به نام خداوند بخشنده مهربان               بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ‏                In the Name of Allah, the Beneficent, the Merciful.                Au nom d'Allah, le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux.                Im Namen des barmherzigen und gnädigen Gottes.                In nome di Allah , il Compassionevole, il Misericordioso.                Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.                ¡En el nombre de Alá, el Compasivo, el Misericordioso!              

 
   Home Page | صفحه اول   Rss Link | فید خبرخوان   Contact Us | تماس با ما     امروز
کلیک کن
 

انسان در آثار اندیشمندان / حجت الاسلام نقویان » آداب ورود به رمضان... ( قسمت اول )
ارسال : 11/10/1348, 03:30 | 0 نظر | 588 بازديد نسخه مخصوص چاپ
 

آداب ورود به رمضان،حق ادا کردن روزه،حس وحال روزه

حجت السلام و المسلمین نقویان

( قسمت اول )

درباره آداب ورود به ماه مبارک رمضان توضیح دهید .

ما انسانها از زندگی یکنواخت خسته می شویم و در پی یک هیجان یا شوک در زندگی خود هستیم ، این قلب ما در این مسیر یکنواخت گاهی می گیرد و باید یک شوک به آن وارد شود تا دوباره خون جریان پیدا کند. من فکر می کنم یکی از دلایل ماه رمضان این است که خداوند این ماه را به ما هدیه داده است تا یک شوک بر زندگی یکنواخت ما وارد شود که ما از این خواب گران بیرون بیاییم. می دانید انسانها امروز برای خلق یک هیجان جدید خیلی تلاش می کنند . هنگامی یک مسابقه فوتبال برای شما هیجان انگیز است که از نتیجه آن اطلاع نداشته باشید دقیقه چندم گل زده می شود ، چه کسی می زند و کجا می زند می خواهید خودتان ببینید . خدا یک هیجان عجیبی ایجاد کرده است که شما روزه بگیرید لعلکم تتقون یعنی نمی گویم می برید شاید برنده شوید ، تو تلاش خود را بکن . شما دیده اید گاهی در بازی های فوتبال یک تیم باخته است ولی به آنها می گویند آفرین بچه ها خیلی تلاش کردند و گاهی یک تیم برده است ولی به آنها می گویند نه بازی بی روحی بود ، هیجان نداشت ، آقایان خیلی ندویدند .

دوست دارد یار این آشفتگی

کوشش بیهوده به از خفتگی

اندر این ره می تراش و می خراش

 تا دم مردن دمی فارق مباش

در ادبیات دینی ما خیلی از چیزها با واژه طلب شروع می شود . می گویند طلب العلم فریضة نه اینکه خود علم فریضه است . بعضی از خانمها از شوهر خود گله دارند که از منزل بیرون نمی رود ، شوهر می گوید کجا بروم ولی آنها نمی دانند کلید برکت ، حرکت است . خدا می گوید همین که از منزل خارج شدی ، ومن یخرج من بیته حتی اگر در این میان مردی من تو را شهید محسوب می کنم . تو قیام را بکن ، راه را برو.

سعدی می گوید:

به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل

اگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم

روزه یعنی این : خواب ما ، بیداری ما ، غذا خوردن ما و همه چیز ما به هم می خورد و خداوند یک شوکی در زندگی ما ایجاد می کند . فردی مثال زیبایی می زد و می گفت خدا نکند کار انسان به بیمارستان بیفتد در اتاق آی سی یو یک نوار به قلب وصل کرده اند که یک مونیتور آن را نشان می دهد ، این خط نوار قلب اگر صاف شود انسان می میرد . گاهی می پرسند چرا این زندگی ما اینقدر موج دارد ، می گویم زندگی ما باید اینقدر موج داشته باشد زندگی باید گاهی بخوری زمین ، گاهی اوج بگیری ، گاهی بلند شوی ، به دره بیفتی ، این زندگی قشنگ است . چند وقت پیش در اینترنت نوشته بود یکی از هنرپیشه های خانم خیلی زیبای هالیود خود کشی کرد یکی از پول دار ترین هنرپیشه ها بود که بعضی از ویلاهای او در سواحل بسیار زیبای دنیا معروف است در کنار جنازه او یک خط وصیت نامه بود که نوشته بود زندگی برای من لذتی ندارد چه لذتی ، بخاطر اینکه هیجان دیگر نیست . یک بیتی یک کسی خواند که خیلی زیبا بود به این مضمون :

از دیگ جهان چون دو سه کفگیر کشیدی

باقی همه اش آن مزه دارد که چشیدی

اینها همه دنیا را یک دیگ می بینند که ما از همه جای آن دو سه کفگیر کشیده اند، خوردنی های آن را ، دیدنی های آن را و... همه لذت های آن را چشیده اند و دیگر چیزی نمانده است . اما اگر کسی با ماه مبارک رمضان آشنا شود یک هیجان جدیدی است و آنوقت شب قدر آن نیز که چیز دیگری است .

منبع :  http://ch3.iribtv.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=445&Itemid=582







 
 
n s u n
« انسان »
 
c a t e g o r y
« موضوعات »
بیش از 100 موضوع با محوریت انسان
 
r e g i s t e r a t i o n
« عضویت و اشتراک »
با لینک ثابت RSS سایت مطالب را در سایت و یا نرم افزار خود منتشر و شماهده کنید
به زودی

به مناسبت آغاز سال 1391 و شروع چهارمین سال فعالیت سایت سامانه عضویت پیامکی "انسان" افتتاح شد.
جهت دریافت رایگان پیام های کوتاه با موضوع انسان یک پیامک با متن انسان به شماره
3000258800 ارسال نموده و منتظر تائید عضویت خود در سامانه شوید.
شما نیز می توانید نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را به شماره مذکور پیامک کنید.

 
l a s t  p o s t
« آخرین مطالب »
 
v o t e
« نظرسنجی »

نظر شما در مورد محتوی سایت انسان چیست؟


 
c a n o n i c a l   t i m e
« اوقات شرعی »
 
c h a r i t y
« كمك هاي انسان دوستانه »»





برنامه جهانی مبارزه با گرسنگی

کمک به ایتام
 
 
t r a n s l a t e
« ترجمه »

 
c a l e n d a r
« تقویم شمسی »
<    «  دی 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
 
 
l i n k  b o x
« پیوند به بیرون »

براي تبادل لينك با ما آدرس سايت را با نام "انسان" در وبسايت يا وبلاگ خود اضافه كرده و سپس از قسمت تماس با ما لينك خود را ارسال نمائيد
آدرس های ورودی به سایت:
www.Nsun.us
www.N-Sun.ir
www.Nsun.tk
nsun.ely.ir

 
 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو بیاره Copyright © 2009-2010 By www.nSun.us , All rights reserved -  Hosted & Design By Hami Web Network
Powered By DataLifeEngine - SMS Box= 3000258800  -   SMS Plugin Service By www.SmsWay.ir