن مراتب برسیم .

 بُعد بَعدی در ارتباط با مردم ، طرف پیش امام آمده و گفته دیه به گردنم آمده و آقا کل دیه را پرداخت کرده است . طرف گفته فقر به من حمله کرده است . این قدر به او داد که بی نیاز شد . مثل ما نبود که به فقیر به اندازه یک گونی برنج میدهیم و این چند روز دیگر تمام میشود . فکری برای معیشت فرزند و همسر طرف می کرد . انسان باید در انفاق استمرار داشته باشد . اینقدر اعطا می کرد که طرف بی نیاز می شد . به لباس و نوع پوشش توجه می کرد . با مردم با اخلاق رفتار می کرد .

 یک روز امام از خانه بیرون آمد . لباس زیبایی هم پوشیده بود وامام حسن خودش هم زیبا بود و یوسف آل رسول است . آدم کج سلیقه ای گفت : من در شما تکبر می بینم . امام گفت : اینکه تو می بینی عزت است نه تکبر . مومن باید عزیز باشد . خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد .

بعضی خانم ها گله میکنند که شوهر ما وضع مالی اش خوب است . ولی به خودش نمی رسد . یک مهمانی میرویم خجالت می کشیم . با لباس های کثیف و موهای ژولیده . پیامبر هر وقت از خانه بیرون می آمد ، خودش را نگاه میکرد ، محاسن خود را تنظیم می کرد . مومن باید اُبهت داشته باشد .

 در رابطه با برخورد با دشمن امام مظلوم واقع شده است . امام خیلی شجاع بود . در جنگ جمل چنان شجاعانه به قلب دشمن می زد که اصحاب تعجب کرده بودند . اگر امام صلح کرده ، اول جنگ کرده است . ولی چون جنگ به فرجام نرسیده و در جنگ خیانت شده ، مجبور شده صلح کند . هم امام حسن (ع) جنگ داشت و هم امام حسین (ع) و هم امام حسن (ع) صلح داشت و هم امام حسین (ع) . منتها امام حسن (ع) اول جنگید و بعد صلح کرد و امام حسین (ع) اول صلح کرد و بعد جنگید . خوب امام حسین هم ده سال با معاویه در صلح بوده است . بعد با یزید وارد جنگ شد . امام حسن (ع) هم اول به مدائن لشکر کشید و نبرد را آغاز کرد ، منتهی عزیزترین فرماندهانش حتی عبیدالله بن عباس به او خیانت کردند . و مجبور شد به این صلح تن در بدهد . شجاعت امام و مردم داری امام و بعد عبادت ، اگر در این سه بعد بیشتر بدانیم با امام بیشتر آشنا می شویم .

منبع : http://ch3.iribtv.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=332&Itemid=460








 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir