Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/nsun/public_html/old/engine/classes/templates.class.php on line 239 حکمت های نهج البلاغه - انسان http://old.n-sun.ir/ fa حکمت های نهج البلاغه - انسان http://old.n-sun.ir/yandexlogo.png http://old.n-sun.ir/yandexsquarelogo.png DataLife Engine حكمت شماره : 445 -230190 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/1541--445-230190.html حكمت شماره : 445  فرزند آدم به چه چيز خود مى نازد وَ قَالَ ع : مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ؛ اءَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ، لاَ يَرْزُقُ نَفْسَهُ، وَ لاَ يَدْفَعُ حَتْفَهُ. حکمت های نهج البلاغه Wed, 13 Apr 2011 03:08:59 +0430 حكمت شماره : 445  فرزند آدم به چه چيز خود مى نازد وَ قَالَ ع : مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ؛ اءَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ، لاَ يَرْزُقُ نَفْسَهُ، وَ لاَ يَدْفَعُ حَتْفَهُ. و فرمود (ع ): فرزند آدم به چه چيز خود مى نازد آغازش نطفه بود و پايانش مردار شود. توان آن ندارد كه خود را روزى دهد و نتواند كه مرگش را از خود دفع كند. منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx   حكمت شماره : 418 - 220190 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/1535--418-220190.html حكمت شماره : 418 خصلت   وَ قَالَ ع :  لاَ يَنْبَغِي لِلْعَبْدِ اءَنْ يَثِقَ بِخَصْلَتَيْنِ: الْعَافِيَةِ، وَالْغِنَى ؛ بَيْنَا تَرَاهُ مُعَافًى إِذْ سَقِمَ، .... حکمت های نهج البلاغه Tue, 12 Apr 2011 03:23:41 +0430 حكمت شماره : 418 خصلت وَ قَالَ ع :  لاَ يَنْبَغِي لِلْعَبْدِ اءَنْ يَثِقَ بِخَصْلَتَيْنِ: الْعَافِيَةِ، وَالْغِنَى ؛ بَيْنَا تَرَاهُ مُعَافًى إِذْ سَقِمَ، وَ بَيْنَا تَرَاهُ غَنِيّا إِذِ افْتَقَرَ. و فرمود (ع ): آدمى را به دو خصلت اعتماد نشايد، يكى تندرستى و يكى توانگرى . چه بسا هنگامى كه او را تندرست مى بينى ، بناگاه ، بيمار شود و هنگامى كه او را توانگر مى بينى ، بناگاه ، فقير گردد. منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx حكمت شماره : 411 -220190 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/1525--411-220190.html  حكمت شماره : 411 آدم مسكين  وَ قَالَ ع :مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ؛ مَكْتُومُ الْاءَجَلِ، مَكْنُونُ الْعِلَلِ، مَحْفُوظُ الْعَمَلِ، تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ وَ تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَةُ. حکمت های نهج البلاغه Mon, 11 Apr 2011 02:54:52 +0430  حكمت شماره : 411 آدم مسكين  وَ قَالَ ع :مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ؛ مَكْتُومُ الْاءَجَلِ، مَكْنُونُ الْعِلَلِ، مَحْفُوظُ الْعَمَلِ، تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ وَ تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَةُ. و فرمود (ع ):مسكين فرزند آدم ، اجلش پوشيده است ، بيماريش پنهان است ، اعمالش ‍ را مى نگارند، پشه اى مى آزاردش ، جرعه اى ، گلوگيرش مى شود و عرق تن ، بويش را بد كند. منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx   حكمت شماره : 399 - 210190 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/1521--399-210190.html حكمت شماره : 399 عقل انسان  وَ قَالَ ع : مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ امْرَأً عَقْلاً إِلا لِيَسْتَنْقَذَهُ بِهِ يَوْما مَا. حکمت های نهج البلاغه Sun, 10 Apr 2011 03:32:10 +0430 حكمت شماره : 399 عقل انسان  وَ قَالَ ع : مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ امْرَأً عَقْلاً إِلا لِيَسْتَنْقَذَهُ بِهِ يَوْما مَا. ترجمه : و فرمود (ع ):خداوند، عقل را به انسان وديعت نداد، مگر اينكه ، روزى سبب نجات او گردد. منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx حكمت 349 -200190 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/1509--349-200190.html حكمت 349 الگوى انسان كامل(اخلاقى، معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ نَظَرَ فِى عَيْبِ نَفْسِهِ اشْتَغَلَ ..... حکمت های نهج البلاغه Sat, 09 Apr 2011 02:19:39 +0430 حكمت 349 الگوى انسان كامل(اخلاقى، معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ نَظَرَ فِى عَيْبِ نَفْسِهِ اشْتَغَلَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ وَ مَنْ رَضِيَ بِرِزْقِ اللَّهِ لَمْ يَحْزَنْ عَلَى مَا فَاتَهُ وَ مَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِهِ وَ مَنْ كَابَدَ الْأُمُورَ عَطِبَ وَ مَنِ اقْتَحَمَ اللُّجَجَ غَرِقَ وَ مَنْ دَخَلَ مَدَاخِلَ السُّوءِ اتُّهِمَ وَ مَنْ كَثُرَ كَلَامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَنْ كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَيَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ وَ مَنْ نَظَرَ فِى عُيُوبِ النَّاسِ فَأَنْكَرَهَا ثُمَّ رَضِيَهَا لِنَفْسِهِ فَذَلِكَ الْأَحْمَقُ بِعَيْنِهِ وَ الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ وَ مَنْ أَكْثَرَ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ رَضِيَ مِنَ الدُّنْيَا بِالْيَسِيرِ وَ مَنْ عَلِمَ أَنَّ كَلَامَهُ مِنْ عَمَلِهِ قَلَّ كَلَامُهُ إِلَّا فِيمَا يَعْنِيهِ. و درود خدا بر او ، فرمود: آن كس كه در عيب خود بنگرد از عيب جويى ديگران باز ماند، و كسى كه به روزى خدا خشنود باشد بر آنچه از دست رود اندوهگين نباشد، و كسى كه شمشير ستم بر كشد با آن كشته شود و آن كس كه در كارها خود را به رنج اندازد خود را هلاك سازد ، و هر كس خود را در گردابهاى بلا افكند عرق گردد، و هر كس به جاهاى بدنام قدم گذاشت متهم گرديد. و كسى كه زياد سخن مى گويد: زياد هم اشتباه دارد، و هر كس كه بسيار اشتباه كرد، شرم وحياء او اندك است ، و آن كه شرم او اندك ، پرهيزكارى او نيز اندك خواهد بود، و كسى كه پرهيزكارى او اندك است دلش مرده، و ان كه دلش مرده باشد، در آتش جهنم سقوط خواهد كرد. و آن كس كه زشتى هاى مردم را بنگرد، و آن را زشت بشمارد سپس همان زشتى ها را مرتكب شود، پس او احمق واقعى است. قناعت ، مالى است كه پايان نيابد، و آن كس كه فراوان به ياد مرگ باشد در دنيا به اندك چيزى خشنود است، و هر كس بداند كه گفتار او نيز از اعمال او به حساب مى آيد جز به ضرورت سخن نگويد. منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx حكمت 326 - 290689 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/915--326-290689.html حكمت  326 مهلت پذيرش توبه(معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] الْعُمُرُ ... حکمت های نهج البلاغه Mon, 20 Sep 2010 02:23:44 +0430 حكمت  326 مهلت پذيرش توبه(معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] الْعُمُرُ الَّذِى أَعْذَرَ اللَّهُ فِيهِ إِلَى ابْنِ آدَمَ سِتُّونَ سَنَةً . و درود خدا بر او ، فرمود: عمرى كه خدا از فرزند آدم پوزش را مى پذيرد شصت سال است. منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx حكمت 319 - 270689 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/910--319-270689.html حكمت 319 ره آورد شوم تهيدستى(اقتصادى) وَ قَالَ [عليه السلام] لِابْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ يَا بُنَيَّ ... حکمت های نهج البلاغه Sat, 18 Sep 2010 03:29:45 +0430 حكمت 319 ره آورد شوم تهيدستى(اقتصادى) وَ قَالَ [عليه السلام] لِابْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ يَا بُنَيَّ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ . و درود خدا بر او ، فرمود: (به پسرش محمد حنفيه سفارش كرد) اى فرزند! من از تهيدستى بر تو هراسناكم ، از فقر به خدا پناه ببر ، كه همانا فقر ، دين انسان را ناقص ، و عقل را سرگردان ، و عامل دشمنى ( ابن ابى الحديد در شرح خود و جاحظ در البيان : ج 3 ، ص 121 ، حارث بن حوط ضبط كرده اند.) است. منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx حكمت 307- 250689 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/902--307-250689.html حكمت 307 مشكل مال غارت شده(اقتصادى) وَ قَالَ [عليه السلام] يَنَامُ الرَّجُلُ .... حکمت های نهج البلاغه Thu, 16 Sep 2010 03:14:01 +0430 حكمت 307 مشكل مال غارت شده(اقتصادى) وَ قَالَ [عليه السلام] يَنَامُ الرَّجُلُ عَلَى الثُّكْلِ وَ لَا يَنَامُ عَلَى الْحَرَبِ . قال الرضى و معنى ذلك أنه يصبر على قتل الأولاد و لا يصبر على سلب الأموال . و درود خدا بر او ، فرمود: آدم داغدار مى خوابد، اما كسى كه مالش غارت شده نمى خوابد. مى گويم: ( معناى سخن امام، اين است كه انسان بر كشته شدن فرزندان بردبارى مى كند اما در غارت ربوده شدن اموال بردبار نيست) منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx حكمت 302 - 230689 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/894--302-230689.html حكمت 302 نياز انسان به دعا(معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] مَا الْمُبْتَلَى الَّذِى قَدِ ...... حکمت های نهج البلاغه Tue, 14 Sep 2010 02:30:18 +0430 حكمت 302 نياز انسان به دعا(معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] مَا الْمُبْتَلَى الَّذِى قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ الَّذِى لَا يَأْمَنُ الْبَلَاءَ . و درود خدا بر او ، فرمود: آن كس كه به شدت گرفتار دردى است نيازش به دعا بيشتر از تندرستى است كه از بلا در امان است نمى باشد. منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx حكمت 300 - 230589 http://old.n-sun.ir/nahj/hekmat/751--300-230589.html حكمت 300 شگفتى روزى بندگان (اعتقادى) وَ سُئِلَ [عليه السلام] كَيْفَ يُحَاسِبُ اللَّهُ... حکمت های نهج البلاغه Sun, 15 Aug 2010 00:49:25 +0430 حكمت 300 شگفتى روزى بندگان (اعتقادى) وَ سُئِلَ [عليه السلام] كَيْفَ يُحَاسِبُ اللَّهُ الْخَلْقَ عَلَى كَثْرَتِهِمْ فَقَالَ [عليه السلام] كَمَا يَرْزُقُهُمْ عَلَى كَثْرَتِهِمْ  فَقِيلَ كَيْفَ يُحَاسِبُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ فَقَالَ [عليه السلام] كَمَا يَرْزُقُهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ . و درود خدا بر او ، از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانى انسان ها به حسابشان رسيدگى مى كند؟ فرمود:  آن چنان كه با فراوانى آنان روزيشان مى دهد!  و باز پرسيدند چگونه به حساب انسان ها رسيدگى مى كند كه او را نمى بينند، فرمود: همان گونه كه آنان را روزى مى دهد و او را نمى بينند. منبع : http://www.aviny.com/Nahj/hekmat/page4.aspx